Strona główna Blog Candidate Experience 6 kroków do efektywnej komunikacji w direct search do IT

6 kroków do efektywnej komunikacji w direct search do IT

direct search do IT

Według szacunków Komisji Europejskiej do 2020 roku w Europie może brakować nawet 900 tysięcy programistów. W związku z niską podażą specjalistów, a coraz wyższym popytem, dobrzy specjaliści w firmie są na wagę złota. Firmy robią wiele, by przyciągnąć i zatrzymać najlepszych: elastyczne godziny pracy, bogate benefity pozapłacowe, możliwość nieregulowanej pracy zdalnej to już standard w wielu firmach. Rekruterzy mają więc przed sobą nie lada wyzwanie – jak rekrutować pasywnych specjalistów IT, którzy nie szukają pracy, a wysokie zarobki czy dodatkowe benefity są dla nich chlebem powszednim? Rekruterzy, specjalizujący się w rekrutacji do IT często stawiają na direct search. Jednak ten sposób niesie ze sobą kilka pułapek. Na co powinien zwrócić uwagę rekruter?

1. Uważaj na zasady, panujące na forach specjalistycznych

Fora specjalistyczne, jak popularny www.stackoverflow.com, to strefa specjalistów, wymieniających pomysły i doświadczenia. Jeśli uważasz, że takie fora to najlepsze miejsce na zaprezentowanie swojej oferty, to masz rację … tylko częściowo. Wkraczając na ich teren warto pamiętać, że na forach obowiązują pewne zasady. Przerywanie wątku dyskusji długim opisem oferty i firmy traktowane może więc być jako naruszenie zasad i może negatywnie wpłynąć na wizerunek Twojej firmy. Pamiętaj, że pierwszy post nie może od razu przedstawiać całej Twojej firmy i pełnej oferty pracy – na początek wystarczy, że się przedstawisz.

2. Spersonalizuj wiadomość do kandydatów zapraszanych poprzez portale społecznościowe

Ta specyficzna grupa kandydatów przyzwyczaiła się już od lat do tego, że otrzymuje bardzo dużo ofert pracy i zaproszeń na portalach społecznościowych. Dlatego przygotowując wiadomość warto zwrócić uwagę na kilka aspektów.

Po pierwsze – forma. Moja znajoma programistka notorycznie dostaje wiadomości „Szanowny Panie, nasza firma poszukuje specjalistów takich jak Pan”. Bardzo szybko porzuca taką wiadomość, nie czytając do końca. Po drugie –  napisz odbiorcy cel kontaktu. Czy znasz tę osobę, np. z konferencji, eventu? Co zainteresowało Cię w jej profilu? Takie spersonalizowane wstawki na pewno ocieplą pierwszą interakcję. Po trzecie – jeśli zapraszasz kandydata do swojej sieci kontaktów, to w wiadomości inicjującej napisz powód kontaktu. Nie chcesz przecież, by kandydat odrzucił Twoje zaproszenie i pomyślał, że chcesz wyłącznie poszerzyć sieć kontaktów. Na koniec każdej wiadomości dodaj także coś od siebie – życz miłego dnia w pracy lub nadmień, że masz nadzieję na kontakt na kolejnych eventach. Tak spersonalizowana i dobrze przygotowana wiadomość z pewnością odniesie lepszy skutek i może być wstępem do kolejnych kontaktów z kandydatem.

3. Upewnij się, że kandydat posiada dokładnie te kompetencje, których szukasz

Jeśli kandydat na portalu społecznościowym dostaje ofertę pracy z informacją, że poszukiwany jest specjalista do rozwiązań opartych o technologię JEE (Hibernate, Spring, Java Server Faces, JBoss), Oracle,  czy Linux, a w jego profilu jest wyraźne wskazanie, że  specjalizuje się w JavaScript, CSS, HTML, pisanie do niego nie ma sensu – z dużym prawdopodobieństwem nabierze on przekonania , że rekruter po prostu nie wie o czym mówi lub co tak naprawdę oferuje kandydatowi. Jeśli to możliwe, zaangażuj swój zespół IT, lub menedżera liniowego nie tylko do stworzenia ciekawej i wyróżniającej się oferty pracy, którą będziesz promować, ale także do lepszego  poznania narzędzi wykorzystywanymi przez zespół, by uniknąć błędów merytorycznych.

