Strona główna Blog Candidate Experience Brak informacji zwrotnej słono kosztuje

Brak informacji zwrotnej słono kosztuje

informacja zwrotna

W poprzednim wpisie pisaliśmy o komunikacji z kandydatami z perspektywy zarówno aplikujących , jak i rekruterów.  Dziś chcemy pochylić się nad kwestią informacji zwrotnej, która jest kluczowym składnikiem sumy wrażeń i doświadczeń, jakie kandydat wynosi z procesu rekrutacyjnego, a zatem istotnym elementem trendu zwanego Candidate Experience. Warto bowiem zdawać sobie sprawę z tego, że to, w jaki sposób traktujemy osoby aplikujące do naszej firmy, przekłada się później na realne zyski bądź straty biznesowe.

Ocena nie tylko w rękach rekrutera

Jak kandydaci oceniają swoje doświadczenia z procesu rekrutacyjnego? Zaledwie 5% ocenia je bardzo dobrze, 26% ma odczucia dobre, natomiast aż 34% złe i bardzo złe (12%).

Z czego wynikają takie złe opinie? Ponad połowa (58%) na pierwszym miejscu wskazuje brak regularnych informacji o statusie ich aplikacji – to, na jakim etapie się znajdują.  Na drugim miejscu (52%) pojawia się wrażenie, że nie są traktowani indywidualnie.

„Milczenie jest złotem” – niestety nie zawsze

Jakie są konsekwencje ignorowania oczekiwań kandydatów? W badaniu Startwire 77% respondentów stwierdziło, że zmienia opinię o firmie na negatywną, jeśli nie otrzymają informacji zwrotnej po wysłaniu aplikacji. Podobna liczba (72%) nie zamierza dalej polecać takiej firmy, a ponad połowa (58%) raczej nie kupi produktu/usługi, jaki dana firma oferuje.

Wyobraźmy więc sobie klienta sieci spożywczej, który tygodniowo wydaje w niej 100 zł. Jeśli taki klient weźmie udział w rekrutacji, z której wyniesie złe doświadczenia i w efekcie „obrazi się” na sklep i przestanie w nim kupować, to można pokusić się o stwierdzenie, że niewłaściwe działania działu HR przekładają się na kilkutysięczne straty firmy w skali roku. Brak zrozumienia potrzeb kandydatów może naprawdę słono kosztować…

…a sieć kontaktów może zadziałać przeciw Tobie

Pół biedy, jeśli sprawa dotyczyłaby tylko jednego obrażonego kandydata. Nie zapominajmy jednak, że nie żyje on w próżni, ma wokół siebie rodzinę i przyjaciół, którym chętnie opowie o swoich negatywnych przeżyciach. Wg badań CareerBuilder ponad ¾ kandydatów dzieli się wrażeniami z rekrutacji, także w sieci.

Brakuje Ci czasu – jest na to metoda

Głównym argumentem rekruterów przemawiającym za niewysyłaniem informacji zwrotnej jest brak czasu. Jednak warto zadać sobie pytanie „Czy moją firmę rzeczywiście stać na nieudzielanie feedbacku?”. Zwłaszcza w dobie coraz popularniejszych systemów rekrutacyjnych typu ATS (Applicant Tracking System), dzięki którym wysłanie takiego maila jest dziecinnie proste i błyskawiczne.  Rozwiązanie zatem jest, tylko trzeba z niego skorzystać.

Edyta Kopczyńska
Product Manager / Team Leader
eRecruitment Solutions

P.S. Każdy kandydat zasługuje na feedback – skorzystaj z personalizowanych szablonów wiadomości do komunikacji z kandydatami w eRecruiter. Odbierz swój dostęp do aplikacji eRecruiter.

 

CTA_CX 2