Strona główna Blog Trendy HR Big Data, mobile, candidate experience zdominują branżę HR

Big Data, mobile, candidate experience zdominują branżę HR

trendy hr

O HR Technology Conference, jednej z najbardziej prestiżowych konferencji HR na świecie, rozmawiamy z Marcinem Sieńczykiem, dyrektorem zarządzającym eRecruitment Solutions Sp. z o.o.

Od 7 do 10 października odbywało się w Las Vegas jedno z największych spotkań branży HR na świecie. Jako jeden z nielicznych przedstawicieli Polski miał Pan możliwość uczestniczenia w niej. Jak w skrócie opisałby Pan to, co się tam działo?

Marcin Sieńczyk: Konferencja HR Technology to obowiązkowy punkt w kalendarzu branży HR w USA. To jedna z największych i cieszących się od lat dużą popularnością konferencji dotyczących technologii stosowanych w branży HR o zasięgu lokalnym i międzynarodowym dzięki postępującej globalizacji. Już same liczby mówią za siebie – aż 350 dostawców i ok. 9 tysięcy odwiedzających. To wiele ciekawych prelekcji, warsztatów, prezentacji najnowszych produktów technologicznych dla HR i wymiana wzajemnych doświadczeń. Uczestniczyłem w wydarzeniu kolejny raz i z pewnością za rok też tam wrócę.

Podczas konferencji ogłoszono ranking najlepszych produktów HR w 2014 r. Jak wygląda ta lista i które z produktów Pana zdaniem są najciekawsze i rzeczywiście pomogą rozwijać się branży HR?

fot_lp'Marcin Sieńczyk: Jak co roku organizatorzy konferencji ogłaszają listę kilku TOP produktów dla branży HR oraz listę kilku najciekawszych start-upów z branży HR, które mają już pierwszych swoich Klientów. Największe wrażenie zrobiły na mnie rozwiązania i narzędzia służące do budowania zaangażowania zarówno kandydatów i pracowników. Podczas całego wydarzenia, na prezentacjach, warsztatach a także w rozmowach kuluarowych miałem poczucie, że w krajach zachodnich standardem jest myślenie, jak dane działanie w firmie czy decyzja biznesowa zostanie odebrana przez pracowników wewnątrz firmy, a także jak wpłynie na potencjalnych kandydatów w późniejszym terminie. Dotyczy to bezpośrednio i wpływa na ciągły monitoring satysfakcji i zaangażowania pracowników – z roku na rok pojawiają się nowe systemy, które zaskakują skalą ich zaawansowania. W tym momencie jesteśmy już lata świetlne od tradycyjnej, papierowej ankiety wśród pracowników (choć dane pokazują, że nadal niewiele firm w Polsce w ogóle bada takie obszary). Zwróciłem też uwagę na wiele nowych narzędzi i usług w ramach już istniejących globalnych systemów HR, które w ciekawy sposób integrują przeróżne źródła pozyskiwania kandydatów. Potrafią analizować profile potencjalnych osób pod kątem ich kompetencji i osiągnięć oraz łączyć je z ofertami pracy. Jest to już bardziej kierunek „zarządzania społeczną siecią ludzi” na platformach rekrutacyjnych, a nie „wyławianie” i przechowywanie ich CV w jednym miejscu.

Jakie 3 główne trendy zdominują branże HR w najbliższych latach?

Marcin Sieńczyk: Po pierwsze, bardzo rozwijającym się kierunkiem w branży technologicznej jest koncentracja i dbałość o gromadzone dane oraz analitykę systemów dla HR. Od technologii HR oczekuje się, że dostarczą przedstawicielom branży jak najwięcej mierzalnych i przydatnych danych o kandydatach i pracownikach. Mam tutaj na myśli głownie „Big Data”, czyli zbiory informacji o dużej objętości, dużej zmienności i dużej różnorodności, które wymagają nowych form przetwarzania w celu wsparcia podejmowanych w firmach decyzji. Szczególnego znaczenia nabiera wzrost dostępności Internetu oraz usług świadczonych drogą elektroniczną, które w naturalny sposób powinny być przystosowane do wykorzystywania tych baz danych.