4. Nie bądź nachalny

Jeśli chcesz skontaktować się ze specjalistą telefonicznie, znajdź osobę z branży, która zna kandydata i na nią się powołaj przy pierwszym kontakcie. Jeśli to możliwe, zaaranżuj pierwsze spotkanie na gruncie neutralnym – szkoleniu specjalistycznym bądź warsztatach. Uporczywe dzwonienie do kandydata lub jego bliskich może być uznane za naruszenie sfery osobistej, dlatego warto w tym względzie zachować umiar.

5. Nie proś o polecenie kolegów

Jeśli zrobiłeś wszystko, by zainteresować kandydata swoją ofertą i zbliżyć do swojej firmy, a ten mimo wszystko nie zamierza zmieniać pracy, uważaj na prośby o polecenie innych, znanych mu specjalistów z danej dziedziny. Może być to uznane za faux pas i spowodować, że wypracowywane przez Ciebie pozytywne wrażenie względem Twojej firmy zostanie zaprzepaszczone. Lepiej mieć w bazie kandydata, który odniósł bardzo dobre wrażenie po rozmowach z Tobą i można do niego wrócić za jakiś czas, niż kilku innych kandydatów, którym ten przekaże niepochlebne informacje o dotychczasowych poszukiwaniach kandydatów do Twojej firmy.

6. Na bieżąco aktualizuj swoją bazę kandydatów

Czy zdarzyło Ci się skontaktować z kandydatem do którego kilka dni temu dzwoniła inna osoba z Twojego działu? A może zastanawiasz się dlaczego wybrany kandydat nie przyjął oferty Twojej firmy pół roku temu? Aktualna i dobrze opisana baza kandydatów IT to podstawa rekrutacyjnego sukcesu. Jeśli przy projektach rekrutacyjnych pracuje kilka osób zadbaj o odpowiedni przepływ i wymianę informacji  nt. kandydatów. Przy zarządzaniu procesem rekrutacji może pomóc Ci także system rekrutacyjny. Dobrze wiesz, że ta grupa kandydatów jest bardzo dynamiczna – kandydat, który jeszcze kilka miesięcy temu nie był zainteresowany pracą w Twojej firmie, może w tej chwili być bardziej skłonny zmienić pracę. Ponadto specjaliści w tej branży stale rozwijają swoje umiejętności, dlatego warto w swojej bazie zaznaczać kandydatów, którzy jeśli nie teraz, to za kilka miesięcy lepiej wpasują się w oczekiwania Twojej firmy. System rekrutacyjny, który umożliwia całemu działowi pracę na jednej bazie kandydatów, może znaczne ułatwić współpracę i poprawić efektywność poszukiwania najlepszych kandydatów.

Poszukiwanie na rynku specjalistów IT jest zadaniem trudnym i wymagającym wielu godzin researchu, zanim rekruter w ogóle nawiąże kontakt z kandydatem. Jednak aby ten kontakt był jak najbardziej efektywny, warto porządnie się do niego przygotować – nie tylko dobrze poznać grupę, do jakiej chcemy się odezwać, nie tylko tak przygotować ofertę, by zrobić dobre pierwsze wrażenie, ale także dbać o to, by komunikacja przebiegała bez błędów. Opracowanie zasad bezpośredniej komunikacji z potencjalnym kandydatem oraz posiadanie w firmie odpowiedniego systemu do rekrutacji maksymalizuje Twoje szanse na pozyskanie najlepszego pracownika.

Agnieszka Borkowska

Agnieszka Borkowska

Content Marketing Specialist