Strona główna Blog Candidate Experience HR Dream Team 2016 – candidate experience to gra drużynowa

HR Dream Team 2016 – candidate experience to gra drużynowa

candidate experince

Specjaliści ds. rekrutacji wiedzą, że w pracy zawodowej nie uda się osiągnąć satysfakcjonujących efektów candidate experience grając w pojedynkę. Każdy projekt składa się bowiem z elementów, które dopiero zebrane razem tworzą całość. Przyjęcie założenia, iż każdy rekruter jest ważnym ogniwem procesu powoduje, że cały zespół jest w stanie wyjść poza utarte schematy i przeprowadzić projekt, którego efekty są zaskakujące. Ważne projekty wymagają przecież nieszablonowego podejścia.

Właśnie zespoły i ich wspólne projekty chce docenić i wyróżnić Pracuj.pl, organizując już po raz kolejny konkurs HR Dream Team. Konkurs ten może stać się bowiem jednym z ważniejszych forów wymiany doświadczeń pomiędzy specjalistami z dziedzin projektowania candidate experience oraz employee experience, dlatego warto poznać projekty, które przeprowadzili ubiegłoroczni zwycięzcy konkursu, zwłaszcza w kategorii Zarządzanie Doświadczeniami Kandydatów, której partnerem w edycji 2016 jest eRecruiter.

Selleo zaczyna od edukacji

Firma Selleo – jeden z najlepszych Software Developerów House w Europie tworzący aplikacje webowe i mobilne – zdobyła Tytuł „HR Dream Team” 2015 w kategorii Zarządzanie Doświadczeniami Kandydatów Innowacja za projekt „Zostań najlepszym Junior Developerem na Podbeskidziu”. Celem projektu było znalezienie trzech osób, które mogłyby rozpocząć pracę w firmie na stanowisku Junior Developer. Firmie zależało także na znalezieniu kandydatów, którzy wpisują się w kulturę organizacyjną firmy, znalezienie dobrego programisty w technologii Ruby on Rails jest dość trudne ze względu na niszowość języka oraz lokalizację firmy (Bielsko-Biała). Dodatkowo, pracownicy bardzo często mają inne nastawienie do pracy w zespole, niż to praktykowane w Selleo (opartej na założeniach Management 3.0, która mówi, że ludzie i relacje między nimi są najważniejszą częścią organizacji a umożliwienie im aktywności i kreatywności jest kluczowym zadaniem menedżera).

Chcąc dotrzeć do jak największej liczby potencjalnych kandydatów przeprowadzono dodatkowe działania, jak wizyty w szkołach średnich i spotkania z nauczycielami informatyki, rozwieszono plakaty rekrutacyjne w środkach komunikacji miejskiej i na przystankach zlokalizowanych w sąsiedztwie szkół i uczelni a także zorganizowano panel dyskusyjny „Programista zawód przyszłości” dla 350 uczniów ze szkół średnich. W przypadku tej firmy szczególnie warto zwrócić uwagę na rewelacyjne połączenie współpracy biznesu z edukacją oraz fakt, że do projektu dobierano tylko te osoby, które pod względem miękkich kompetencji pasowały do zespołu.

Spójne standardy w Getin Noble Bank

Getin Noble Bank SA zdobył tytuł „HR Dream Team” 2015 w kategorii Zarządzanie Doświadczeniami Kandydatów Optymalizacja za projekt „Centralizacja i optymalizacja procesu rekrutacji i zatrudnienia”, obejmujący 6000 pracowników. Celem projektu było wprowadzenie spójnej polityki rekrutacji w obrębie wszystkich jednostek organizacyjnych banku, zaangażowanie specjalistów ds. personalnych we wszystkie procesy rekrutacyjne i obniżenie fluktuacji. Getin Noble Bank z uwagi na swoją historię, obejmującą wiele przejęć i fuzji, ma dość złożoną i rozbudowaną strukturę. Projekt rozpoczął się od mapowania procesów rekrutacyjnych, funkcjonujących we wszystkich jednostkach banku. Na tej podstawie został stworzony nowy proces rekrutacji, jednolity dla całej firmy.

