Strona główna Blog Selekcja kandydatów Grywalizacja jako niecodzienne metody rekrutacji i selekcji pracowników

Grywalizacja jako niecodzienne metody rekrutacji i selekcji pracowników

grywalizacja w rekrutacji

Czy zabawa i praca mogą mieć ze sobą jakiś związek? Można sądzić, że takie pomysły mają zastosowanie tylko w siedzibie Google, jednakże coraz częściej możemy spotkać się z wykorzystaniem gamifikacji przez specjalistów z różnych branż w celu zwiększenia efektów działań, których się podejmują.

Według raportu “Prognozy dla mediów cyfrowych – 12 trendów na rok 2012” opublikowanego w 2011 roku przez agencję badania rynku Millward Brown, gamifikacja, zwana też grywalizacją, to jeden z najważniejszych trendów mających wpływ na “zbudowanie motywacji i zaangażowania dzięki zastosowaniu struktury i mechanizmów gry w sytuacjach niezwiązanych z grami”. Skoro marketing stosuje gamifikację do wpływania na zaangażowanie konsumentów, to dlaczego nie mielibyśmy wykorzystywać jej przy rekrutacji na bardziej wymagające stanowiska?

Czym właściwie jest grywalizacja?

Mechanizmy, jakie działają w procesie gamifikacji, są wprost zaczerpnięte z zachowań i motywacji ludzkich pojawiających się kiedy bierzemy udział w grach, w których uczestniczymy dla własnej przyjemności czy chęci rywalizacji. W tym wypadku umieszczamy je jednak w nietypowych dla nich warunkach, w nie kojarzonym z rozrywką środowisku jakim może być np. rekrutacja pracowników. W ten sposób można uzyskać dodatkowy bodziec motywujący uczestników do zwiększonego wysiłku i starania się, aby osiągnąć cel.

Motywatory w grach

Nawiązując do gier z dzieciństwa czy choćby wyjazdów integracyjnych w konwencji team buildingowej możemy sobie uświadomić dlaczego staraliśmy się wtedy bardziej. Odpowiedź jest prosta: gdyż mieliśmy zdefiniowany system nagród, który odpowiadał naszym potrzebom związanym z daną aktywnością. Celem mogło być pokonanie przeciwników w grze lub sama zdrowa rywalizacja z osobami, z którymi na co dzień pracujemy.

Efekt, który uzyskamy przy zastosowaniu gamifikacji w procesie rekrutacji, zależy od siły bodźców motywujących, które otrzymają uczestnicy.

Gamifikacja a rekrutacja i selekcja

Dobrym przykładem, który miał miejsce w ostatnich miesiącach, jest proces rekrutacji, o który pokusiła się Kampania Piwowarska. Celem projektu rekrutacyjnego było znalezienie najlepszych kandydatów – entuzjastów piwa, którzy chcieliby dołączyć do zespołu nowotworzonego portalu o tematyce dotyczącej złotego trunku.

Pierwszy etap selekcji polegał na przejściu quizu o przyciągającej nazwie “Gra o Bro”. Kandydat w tym etapie rekrutacji budował profil swojej postaci i nadawał jej cechy, odpowiadał także na pytania, które sprawdzały jego wiedzę na temat mediów społecznościowych, umiejętność pisania oraz kreatywność. Wszystko oczywiście w formie gry. Do drugiego etapu rekrutacji wyselekcjonowano garstkę uczestników, którzy zostali zaproszeni do siedziby firmy. Obok różnorodnych zadań rekrutacyjnych mieli oni możliwość poznania ciekawostek związanych z produkcją piwa. W ten sposób firma dotarła do wymarzonej grupy docelowej i mogła znaleźć najlepszych pracowników na to stanowisko, a przy okazji wzmocniła swój wizerunek jako pracodawcy.

Oczywiście gamifikacja stosowana w procesie rekrutacji i selekcji pracowników może przybierać różne formy i być realizowana z różnym rozmachem. Jedną z postaci uproszczonej grywalizacji jest Assessment Center, który umożliwia sprawdzenie w jaki sposób kandydaci zachowują się w momencie interakcji z innymi członkami zespołu. Jedyne, co nas ogranicza w wykorzystaniu mechanizmu grywalizacji, to nasza wyobraźnia. Trzeba jednak pamiętać, że najważniejszym czynnikiem wpływającym na sukces tego typu rekrutacji, jest znajomość bodźców motywujących grupę docelową do wzięcia udziału w tego typu profesjonalnej zabawie.