Strona główna Blog Porady HR Marketing w Google. Jak skutecznie wspierać rekrutację online?

Marketing w Google. Jak skutecznie wspierać rekrutację online?

marketing w Google

Wyobraź sobie sytuację, w której chcesz wypromować ogłoszenie, na które trudno jest pozyskać kandydatów. A może właśnie otworzyliście oddział firmy w nowym mieście i za chwilę uruchomisz w nim nowe procesy rekrutacyjne. Możliwe jest też, że chcesz dotrzeć do konkretnej grupy kandydatów, którzy nie szukają aktywnie nowej pracy. Brzmi znajomo?

Powyższe sytuacje mogą (co bardzo prawdopodobne) generować długie godziny pracy. Nie tylko w związku z projektowaniem wszystkich tych zadań, ale również ich wdrożeniem. Choć z tym czasem różnie bywa, to zapewne nie masz go aż znowu tak dużo, by testować przypadkowe rozwiązania. Dlatego proponuję takie, które realnie pomogą uporać się z realizacją wyżej wymienionych celów.

Reklama w Google (zwana także potocznie „adWordsami” od nazwy usługi) praktycznie nie jest wykorzystywana przez polskie działy HR. Przykładów prezentujących ciekawe reklamy rekrutacyjno-wizerunkowe w „naszym” Internecie jest jak na lekarstwo. Być może przyczyną jest brak współpracy między działami HR a marketingu. Często to właśnie ten drugi zespół ma w swoim obszarze kompetencje z zakresu AdWords. Jednak nie przekazuje tej wiedzy do innych komórek w firmie.

Reklama w wyszukiwarce z powodzeniem sprawdza się w wielu dziedzinach życia (zakupy, turystyka, informacja, itp.). Nie jest to zaskakujące, ponieważ aż 95% polskich internautów korzysta z Google. Nie ma innego narzędzia marketingowego o takim zasięgu trafiającego do niemal każdej grupy docelowej.

adwords w rekrutacji
{przykład jak wygląda strona z wynikami wyszukiwania na hasło: praca programista. Dostęp: 25.07.2014, lokalizacja: Wrocław}

Gdzie w rekrutacji przyda się AdWords?

AdWords pozwala na szybkie wsparcie marketingowe wielu różnych projektów w ramach działu HR.

Czasami na stronę kariery nie trafiają nawet ci użytkownicy, którzy są zainteresowani pracą w danej firmie. Najczęściej przyczyną takiej sytuacji jest słaba widoczność witryny w organicznych wynikach wyszukiwania w Google (pisałam o tym w poprzednim artykule). Jeśli nie chcesz czekać aż sytuacja poprawi się naturalnie (czyli działania SEO zaczną przynosić efekty), reklamy pozwolą Ci natychmiast przekierować na stronę internautów zainteresowanych Twoją ofertą.

Dzięki adWords możesz też dotrzeć z komunikatem reklamowym do użytkowników, którzy poszukują pracy w określonym obszarze. Mogą to być programiści Java, handlowcy, graficy – lista profesji korzystających z Google w celu znalezienia stron z ofertami pracy jest długa. Na pewno w tej grupie znajdują się interesujące Cię osoby. AdWords daje możliwość wyświetlania Twojej reklamy także takim użytkownikom.

Dodatkowo, jeśli lubisz dreszczyk rywalizacji, za pomocą reklam w Google możesz nawet komunikować się z internautami poszukującymi pracy u … konkurencji.

A co z pasywnymi kandydatami? Korzystając z AdWords dotrzesz także do nich! Przecież ci, znajdujący w obszarze Twoich zainteresowań, a nie szukający obecnie pracy również korzystają z wyszukiwarki! Im możesz zaprezentować Twoją reklamę w takim momencie, w którym w Google poszukują innych informacji, niekoniecznie związanych z procesem poszukiwania pracy. Mogą one być powiązane np. z wydarzeniem, które leży w obszarze zainteresowań grupy docelowej (np. konferencja branżowa) lub z jakimś obszarem wiedzy eksperckiej.

Zaskoczyłam Cię możliwościami AdWords? Co powiesz na możliwość kierowania komunikatu do użytkowników, którzy już odwiedzili Twoją stronę? Tak działa Remarketing. Mogą to być osoby zainteresowane konkretną ofertą pracy, które jednak nie zdecydowały się zaaplikować na stanowisko. Mogą to być również użytkownicy odwiedzający sekcję poświęconą praktykom. Korzystając z narzędzi Google, możemy tym internautom wyświetlić naszą reklamę na innych stronach internetowych. A wszystko na długo po tym jak opuścili naszą witrynę firmową. Dzięki temu możemy namawiać ich do powrotu lub też poprosić o informację zwrotną dotyczącą samej oferty.