W tym miejscu przechodzimy od razu do drugiego trendu, jakim jest kierunek „Mobile”. Dzięki powszechnie dostępnym urządzeniom mobilnym (smartfonom i tabletom), a także prostym w użyciu aplikacjom mobilnym dążymy do maksymalnego uproszczenia naszego codziennego życia poszukując dowolnych informacji, komunikując się ze znajomym czy nawet płacąc za produkty i usługi. Tej samej prostoty szukamy automatycznie w pracy, a w szczególności najmłodsze pokolenia oczekują natychmiastowej dostępności do danych firmowych czy odpowiedzi na zadane pytania w codziennym wykonywaniu obowiązków. Przekładając te oczekiwania i przyzwyczajenia na branżę HR, technologia mobilna daje szybki dostęp do informacji zarówno samym kandydatom jak i specjalistom z działów HR. Widziałem dziesiątki fantastycznych pomysłów, które znalazły zastosowanie w prostych w użyciu aplikacjach mobilnych dla HR i Biznesu. Obszary zastosowań to m.in.: rejestracja czasu pracy pracowników, szkolenia wewnętrzne (w tym on-boarding pracowników, prosta grywalizacja), wyznaczanie celów pracowniczych i zarządzanie nimi (elementy MBO), komunikacja wewnętrzna (w tym instant feed-back), wsparcie dla kandydatów poszukujących ofert pracy i aplikujących przez urządzenia mobilne. Są już firmy w USA, których zakładki z ofertami pracy przeglądane są z urządzeń mobilnych, a te wizyty stanowią połowę wszystkich wejść na stronę. To automatycznie otwiera nowe możliwości usług i produktów z branży technologicznej dla HR, Działów Rekrutacji i Employer Brandingu.

Trzecim obszarem, o którym warto wspomnieć, a dynamiczny rozwój tego zagadnienia obserwuję od mniej więcej dwóch lat, to powszechna dbałość o tzw. Candidate Experience. Mówiąc w skrócie jest to dbałość o pozytywne wrażenia kandydatów z przebiegu całego procesu rekrutacyjnego w firmach USA i Europie. Rynek kandydatów i talentów kurczy się zarówno globalnie jak i lokalnie, dlatego firmy potrzebują sprawdzonych narzędzi, które pomogą odpowiednio i efektywnie zarządzać zarówno kandydatami jak i pracownikami. Nurt Candidate Experience dociera również do Polski i bardzo mnie cieszy, że coraz więcej Pracodawców dostrzega potrzebę wzmocnienia ich działań w obszarze komunikacji z kandydatami na wszystkich etapach rekrutacji oraz na każdym możliwym styku kandydata z firmą. Wielu zaczyna porównywać proces rekrutacji do procesu zakupowego w punkcie usługowym lub poprzez kanał e-commerce, gdzie dbałość o Klienta jest dla wielu organizacji najwyższym priorytetem. A przecież każdy klient może być potencjalnym kandydatem do naszej firmy i odwrotnie. Dbałość o pozytywne wrażenia kandydatów ma proste przełożenie na ich zadowolenie z produktów czy usług danej firmy. W USA już to wiedzą, rozumieją i działania skierowane do kandydatów są temu podporządkowane.

Dziękujemy za rozmowę.

Marcin Sieńczyk, dyrektor zarządzający eRecruitment Solutions sp. z o.o., właściciela internetowej aplikacji do zarządzania procesami rekrutacji i bazą kandydatów eRecruiter. Firma należy do Grupy Pracuj S.A

HR Technology Conference & Exposition to największa międzynarodowa konferencja dotycząca technologii stosowanych w branży HR. Tegoroczna edycja spotkania odbyła się w dniach 7-10 października w Las Vegas. Podczas spotkania, jego uczestnicy poruszają wiele różnorodnych tematów związanych z najnowszymi trendami w branży HR, m.in. rozwiązania w chmurze, technologie mobilne, Big Data, innowacyjne rozwiązania rekrutacyjne jak również tradycyjne technologie i procesy, które nadal rywalizują o uwagę rekruterów. W konferencji wzięli udział przedstawiciele m.in. takich firm jak IBM, Deloitte, Monster, ADP, PeopleFluent.

stopka_technologie2