Wdrażanie bazowało na ogłoszeniu o pracę o ujednoliconym layoucie (wspólnym dla Getin i Noble Banku), nowej stronie Kariera oraz profilach pracodawcy na portalach społecznościowych. Wprowadzono także zmiany w procesie rekrutacyjnym: teraz rozpoczyna się on od ustalenia profilu stanowiska z menedżerem, potem następuje analiza spływających CV przez specjalistów ds. personalnych oraz rozmowa telefoniczna z Kandydatem. Warto podkreślić, że Kandydat ma bezpośredni kontakt z rekruterem na każdym etapie rekrutacji, a także już po zatrudnieniu. W rezultacie usprawnienia i ujednolicenia procesów czas trwania procesu rekrutacyjnego uległ skróceniu o połowę i zmniejszyła się liczba kandydatów odrzucających oferty pracy. Firma popisała się efektywnością, bardzo dobrze opisanymi założeniami, efektami jak i przedstawieniem największej ilości twardych danych i mierzalnych parametrów. Getin Noble Bank jako jedyny pokazał faktyczną optymalizację procesu.

Digital One stawia na komunikację … publiczną

Digital One – agencja reklamowa działająca na rynku od 16 lat – zgłosiła do konkursu „HR Dream Team” 2015 w kategorii Zarządzanie Doświadczeniami Kandydatów – Innowacja projekt „Łódź czy Pociąg ”. Agencja poszukiwała doświadczonych pracowników ze specjalistycznymi umiejętnościami. Poszukując najlepszych specjalistów do łódzkiej agencji doszli do wniosku, że  idealni kandydaci pracują w… Warszawie. Część z nich codziennie rano wsiada do pociągu, aby po 9–10 godzinach pracy w Warszawie ruszyć w drogę powrotną. Każda z osób dojeżdżających pociągiem do Warszawy spędza w podróży około 1250 godzin rocznie. Stąd najlepszym miejscem na reklamę wg Digital One okazał się pociąg! W tym przypadku uwagę przyciągnęła dość nietypowa kampania rekrutacyjna, która wyszła poza „mury” firmy i trafiła do bardzo dobrze określonej grupy docelowej.

Grupa Żywiec zwraca się w stronę pokolenia Y

Grupa Żywiec zgłosiła do konkursu „HR Dream Team” 2015 w kategorii Zarządzanie Doświadczeniami Kandydatów – Innowacja projektOpen Day – Dzień otwarty Grupy Żywiec”. Celem projektu było dostosowanie organizacji do wchodzącego na rynek pracy pokolenia Y oraz budowanie świadomości marki wśród studentów w celu pozyskania najlepszych przyszłych pracowników. Prócz 6 warsztatów podczas Dnia Otwartego  przeprowadzono grę strategiczną, w której każdy z uczestników mógł wcielić się w rolę właściciela browaru – uczestnicy dnia otwartego poznali tajniki warzenia i serwowania piwa. Potencjalni kandydaci mieli okazję zrobić zdjęcia ze śmiesznymi gadżetami w fotobudce, zagrać w piłkarzyki czy pokonać tor przeszkód w alkogoglach. W międzyczasie mogli porozmawiać z rekruterami na temat kariery w Grupie Żywiec oraz udoskonalić swoje dokumenty aplikacyjne. Warto zwrócić uwagę na spektakularny sukces przedsięwzięcia – wiele osób uczestniczących w dniu otwartym postanowiło aplikować do Grupy Żywiec.

 

Cieszy fakt, że coraz więcej firm zdaje sobie sprawę, jak ważne jest pierwsze wrażenie, jakie odnosi kandydat lub potencjalny kandydat do pracy i coraz bardziej dba o odpowiednie standardy candidate experience. Dobrze, że dużo więcej akcji, przeprowadzanych przez działy HR, wychodzi poza obszar biura firmy – przykładem są Dni Otwarte czy akcje informacyjne w szkołach. W dobie rynku pracownika takie działania, jak wyróżnione w ostatnim konkursie HR Dream Team, są nie tylko dobrym przykładem dla innych firm. Wydaje się bowiem, że w niedługim czasie staną się koniecznością dla wszystkich firm, które chcą zatrudniać najlepszych.

Agnieszka Borkowska

Agnieszka Borkowska

Content Marketing Specialist