Strona główna Blog Candidate Experience DO’s & DONT’s w komunikacji z kandydatami powracającymi

DO’s & DONT’s w komunikacji z kandydatami powracającymi

kandydaci powracający

Jeśli kandydat jest zadowolony z procesu rekrutacyjnego, to nawet pomimo odrzucenia jego kandydatury, jest skłonny ponownie zaaplikować do firmy. Wg badania Candidate Experience przeprowadzonego przez Talent Board*, zadeklarowało tak aż 95,1% badanych. To bardzo dużo. Jak więc komunikować się z kandydatami powracającymi?

Wciąż jesteś na nie? Kieruj się tymi wskazówkami:

1. Pamiętaj, że w przypadku negatywnej odpowiedzi – jeśli bliska jest Ci idea Candidate Experience – dobrze sprawdzi się udzielenie kandydatowi indywidualnej odpowiedzi informującej, że nie spełnia on wymogów oferty, ponieważ brak mu określonych kompetencji. Jeśli możesz poświęcić chwilę na wymienienie, czego konkretnie brakuje kandydatowi, aby pracować na danym stanowisku, prawdopodobnie będzie Ci bardzo wdzięczny i być może nawet wspomni o tym w rozmowach ze znajomymi. W ten sposób możesz stać się legendą przyjaznej rekrutacji, a kandydat otrzyma wskazówki, które zapewne pozwolą mu planować dalsze decyzje zawodowe.

2. Wykorzystaj dostępne oprogramowanie HR. Ustaw autoresponder w systemie ATS z informacją, że aplikacja została odrzucona na wstępnym etapie. Możesz umieścić tam także komunikat zachęcający kandydata do ponownego aplikowania, ale po określonym czasie, np. 12 miesięcy, lub zdobyciu niezbędnych kwalifikacji czy też doświadczenia.

3. Pomyśl o alternatywie. Być może kandydat nie spełnia wymogów na to stanowisko, ale pasuje do organizacji i widzisz w nim potencjał? Marta Buszko-Pakosińska, HR manager Grupy OEX podpowiada: – Czasem warto rozważyć daną kandydaturę pod kątem innej lokalizacji czy innego projektu.

…i z pewnością unikaj tego:

1. Nie dawaj kandydatowi nadziei na to, że w przyszłości może się do niego odezwiesz, jeśli wiesz, że raczej to nie nastąpi. Szczerość to podstawa, oczywiście z odpowiednią dozą taktu i poszanowaniem uczuć kandydata.

2. Nie ignoruj kandydata, który pomimo niepowodzeń w poprzednich procesach zdecydował się na ponowną aplikację. Może warto poświęcić chwilę na przekazanie informacji zwrotnej, która da mu jasny obraz sytuacji?

3. Nie okazuj zniecierpliwienia i staraj się być uprzejmym pomimo nagminnych prób kontaktu z jego strony. Pamiętaj, że w tym momencie jesteś wizytówką całej firmy. Jeśli kandydat jest bardzo zdeterminowany, czasem warto zapytać wprost, dlaczego tak bardzo zależy mu na pracy w naszej organizacji. Być może wyzna, że jest ogromnym fanem produktów firmy i marzy, żeby móc przy nich pracować? W takim przypadku przepadnie ci niedopasowany kandydat, ale przy okazji np. odkryjesz ambasadora marki?

Komunikacja z osobami powracającymi bywa przyjemna, np. gdy kandydat rokuje na przyszłość i możemy budować wartościową relację. Czasem jednak potrafi być także trudna, tak się dzieje np. w sytuacjach kiedy zupełnie nietrafiona aplikacja spływa w odpowiedzi na każde opublikowane ogłoszenie. Wówczas warto poświęcić chwilę na to, aby przekazać takiemu kandydatowi konstruktywny feedback. Skorzystać na tym mogą obie strony – podsumowuje Marta Buszko-Pakosińska z Grupy OEX.

*http://www.careerxroads.com/news/CandEWhitepaper_2013.pdf

CTA_CKzK