Strona główna Blog Przyjazna Rekrutacja 3 fundamentalne zasady rekrutacji najlepszych specjalistów IT

3 fundamentalne zasady rekrutacji najlepszych specjalistów IT

zasady rekrutacji w it

Selekcja i rekrutacja pracowników na rynku pracy IT jest aktualnie ogromnym wyzwaniem. Rynek pracy w tej branży należy bowiem nie do pracodawcy, a pracownika. Jak wynika z danych Pracuj.pl, w trzecim kwartale 2014 roku na rynku pojawiło się aż 14 370 ofert dla osób z sektora IT, o 4% więcej niż w II kwartale. Konkurencja w walce o najlepszych specjalistów z tej branży wśród pracodawców jest zatem duża. Dlatego, aby przeprowadzić skuteczny proces rekrutacyjny, pozyskując doskonale wyszkolonych specjalistów, należy zadbać o jak najlepsze candidate experience całego procesu.

Wiedzą o tym rekruterzy z firmy O&S Computer-Soft – członka Koalicji na rzecz Przyjaznej Rekrutacji. Działania HR skupiają się nie tylko na działaniach stricte rekrutacyjnych, jak pozyskanie kandydata, selekcja aplikacji i weryfikacja kompetencji, tutaj trzeba działać tak, jak w obszarze pozyskania najtrudniejszego Klienta – Katarzyna Martyka, Specjalista ds. Rekrutacji i Rozwoju Pracowników w firmie O&S Computer-Soft Sp. z o.o

Przedstawiciele O&S Computer-Soft polecają trzy zasady, które pomagają w skutecznej rekrutacji pracowników na rynku pracy IT:

1. Jasna i aktywna komunikacja z kandydatami na każdym etapie procesu rekrutacji

Informuj o postępach rekrutacji wszystkie osoby włączone do procesu rekrutacji, w tym szczególnie osoby zaproszone na spotkanie rekrutacyjne. Aby w trakcie procesu nie utracić potencjalnych perełek, pozostań w kontakcie z kandydatami od momentu zaproszenia na spotkanie aż do ostatecznej decyzji o przedstawieniu wybranemu kandydatowi oferty pracy. Kandydaci IT oczekują szybkiej informacji zwrotnej na każdym etapie rekrutacji – nie każ im więc czekać. Zadbaj, aby każdy z kandydatów otrzymał niezbędne informacje zarówno o firmie, swoim stanowisku, kulturze organizacji oraz o zespole, którego ma być częścią. Uważnie słuchaj i analizuj potrzeby wyrażane przez kandydatów. Wysiłek włożony w to, aby kandydaci poczuli atmosferę Twojej organizacji, z pewnością zaprocentuje w przyszłości. Kandydatom, którzy dotarli do końcowego etapu rekrutacji dobrze jest podać precyzyjny powód swojej decyzji oraz podziękować za poświęcony czas. Będzie to dla nich sygnał, że warto rozważyć Twoją firmę jako potencjalnego pracodawcę w przyszłości.

2. Buduj relacje z kandydatami

Zamknięcie procesu rekrutacji nie musi być równoznaczne z zakończeniem komunikacji z kandydatami. Poproś kandydatów o zgodę na pozostawienie ich życiorysów w Twojej bazie oraz możliwość przesłania kolejnych ofert pracy dotyczących przyszłych rekrutacji. Jak twierdzi Katarzyna Martyka: Kilkakrotnie zdarzyło się, że kandydatów zapraszaliśmy ponownie do udziału w innym procesie rekrutacji/na inne niż początkowo aplikowali stanowiska i te osoby chętnie z takich zaproszeń skorzystały. Po zakończonym procesie rekrutacji skontaktuj się z wybranymi kandydatami. Możesz to zrobić telefonicznie lub przy pomocy ankiety online. Zapytaj o wrażenia dotyczące przebiegu rekrutacji – co w Twojej ofercie wzbudziło zainteresowanie kandydata, jak ocenia sam proces. Uzyskane w ten sposób informacje pozwolą Ci na poprawę skuteczności procesu rekrutacji i selekcji pracowników.

3. Zadbaj o przyjazną zakładkę „Kariera” na Twojej stronie www

Pamiętaj, aby zawsze zawierała najświeższe informacje dotyczące aktualnie trwających rekrutacji. Daj możliwość spontanicznego zaaplikowania do Twojej firmy bezpośrednio z poziomu zakładki „Kariera”. Świadczyć to będzie o Twojej otwartości na kandydatów poszukujących nowych wyzwań. Nawet jeżeli nie uda Ci się nawiązać współpracy to pamiętaj, że nawiązana relacja może okazać się wartościowa w przyszłości. Zadbaj, aby wszystkie ogłoszenia zawierały wyczerpujące informacje dotyczące wymagań dla danego stanowiska oraz tego, co oferuje Twoja firma – nie pozwól aby kandydat miał wątpliwości czego od niego oczekujesz, co oferujesz oraz jak wygląda sam proces rekrutacji.

Jak podsumowuje Katarzyna Martyka: Kodeks Dobrych Praktyk bardzo precyzyjnie określa, jak powinna wyglądać profesjonalna i Przyjazna Rekrutacja, my takie właśnie praktyki stosujemy. W branży IT przyjazna rekrutacja i postrzeganie pracodawcy przez kandydata zyskują bowiem coraz większe znaczenie.

Z myślą o rosnących potrzebach pracodawców w zakresie dobrych praktyk rekrutacyjnych eRecruiter stworzył Akademię Przyjaznej Rekrutacji. Akademia została przygotowana z myślą o pracodawcach i umożliwia im dostęp do porad i wskazówek opracowanych przez praktyków HR. Udział w Akademii jest bezpłatny, a zapisy nadal trwają!

Katarzyna Trzaska

Katarzyna Trzaska

Brand&Buzz Specialist, eRecruiter