Strona główna Blog Selekcja kandydatów Jak znaleźć nowego pracownika w minutę?

Jak znaleźć nowego pracownika w minutę?

jak znalezc nowego pracownika

Agencje pośrednictwa pracy i doradztwa personalnego codziennie muszą mierzyć się z wyzwaniem, jakim jest znalezienie odpowiednich kandydatów na określone stanowiska, często dla więcej niż jednego klienta jednocześnie. Klienci stawiają przed nimi konkretne wymagania i chcą jak najszybciej otrzymać profile dopasowanych kandydatów. Z jakimi problemami muszą zmagać się w tym obszarze HR-owcy i jak sobie z nimi radzą?

Ogłoszenie o pracę pojawiło się jakiś czas temu, ale odzewu ciągle brak. Termin zaczyna gonić, a nadesłane aplikacje kandydatów można policzyć na palcach jednej ręki. Pojawia się poważny problem – wakat wymaga zapełnienia, a rekruter nie ma nawet kogo zaprosić na spotkanie. Jak znaleźć nowego pracownika w przysłowiową minutę? W takiej sytuacji rekruterzy w firmach klientów w pierwszej kolejności decydują się na skorzystanie z własnej, w różny sposób budowanej bazy kandydatów. Niestety bardzo często okazuje się, że bazy te nie są aktualne, gromadzone dane są niekompletne, często też bardzo rozproszone i nieustrukturyzowane. Tym samym niestety niewiele mogą pomóc.

Co robią agencje doradztwa personalnego, aby ich bazy były aktualne?

Głównym oczekiwaniem klientów wobec agencji doradztwa personalnego jest szybkie i sprawne przeprowadzenie całego procesu rekrutacyjnego i znalezienie odpowiedniego kandydata. Kiedy rynek jest trudny, a publikowane ogłoszenia nie przynoszą rezultatów, receptą agencji okazuje się aktualizowana na bieżąco baza kandydatów. Często rozwiązaniem agencji jest baza CV budowana przy pomocy systemu do zarządzania rekrutacjami. Najważniejszą zaletą płynącą z jego korzystania jest wygoda.

System stanowi dla rekrutera agencji niezbędne narzędzie pracy, w którym może nie tylko przechowywać wszystkie aplikacje, ale także odpowiednio je filtrować, wyszukiwać i oznaczać. Jest to niezwykle cenne z racji tego, że w każdej chwili ma możliwość skorzystania z zasobów bazy, bez konieczności wcześniejszego zastanawiania się i przypominania sobie, gdzie ma szukać informacji o konkretnym kandydacie.

Wszystko, co potrzebne – aplikacje, oceny, dokumenty kandydatów, historia komunikacji, a także historia uczestnictwa w poprzednich procesach rekrutacyjnych – znajduje się w jednym miejscu. Dodatkowo rekruter może przy pomocy kilku kliknięć przenieść do systemu aplikacje kandydatów zgromadzone wcześniej na dysku komputera lub w skrzynce e-mail. Istotne jest także to, że dane osobowe wszystkich osób wpisanych do bazy są chronione i bezpiecznie przechowywane na serwerach. Rekruter nie musi więc gromadzić tych informacji na swojej skrzynce pocztowej w przepełnionych folderach i podfolderach, co zwykle utrudnia poszukiwania i niepotrzebnie obciąża skrzynkę.

Jak szybko znaleźć odpowiedniego kandydata?

Wyszukanie kandydata o określonych kompetencjach, doświadczeniu, a nawet lokalizacji staje się szybkie i proste. System pozwala na filtrowanie aplikacji, dzięki czemu można sprawnie dotrzeć do kandydata o interesującym profilu. W efekcie dzięki takim rozwiązaniom zwiększa się efektywność rekrutacji i zadowolenie klienta. Przedstawienie sylwetek kandydatów odbywa się w bardzo krótkim czasie np. znalezienie trzech spełniających wymagania i dopasowanych do stanowiska kandydatów w ciągu 10 dni roboczych. Rekruterzy po stronie klienta zyskują dzięki temu cenny czas, a rekruterzy z agencji pewność, że skutecznie dotrą do odpowiednich osób.

Wiele czynności w jednym czasie – to możliwe!

Na pracę rekruterów z agencji wpływają także tzw. multiakcje, które umożliwiają wykonywanie działań nawet na kilkudziesięciu kandydatach jednocześnie. Usprawniają one m.in. komunikowanie się z kandydatami. Kilka kliknięć myszką w systemie umożliwia bowiem wysłanie wiadomości do szerokiego grona odbiorców. W konsekwencji rekruterzy mogą poinformować kandydatów o statusie projektu, zaprosić ich do nowej rekrutacji, ale także przeprowadzić proces aktualizacji bazy, prosząc tą drogą kandydatów o przesłanie aktualnych dokumentów, czy też wypełnienie nowego formularza aplikacyjnego. Rekruter zyskuje cenny czas, eliminuje ewentualne błędy związane z ręczną wysyłką dużej liczby wiadomości i ma pewność, że jego baza zawsze będzie aktualna.

Jeśli więc, na barki HRowca spada konieczność szybkiego znalezienia nowego pracownika, a standardowe działania nie przynoszą spodziewanych efektów, rozwiązaniem jest skorzystanie z aktualnej, systematycznie gromadzonej bazy CV. Tworzenie takiej bazy z pewnością ułatwić mogą narzędzia wspomagające procesy rekrutacji. Dzięki ich wykorzystaniu rośnie prawdopodobieństwo, że rekrutacja przebiegnie szybko i sprawnie, zostanie zakończona znalezieniem odpowiedniej osoby, a wizerunek firmy w oczach kandydatów pozostanie bez uszczerbku.

PS Czy wiesz, że dzięki eRecruiter wyszukasz idealnych kandydatów nawet w mniej niż 1 minutę? To dzięki sprytnym funkcjom selekcji aplikacji. Sprawdź na naszym bezpłatnym demo, jak to działa.

Sandra Kluza

Sandra Kluza

Menadżer Działu Marketingu, Smart MBC

W swojej pracy zajmuje się działaniami employer brandingowymi oraz wdrażaniem nowych narzędzi HR. Celem jej pracy jest tworzenie dedykowanych rozwiązań dla firm i działów HR, a także usług i narzędzi z przeznaczeniem dla pracowników i kandydatów.