Strona główna Blog Porady HR Mobilne pokolenie Y – wyzwanie dla rekruterów

Mobilne pokolenie Y – wyzwanie dla rekruterów

mobilne pokolenie Y

Z nowymi technologiami są za pan brat. Niczym gąbki chłoną wszelkie nowinki, a urządzenia mobilne służą im nie tylko do rozrywki, ale są integralną częścią życia zawodowego i pozwalają wykonywać rozmaite obowiązki.

Mowa o pokoleniu Y. Aby je zrekrutować i pozyskać do pracy, trzeba za nim nadążać.

Jeśli w jakiejś branży, np. budowlanej czy medycznej zmieniają się przepisy, wprowadza się nowe zasady, uaktualnienia po to, aby iść z duchem czasu, dostosować działania do rzeczywistości, to przedstawiciele tych branż i profesji, muszą się również do tego dostosować. Tymczasem w branży HR nie zawsze widoczne jest podążanie za nowymi wymogami rynku i wykorzystywanie nowych technologii w codziennej pracy – mówi Urszula Zając-Pałdyna, HR Business Partner w Grupie Pracuj.

Efekt? Kandydaci mają czasem większą wiedzę i pojęcie o technologiach niż rekruterzy. Są otwarci na rekrutacje online, bo bez problemu poruszają się w wirtualnym świecie. Co więcej, do przesłania CV i listu motywacyjnego wykorzystują na przykład QR kody i aplikacje mobilne, ale nie każdy rekruter ma możliwość skorzystania z nich i odczytania takiej przesyłki.

Jak znaleźć wspólny język z mobilnym pokoleniem?

1. Poznaj i zrozum

Przede wszystkim musimy sobie zdawać sprawę z wyzwań, które przed nami stoją, jeśli chcemy rekrutować pokolenie z lat 80. i 90. – Warto na przykład wiedzieć, że pokolenie Y nie śledzi prasy, nie siedzi przed desktopowym Internetem, ale korzysta z urządzeń mobilnych, a oferty pracy przegląda na smartfonach czy tabletach – podkreśla Urszula Zając-Pałdyna. Aby dotrzeć do młodych kandydatów, musimy więc rozumieć ich sposób myślenia, znać styl życia, wiedzieć, jak i gdzie szukają informacji o pracodawcach, a także mieć świadomość, jakie metody są skazane na porażkę w kontakcie z „Igrekami”.

2. Bądź na bieżąco

Nawet jeśli prywatnie pozostajemy fanami tradycyjnej komunikacji, w życiu zawodowym powinniśmy uwzględnić obowiązujące trendy i zachowania młodego pokolenia. Nikt nie wymaga od nas, abyśmy stali się „gadżeciarzami”, ale rekrutacje z wykorzystaniem mediów społecznościowych, spotkania online, przeglądanie ogłoszeń czy aplikowanie przy użyciu aplikacji mobilnych – to wszystko stało się już faktem, czy nam się to podoba, czy nie. – Uważam, że trzeba być na bieżąco, gdy naszym targetem jest pokolenie Y – mówi HR Business Partner w Grupie Pracuj.

3. Dostosuj ofertę

Znając oczekiwania kandydatów, będzie nam łatwiej wyjść im naprzeciw.

Pracodawcy coraz częściej szukają sposobów, aby przyciągnąć do siebie młodych ludzi. Tworzą na przykład mobilne rebusy czy gry dla stażystów, którzy chcieliby aplikować do firmy. Ważna jest też nowoczesna zakładka „Kariera”. Powinna być tak przygotowana, aby kandydaci mogli ją odczytać na urządzeniach mobilnych – mówi Urszula Zając-Pałdyna.

4. Ułatwiaj sobie pracę

W komunikacji z młodym pokoleniem pomagają również elektroniczne systemy rekrutacyjne. Dzięki dostępnym w nich funkcjonalnościom, ustawiamy gotowe komunikaty i szybko je wysyłamy. Bez względu na miejsce i czas możemy mieć stały dostęp do bazy kandydatów i ich dokumentów aplikacyjnych. Warto też być mobilnym rekruterem – wtedy uzupełnione formularze aplikacyjne czy notatki z rozmów możemy przeglądać na telefonie lub tablecie. Spotkania online, jako alternatywa dla rekrutacji prowadzonych stacjonarnie, z pewnością zyskają przychylność niejednego reprezentanta pokolenia Y.

Katarzyna Klimek-Michno