Jak widać korzyści, które płyną z reklamy w Google jest mnóstwo. Oczywiście samo jej uruchomienie nie wystarczy. Trzeba jeszcze wiedzieć jak ją skonstruować, by zaangażować odbiorcę (o czym poniżej).

Jak działa reklama AdWords?

AdWords jest bardzo elastycznym narzędziem, głównie dzięki możliwości zmieniania i dostosowywania do bieżących oczekiwań wszystkich elementów reklamy.

Najważniejszym elementem konfiguracji kampanii jest wybór słów kluczowych. To właśnie po ich wpisaniu w przeglądarkę pokaże się reklama. Czy Twoja reklama wyświetli się osobom wpisującym w Google „programista wrocław”, „ciekawe praktyki w Warszawie”, czy też „kariera w konsultingu” zależy tylko od Ciebie.

Decydujesz także, na którą podstronę Twojej witryny trafi użytkownik. Może być to strona główna zakładki „Kariera” albo formularz rekrutacyjny w systemie ATS przy konkretnym ogłoszeniu o pracę.

Musisz także stworzyć tekst reklamy wyświetlanej internaucie. 3 linijki tekstu, które wyświetlają się przy linkach dają wiele możliwości przyciągnięcia uwagi. Kreatywność jest jak najbardziej wskazana! Google premiuje bowiem tych reklamodawców, których reklamy są częściej wybierane przez użytkowników wyszukiwarki.

Kilka przykładów:

Reklama najczęściej składa się z nagłówka, linijki tekstu, adresu URL. Ważne jest, aby każdy z tych elementów był atrakcyjny i wymowny, zawierał słowa kluczowe oraz zachęcał do kliknięcia.

praca w orange
{Przykład reklamy na hasło: Praca Orange. Dostęp: 25.07.2014, Wrocław}

praktyki

{Przykład reklam na hasło: Praktyki studenckie. Dostęp: 25.07.2014, Wrocław}

praca dla opiekunek

{Przykład reklamy na hasło: Gdzie najlepiej pracować w Polsce. Dostęp: 25.07.2014, Wrocław}

AdWords daje wiele możliwości dodatkowej konfiguracji reklam. W rekrutacji najciekawszą jest opcja wyświetlania reklam tylko użytkownikom znajdującym się określonych miejscach w Polsce. Dzięki temu możesz przeprowadzić kampanię rekrutacyjną skierowaną tylko do mieszkańców województwa dolnośląskiego, zawężając grupę np. tylko do wrocławian. Otwarcie rekrutacji w nowej lokalizacji staje się wtedy o wiele prostsze, prawda?

A co z rozliczeniami? Standardowym sposobem płatności jest tzw. CPC (cost per click). Oznacza to, że zapłacisz za kliknięcie w reklamę, samodzielnie decydując jaki jest maksymaln
y poziom ceny, który jesteś w stanie zapłacić. Ostatecznie za każde kliknięcie najczęściej zapłacisz mniej – o cenie decyduje mechanizm aukcyjny, który bierze pod uwagę wiele różnych parametrów – także działania innych podmiotów, które chcą pokazać reklamę na to samo słowo. Przy rozliczeniach CPC możesz łatwo planować budżet (Google daje narzędzia pozwalające określić skalę kosztów Twojej kampanii) i elastycznie dostosowywać stawki w zależności od zmieniających się celów kampanii.

Przy płatnościach za klikniecie możesz promować markę pracodawcy również wśród tych, którzy w danym momencie nie są zainteresowani reklamą i daną ofertą pracy. Mimo tego, że w nią nie klikają jest duże prawdopodobieństwo, że ją zauważają. Dlatego i w tej grupie wspierasz budowanie marki pracodawcy!

Na koniec

Reklamy adWords stanowią ciekawe uzupełnienie bardziej popularnych działań, takich jak np. publikacja ofert na portalach pracy. O sile AdWords większość reklamodawców przekonuje się dopiero po wykonaniu testu. Istnieje ryzyko, że pierwsze wyniki kampanii nie będą w 100% zadowalające, ale taki jest właśnie „koszt” poznania całego narzędzia i dostosowania go do własnych potrzeb. Nie zrażaj się trudnymi początkami. Potem będziesz te chwile wspominać z uśmiechem, uruchamiając kolejną skuteczną kampanię wspierającą rekrutację na ważne dla Ciebie stanowisko.

 

Daria Siwka
bardzoHR – Employer&Employee Branding

Ekspert budowania wizerunku pracodawcy z ponad 10-letnim doświadczeniem w obszarach HR i marketing. Specjalizuje się w projektowaniu EVP, wdrażaniu strategii wizerunkowej, a także w budowaniu narzędzi pod zróżnicowane grupy docelowe. Założycielka bardzoHR, agencji Employee&Employer Branding.