Strona główna Blog Candidate Experience Jak uszczęśliwić kandydata w procesie rekrutacji?

Jak uszczęśliwić kandydata w procesie rekrutacji?

czas na zmiany w rekrutacji

Od dłuższego czasu szukasz kompetentnych pracowników do Twojej firmy? Jesteś bliski załamania nerwowego, bo nie zgłosił się nikt odpowiedni? A pomyślałeś, że może sam jesteś sobie winny, bo rekrutacja w Twojej firmie jest daleka od oczekiwań kandydatów? Niezadowolony kandydat to naprawę duży problem dla firmy.

Efektem źle zaplanowanej i przeprowadzonej rekrutacji może być to, że zrażeni kandydaci nie tylko nie będą w przyszłości aplikować do naszej firmy, ale również mogą upowszechnić niepochlebne opinie, zarówno wśród swoich bliskich znajomych, jak i na szerszą skalę, w mediach społecznościowych. Aby wzbudzić jak najbardziej pozytywne odczucia podczas prowadzonej kampanii rekrutacyjnej warto sprawdzić, co najbardziej frustruje osoby szukające pracy w sieci i zastanowić się, jak uniknąć popełniania błędów.

Listę 5 najbardziej frustrujących rzeczy podczas szukania pracy w Internecie wg Ricka Moore’a można znaleźć tutaj. A jak mają się one do naszych realiów? Po części już o tym pisaliśmy, jednak warto utrwalić niektóre ze wskazówek.

Brak odpowiedzi pracodawcy

Na pierwszym miejscu zestawienia znalazł się brak odpowiedzi na wysłanie dokumentów. Łatwo wczuć się w rolę poszukującego pracy – wysyłającego kilkadziesiąt aplikacji rekrutacyjnych i niemającego odpowiedzi od żadnej z firm. Taka skala ignorancji ze strony organizacji wpłynie negatywnie nawet na ludzi o bardzo wysokiej samoocenie. Informacja zwrotna ma ogromne znaczenie dla potencjalnych kandydatów, pamiętajmy więc, aby zadbać o odpowiednią komunikację z nimi na każdym etapie procesu rekrutacyjnego. Liczy się nawet autoresponder informujący, że aplikacja rekrutacyjna spłynęła do firmy.

Nieadekwatne ogłoszenia rekrutacyjne

Często wskazywanym źródłem frustracji jest też nieadekwatność ogłoszeń rekrutacyjnych znajdowanych w wyszukiwarkach do wpisanych haseł. Aby zaradzić temu problemowi, warto zwracać szczególną uwagę na konstrukcję ogłoszeń o pracę, jasną nazwę stanowiska, precyzyjne opisywanie wymagań i obowiązków na danym stanowisku oraz, w miarę możliwości, wysokość wynagrodzenia.

Ogłoszenia o pracę niedopasowane do urządzeń mobilnych

Źródłem zawodu dla aplikujących może być także niedostrzeganie przez pracodawców zmian, które dokonują się w sposobie poszukiwania pracy przez kandydatów. Dynamicznie rośnie popularność aplikacji mobilnych służących przeglądaniu ogłoszeń. Niektóre oferty wyglądają bardzo źle na smartfonach i tabletach, warto więc pamiętać, że takie urządzania wymagają ogłoszeń prostych, precyzyjnych i treściwych. Kandydaci mobilni nie lubią ofert wymagających długiego „przewijania”.

Formularze rekrutacyjne niezgodne z prowadzoną rekrutacją

Warto także regularnie przeglądać formularze rekrutacyjne i sprawdzać ile osób zaczyna je wypełniać, ale rezygnuje w trakcie i finalnie nie wysyła aplikacji. Przeładowanie formularzy aplikacyjnych pytaniami o rzeczy niezwiązane z rekrutacją nie tylko budzi wątpliwości kandydatów, ale również może ich skłaniać do uznania firmy za źle przygotowaną do procesu rekrutacji lub – co gorsza – nieszanującą prawa kandydatów do poufności niektórych informacji.

Zakładka Kariera

Nie można też zapominać o konstrukcji i wyglądzie zakładki Kariera, która często jest pierwszą stycznością kandydata z naszą firmą. Tam również powinien się znajdować komplet informacji dla potencjalnych pracowników: precyzyjnie opisane oferty pracy oraz dane kontaktowe osoby odpowiedzialnej za rekrutację. Warto też dać kandydatom możliwość aplikowania spontanicznego.

Powyższe porady można podsumować następującym stwierdzeniem: „Aby uszczęśliwić kandydatów, uprość proces rekrutacji najbardziej, jak to tylko możliwe”.

 

CTA_CX