Strona główna Blog Employer Branding 5 błędów HRowców zajmujących się Employer Brandingiem

5 błędów HRowców zajmujących się Employer Brandingiem

employer branding

Jako rekruter nie musisz znać się na marketingu, aby zajmować się Employer Brandingiem (EB). Część działań wizerunkowych możesz bowiem podejmować nawet w trakcie rekrutacji, pamiętając o idei candidate experience. Jeśli jednak Twoim celem jest specjalizacja w obszarze Employer Brandingu, musisz uważać, by na drodze do poprawy wizerunku pracodawcy nie popełnić następujących błędów:

1. Brak czasu na działania wizerunkowe

Z trudem udaje Ci się pogodzić wszystkie obowiązki, zadania się piętrzą, projekty rekrutacyjne gonią, a gdzieś z tyłu głowy słyszysz: „jeszcze ten Employer Branding”. Chcesz się nim zająć na poważnie, ale stale odkładasz to na bliżej nieokreślone „potem”.

Każdemu pracodawcy zależy, by jego firma była pozytywnie postrzegana, by marka jaką reprezentują i pod jaką się podpisują była rozpoznawana i dobrze kojarzona. Jednak, aby prowadzony przez nas employer branding był skuteczny, musimy być w niego mocno zaangażowani – podkreśla Małgorzata Skibowska, specjalista ds. komunikacji marketingowej w firmie ISOLUTION.

wykrzyknikCo zrobić, by nie popełnić tego błędu? Unikaj prowadzenia działań EB tylko „przy okazji” innych zadań. Wydziel je spośród innych swoich zadań i zaplanuj w czasie.

2. Brak przygotowania

Brak czasu często idzie w parze z brak kompleksowej strategii, której opracowanie wymaga dodatkowej pracy, skupienia uwagi, wnikliwej analizy. Najlepiej, aby przygotowanie tej strategii poprzedzone było badaniami, które pozwolą Ci dobrze poznać grupę docelową i jej oczekiwania oraz zorientować się w działaniach podejmowanych przez konkurencję. Spontaniczne aktywności i nieprzemyślane ruchy nie sprawdzą się tutaj na dłuższą metę. Jeśli chcesz przygotować kampanię EB, zaplanuj kolejne kroki i opracuj poszczególne etapy. Co dokładnie trzeba uwzględnić? Małgorzata Skibowska wylicza: plan kampanii, budżet i to, jak będziemy mierzyć jej efekty. Należy zastanowić się nad doborem narzędzi i kanałów komunikacji marketingowej. – Musimy wiedzieć, co jest naszym EVP (employee value proposition) czyli, co nas wyróżnia na tle innych oraz jak możemy się tym pochwalić – podkreśla Małgorzata Skibowska.

wykrzyknikCo zrobić, by nie popełnić tego błędu? Przemyśl jakie działania chcesz i możesz podjąć, a także zaplanuj je w ramach kompletnej strategii.

3. Brak konsekwencji

Jeśli liczysz na szybkie efekty, to możesz się gorzko rozczarować. Decydując się na działania z zakresu EB, musisz nastawić się na długofalowość. Kluczem do sukcesu jest systematyczność i cierpliwość, a także znajomość zasad dotyczących budowania wizerunku.

Brak konsekwencji pojawia się zwykle wtedy, gdy nie mamy zaplanowanej strategii. Nawet jeżeli mamy świetny pomysł na promocję naszej firmy, np. poprzez prowadzenie firmowego fanpage`a, to nie będzie on skuteczny, jeśli wpis na nim pojawi się raz na pół roku. Musimy mieć świadomość, tego jak działają social media. Nieobecność w nich chociażby przez kilka tygodni sprawia, że ludzie zaczynają o nas zapominać – mówi Małgorzata Skibowska.

wykrzyknikCo zrobić, by nie popełnić tego błędu? Postaw na systematyczność działań i cierpliwie czekaj na efekty.

4. Brak personal brandingu

Nie pomoże nawet najbardziej kreatywna kampania, promująca pozytywny wizerunek firmy, jeśli wiele do życzenia będzie pozostawiać osobisty wizerunek HRowców. Jako rekruter jesteś wizytówką miejsca pracy. Działania employer brandingowe lub ich brak widoczne są już na etapie rozmów rekrutacyjnych z kandydatami. Jak wówczas budować pozytywny wizerunek? Na przykład udzielając informacji zwrotnych odrzuconym kandydatom, informując o przebiegu procesu rekrutacyjnego, tworząc przejrzyste i czytelne ogłoszenia o pracę, czy przeprowadzając wywiady w profesjonalny sposób. Ten aspekt swojej pracy możesz z powodzeniem wesprzeć przy wykorzystaniu nowoczesnych narzędzi HR (np. internetowych systemów do rekrutacji), które nie tylko usprawniają procesy, ale mogą pomóc w kształtowaniu pozytywnych wrażeń kandydatów biorących udział rekrutacjach do naszej firmy.

Działania EB powinny być spójne z wizją, misją i wartościami firmy. Jeżeli więc podkreślamy, że liczy się dla nas szacunek, to powinniśmy go okazywać każdemu, kto nawiązuje kontakt z naszą firmą. Nawet jeżeli ten kontakt będzie krótkotrwały – przestrzega Małgorzata Skibowska.

Jej zdaniem bolączką HRowców bywa nie tylko zaniedbanie candidate experience, ale również niedocenianie roli pracowników w budowaniu pozytywnego wizerunku pracodawcy i lekceważenie komunikacji wewnętrznej w firmie. Tymczasem to właśnie pracownicy są ambasadorami marki i mogą ją promować w zupełnie naturalny sposób, np. w rozmowach ze znajomymi, polecając jako miejsce godne zaufania.

wykrzyknikCo zrobić, by nie popełnić tego błędu? Zatroszcz się o własny wizerunek w oczach kandydatów.

5. Brak rozwoju

Na skuteczność działań Employer Brandingowych nie mały wpływ ma Twój rozwój osobisty. Musisz być na bieżąco z trendami, obserwować rynek, dokształcać się, śledzić przykłady dobrych praktyk, szukać inspiracji, a zdobytą wiedzę i świeże pomysły przekuwać w konkretne działania. Ale nie takie od święta, dla „dobrego PR-u”. – To nie może być dodatek, a stały element naszej codziennej pracy – podsumowuje Małgorzata Skibowska. Warto zadbać o cykliczne podsumowania podejmowanych działań i wyciąganie wniosków. Dzięki temu nie będziesz mieć poczucia, że stoisz w miejscu

wykrzyknikCo zrobić, by nie popełnić tego błędu? Zadbaj o swój własny rozwój osobisty. Staraj się obserwować rynek i być zawsze na bieżąco.

 

P.S. Poszukujesz nowych dróg do umocnienia Employer Brandingu w Twojej firmie – sprawdź jak eRecruiter pomaga w budowaniu pozytywnego wizerunku marki pracodawcy. Odbierz swój dostęp do aplikacji eRecruiter.

 

Kasia Klimek

Katarzyna Klimek-Michno

Dziennikarka Dziennika Polskiego z sześcioletnim doświadczeniem w prasie codziennej. Z wykształcenia filolog. Laureatka nagrody „Phil Epistemoni – Przyjaciel Nauki”. Absolwentka studiów podyplomowych z zarządzania zasobami ludzkimi. Specjalizuje się w tematyce HR.