Strona główna Blog Candidate Experience Kandydaci mówią wprost o swoich oczekiwaniach

Kandydaci mówią wprost o swoich oczekiwaniach

kandydaci mówioą wprost o swoich oczekiwaniach

Osoby szukające pracy zdradziły nam, na co zwracają uwagę podczas rekrutacji, a także co dyskwalifikuje potencjalnego pracodawcę w ich oczach. Jeśli nie chcesz narazić na szwank dobrego imienia swojej firmy, przeczytaj koniecznie!

Jakie są oczekiwania kandydatów?

Jasne i przejrzyste odpowiedzi, natychmiastowy feedback, podawanie widełek płacowych w ofertach pracy i możliwość odbycia rozmowy ze wszystkimi decydentami w procesie rekrutacji na jednym spotkaniu – to oczekiwania kandydatów, które najczęściej pojawiały się w dyskusjach podczas „Tygodnia z przyjazną rekrutacją”, zorganizowanego przez portal Pracuj.pl.

Nie ma nic gorszego niż przejście kilku etapów, a potem brak informacji, co dalej

to opinia często powtarzana przez internautów, których zapytaliśmy o to, co uważają za największy grzech rekruterów.

Z kwestią szybkiego odpowiadania i bieżącego komunikowania się z kandydatami nadal boryka się wiele firm, a rozwiązanie tego problemu jest prostsze niż może się wydawać. Czasem w tym celu wystarczy wykorzystać system do rekrutacji. Możemy w nim nie tylko ustawić automatyczne powiadomienie dla aplikującego o tym, że otrzymaliśmy jego zgłoszenie, ale również podejrzeć w profilu danego kandydata, jaką informację już od nas dostał, ew. jaką i kiedy powinniśmy mu jeszcze wysłać. Jeśli nie jesteś szczęśliwym posiadaczem ATS-u, możesz ustawić autoresponder w poczcie elektronicznej, dzięki któremu kandydat będzie wiedział, że jego aplikacja trafiła w odpowiednie miejsce.

Oczekuję załatwienia rekrutacji raz, a konkretnie. Ostatnio usłyszałem, że spotkanie potrwa 2-3 godziny, bo od razu odbędzie spotkanie z kadrami, przełożonym i do tego test umiejętności. To mi się podoba.

„Bardzo ważne, by w kulturze „instant” wszystko załatwić możliwie szybko.” – rekrutacja jest złożonym procesem, w który często zaangażowanych jest wiele osób, jednak kandydaci nie zawsze zdają sobie z tego sprawę. Dlatego, jeśli w Twojej firmie wymaga on kilku spotkań warto uprzedzić o tym aplikujących. Informacja o tym, a także o przybliżonym okresie oczekiwania na decyzję, powinna znaleźć się w zakładce Kariera na firmowej stronie www, a także w ofercie pracy. Dzięki temu nie narazisz się na przykre opinie. Zwiększa to również szansę na to, że procesem rekrutacji zainteresują się tylko osoby, które faktycznie chcą pracować w Twoim zespole.

W ofercie pracy warto też umieścić informację o przewidywanym wynagrodzeniu na oferowanym stanowisku. W naszej kulturze podawanie konkretnej kwoty raczej jest rzadkością, ale wskazanie nawet tzw. widełek będzie mile widziane przez kandydatów, bo jak wyraził się jeden z nich podczas internetowej dyskusji:

Dzięki temu można oszczędzić sobie i rekruterom sporo wolnego czasu i nerwów.

Co wpływa na wrażenia kandydatów?

Internauci, którzy wzięli udział w dyskusjach w ramach „Tygodnia z przyjazną rekrutacją”, wskazywali również, co w procesie rekrutacji jest dla nich istotne, a co negatywnie wpływa na ich opinie o potencjalnym pracodawcy.

Dla wielu z nich ważna jest lokalizacja firmy oraz atmosfera w niej panująca:

Dobra atmosfera jest bardzo ważna, czyli uśmiechnięci ludzie wokół mile widziani.

Otwartość, elastyczność, partnerstwo w relacjach i poczucie humoru będzie pozytywnym aspektem rozmowy.

Niektórzy przywiązują również uwagę do tego, jak wygląda miejsce, w którym odbywa się rozmowa: „Ładnie wyglądające biuro oczywiście wzbudza większe zaufanie.” Dla większości liczy się jednak nie to gdzie, ale z kim się spotkają i jak zostaną potraktowani:

Zawsze zwracam uwagę na atmosferę rozmowy, sposób rekrutacji – konkretne pytania i słuchanie odpowiedzi, patrzenie w oczy i miły uśmiech oraz przygotowanie rekrutera (znajomość CV).

 

Rekruter powinien być neutralny i nie pozwolić, by jego własne przekonania i preferencje zamazały mu obraz kandydata.

Kandydaci wskazywali również na sytuacje, które się zdarzyły, a nie powinny mieć miejsca, jak np.: pytanie o życie prywatne, opuszczanie przez rekrutera sali w trakcie spotkania, godzinne oczekiwanie pod salą na rozmowę, czy nieschludny ubiór osoby prowadzącej rozmowę.

Co kandydaci szczególnie cenią u pracodawców?

Mimo wielu niedociągnięć w procesie selekcji pracowników, które kandydaci dostrzegają, jest wiele aspektów, które aplikujący uznają za pozytywne. Wielu z nich uważa, że coraz więcej polskich firm wdraża ideę troski o Candidate Experience. Warto przytoczyć klika z takich wypowiedzi:

Bardzo profesjonalna rekrutacja obejmowała trzy etapy. W tym assesment centre. Rekruterzy z profesjonalnej agencji. Atmosfera idealna. Zadania i pytania adekwatne do stanowiska. A przede wszystkim zrozumienie sytuacji, że rekrutacja ma doprowadzić do umowy.

 

Zwykle jest bardzo profesjonalnie, a sama rozmowa to przyjemność i konkrety. Raczej pod tym względem jesteśmy w Europie. Zawsze też pracodawcy oddzwaniali.

 

Właśnie wróciłem z rozmowy o pracę w dużej, globalnej firmie. Rozmowa na bardzo partnerskich zasadach, bardzo szczegółowa. Wrażenie, jakie zrobili na mnie było świetne. Aż chce się tam pracować. Więc owszem, wrażenie jest bardzo ważne.

Jak więc widać, nie jest tak źle jakby się mogło wydawać, ale z pewnością jest jeszcze wiele do zrobienia. Często firmy popełniają błędy rekrutacyjne, bo nie wiedzą, jakie potrzeby mają kandydaci, dlatego zachęcamy, by pytać ich o to i zachęcać do dzielenia się swoimi opiniami – czy to w postaci ankiety po zakończeniu procesu rekrutacyjnego, czy w formie telefonicznego follow-upu. Jeśli rekruter, nie zapyta kandydatów o ich wrażenia, to może być pewny, że prędzej czy później dowie się o ewentualnych problemach, ale z publicznego forum w Internecie.