Strona główna Blog Candidate Experience Kandydat to Twój Klient!

Kandydat to Twój Klient!

kandydat w procesie rekrutacji

Dobrze znana zasada w marketingu mówi, że zadowolony klient powie o swoich pozytywnych doświadczeniach 2-3 innym osobom, a niezadowolony wyżali się 10-20. Badania przeprowadzone przez CareerBuilder wskazują na podobną zasadę w procesie rekrutacji: złe doświadczenie kandydata z firmą w procesie rekrutacji i selekcji (tzw. Candidate Experience) może mieć negatywny wpływ na zdolność pracodawcy do zatrudniania talent ów w przyszłości. Rynek pracy staje się coraz bardziej konkurencyjny, a jakość i profesjonalizm procesu rekrutacyjnego może ułatwić Ci zatrudnienie właściwych kandydatów.

Co na temat na temat Candidate Experience mówią wyniki badania CareerBuilder

Aż 42% respondentów twierdzi, że jeśli byliby niezadowoleni z tego, w jaki sposób byli traktowani w procesie rekrutacyjnym, nigdy więcej nie zdecydowaliby się wziąć udziału w rekrutacji w tej firmie. 22% powiedziałoby natomiast innym, że nie powinni tam pracować. Z kolei pozytywne wrażenia z procesu rekrutacji mogą mieć długookresowy korzystny wpływ na budowanie wizerunku pracodawcy bez względu na to, czy kandydat został zatrudniony w firmie. 56% badanych stwierdziło, że jeśli mieliby pozytywne doświadczenia w procesie rekrutacji, to rozważyliby aplikowanie ponownie do danej firmy w przyszłości, a 37% poleciłoby innym znajomym firmę, jako miejsce, w którym warto pracować.

Dbaj o Candidate Experience, czyli traktuj kandydata jak klienta

Ta maksyma powinna przyświecać działaniom każdego działu HR. Kandydaci bowiem mają duży wpływ na przyszłość firmy i to z kilku podstawowych względów. Jeśli zostaną zatrudnieni i staną się naszymi pracownikami, to właściwe doświadczenia w procesie rekrutacji i selekcji, przez które przechodzili, mogą ich jeszcze bardziej zmotywować do pracy w naszej firmie jak również ułatwić ich efektywne wdrożenie. Natomiast Ci, którzy nie zostaną naszymi pracownikami, ale będą zadowoleni z samego procesu rekrutacyjnego, będą naszymi ambasadorami i skłonni będą, dalej dobrze mówić o naszej firmie, polecać ją znajomym jako ciekawe miejsce pracy i kupować nadal nasze produkty lub usługi. Na tym powinno nam zależeć!

Istnieje wiele sposobów, aby osiągnąć dobre rezultaty w projektach rekrutacyjnych. Poniżej przedstawiamy kilka przykładów, które mogą być dobrym początkiem procesu zmian na lepsze.

1. Zainwestuj czas w budowę relacji z kandydatem

Jeśli zależy Ci, by być liderem w wojnie o talenty, niezbędne jest abyś zainwestował w zbudowanie prawidłowych relacji na linii pracodawca – kandydat, a nie myślał tylko o efekcie końcowym, czyli najprościej ujmując o zatrudnieniu kogoś. Środkiem do tego celu nie jest bycie nachalnym sprzedawcą, lecz pokazanie każdemu kandydatowi, że jest dla Waszej firmy ważny i ceniony (pamiętaj: to, że ktoś nie ma wystarczających kompetencji w tym momencie, nie znaczy, że za kilka lat ich nie zdobędzie i nie stanie się poszukiwanym przez Twoją firmę pracownikiem). Proces rekrutacji to często pierwszy krok do poznania firmy. Jeśli chcesz pokazać swój profesjonalizm, to powinieneś okazać kandydatom szacunek w całym procesie rekrutacji i selekcji. Wówczas możesz być pewien, że będzie to dodatkowy atut w oczach kandydata i powód, dla którego warto pracować w Twojej firmie.

2. Nie zrażaj do siebie kandydatów

Coraz więcej uwagi przykłada się do transparentności działań HR i do prawidłowej komunikacji z kandydatami w procesie rekrutacji. Jeśli pracujesz w dużej firmie i otrzymujesz setki aplikacji na dane stanowisko, prawie niemożliwym jest żebyś odpowiedział na każdą otrzymaną aplikację lub pytanie. Jak już wiemy koszty związane z brakiem informacji słono kosztują. Właściwą komunikację, a tym samym wdrożenie w firmie sposobu myślenia o kandydatach, jak o klientach, może znacząco wesprzeć system ATS. Taki system do rekrutacji pomoże Ci usprawnić komunikację z kandydatami znajdującymi się na różnym etapie procesu. Dzięki wsparciu systemu łatwiej Ci będzie nie dopuścić do sytuacji, w której kandydaci będą sfrustrowani i zdezorientowani.

3. Myśl marketingowo

Celem działań marketingowych jest zachęcenie klientów do zakupu produktu lub usługi, którą oferuje Twoja firma. A co w takim wypadku możecie “sprzedać” kandydatom? Wbrew pozorom marketingowiec i rekruter mają podobne zadania – przedstawić produkt (w przypadku rekrutera jest to praca w firmie), jego wartości i wyjątkowość, zainteresować nim i zmotywować jeszcze mocniej do zaangażowania się. W procesie rekrutacji nie chodzi już tylko o znalezienie kogoś na dane stanowisko. Coraz częściej chodzi o budowanie relacji z kandydatem. W działaniach employer brandingowych istotne jest wdrożenie podejścia stawiającego w centrum kandydata i jego candidate experience. Jako rekruterzy jesteście odpowiedzialni za promocję firmy jako pracodawcy, pozyskanie najlepszych kandydatów i zbudowanie z nimi relacji.

Traktowanie kandydatów jak klientów daje liczne korzyści. Oczywiście nie zawsze brak takiego podejścia musi od razu prowadzić do kryzysu wizerunkowego, ale czasem wystarczy ten jeden kandydat z negatywnym doświadczeniem wyniesionym z procesu rekrutacji w naszej firmie, aby niepochlebne opinie poszły w świat… Życie rekrutera nie jest łatwe, a dbanie o candidate experience jest zadaniem realizowanym systematycznie i długoterminowo. Wdrażając powyższe podejście zwiększysz jednocześnie pozytywne efekty employer brandingu Twojej firmy.

PS. Doceń wartość swoich kandydatów. Odwiedź stronę Koalicji na Rzecz Przyjaznej Rekrutacji, by dowiedzieć się więcej na temat zasad Przyjaznej Rekrutacji.