Strona główna Blog Candidate Experience I nie usłyszysz od nas nic aż do śmierci…

I nie usłyszysz od nas nic aż do śmierci…

komunikacja z kandydatami

Klauzula „Odpowiemy tylko wybranym osobom” to największy wróg motywacji osób poszukujących pracy. Nic tak nie podkopuje wiary we własne siły jak brak jakiegokolwiek odzewu na setki wysłanych CV. Ignorowanie często doskonałych specjalistów, którzy wkładają czas i wysiłek w złożenie aplikacji do konkretnej firmy, nie jest właściwym podejściem w świetle budowania wizerunku pracodawcy.

Firmy zaczynają sobie zdawać z tego sprawę, bo jak wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie eRecruitera*, ¾ zapytanych wysyła informację zwrotną do kandydatów. Jednak diabeł tkwi w szczegółach, bo okazuje się, że aż połowa badanych odpowiada wyłączenie osobom, które chcą zaprosić na rozmowę kwalifikacyjną. Ze wszystkimi kandydatami, którzy przesłali aplikację, kontaktuje się natomiast tylko 17% z nich.

Brak odpowiedzi kandydatom rekruterzy tłumaczą głównie tym, że mają zbyt dużą liczbę aplikacji do przetworzenia i nie mają już czasu by odpisywać na maile. Warto jednak zwrócić uwagę na to, że spora grupa HR-owców, bo 4 na 10, wskazała, że nie ma po prostu takiego zwyczaju.

Dobre zwyczaje są w cenie, a ich wprowadzenie wymaga, jak wszystko, głównie samodyscypliny. Dopóki odpowiadanie kandydatom będzie traktowane jako wyjątkowe działanie,  a nie jedno z normalnych, codziennych zadań, to rozżaleni kandydaci będą pisać czarne posty na różnych forach dyskusyjnych, niwecząc ty samym działania wizerunkowe podejmowane przez pracodawców. Krótko mówiąc: jeśli firma wdraża działania employer brandingowe, warto, żeby już dziś dopisała odpowiadanie kandydatom do kanonu dobrych praktyk.

Utrzymując wysokie standardy w obszarze selekcji, firmy powinny dbać o poziom także w sferze komunikacji.  Efekty zaniedbań są zwykle odroczone w czasie, ale są namacalne i bywają bezwzględne – przykładów w sieci przykładów w sieci jest wiele…

Utrzymywanie kontaktu z kandydatami może w przyszłości zaowocować, warto to robić, szczególnie, że rozwiązania nie trzeba szukać daleko – wystarczy zwykły autoresponder w programie pocztowym, lub odpowiednie ustawienia w systemie rekrutacyjnym, który w szybki sposób pozwoli na wysłanie spersonalizowanych odpowiedzi.

Edyta Kopczyńska
Product Manager / Team Leader
eRecruitment Solutions

Chcesz dowiedzieć się więcej na temat komunikacji z kandydatami?
Pobierz nasz bezpłatny e-book „ABC udanej rekrutacji: Sprawna komunikacja w procesie rekrutacyjnym”.