Mów do mnie

komunikacja z kandydatami

Nic nie wywołuje w kandydacie większej frustracji niż brak jakichkolwiek wieści od firmy, do której wysłał aplikację. Dlatego na początku Kodeksu Koalicji na Rzecz Przyjaznej Rekrutacji znalazł się punkt dotyczący komunikowania się z kandydatami.

„Każde twoje słowo / słodkie w mym sercu wywołuje dreszcze – / mów do mnie jeszcze…” – pisał kiedyś Kazimierz Przerwa-Tetmajer. I choć poeta najprawdopodobniej kierował te słowa do ukochanej, wiersz pokazuje, jak silną moc mogą mieć słowa i siłę ich oddziaływania na samopoczucie. Grono specjalistów pracujące nad Kodeksem Koalicji postanowiło więc umieścić punkt o komunikowaniu się z kandydatami na pierwszym miejscu – celem działań w ramach inicjatywy jest budowanie pozytywnych doświadczeń u kandydatów, a nie osiągnie się tego na pewno zaniedbując wymianę informacji z aplikującymi.

W dobie maili, smsów oraz narzędzi do zautomatyzowanej komunikacji, tłumaczenie się brakiem czasu nie jest już poważną wymówką, a brak informacji zwrotnej może podkopać wizerunek całej firmy. Firmy zastrzegają sobie w ofertach pracy, że odpowiedzą tylko na wybrane zgłoszenia, warto jednak zweryfikować, czy przyjęta strategia rzeczywiście jest dobra, czy nie sprawia, że taki komunikat jest odbierany przez kandydatów jako asekuranctwo.

Warto komunikować się z kandydatami na wszystkich etapach procesu rekrutacyjnego. W odpowiedzi na spływające aplikacje wystarczy czasem autoresponder lub korespondencja seryjna, którą umożliwiają systemy ATS. Krótkie podziękowanie za przesłanie oferty z ewentualnym opisem dalszych kroków na pewno zostanie docenione przez kandydatów. Jak napisał Alex Putman, zajmujący się rekrutacjami w firmie Case-Mate: „Kandydaci chcą tylko wiedzieć: Na czym stoję?”. I opisał, jak wysłał maile do ponad 300 kandydatów z informacją, jakie planowane są dalsze etapy rekrutacji. Swój wpis podsumowuje krótkim, ale znamiennym stwierdzeniem: „3 minuty mojego czasu i jeden szczery mail dostarczyły pozytywnych doświadczeń 328 osobom”.

Dalsze etapy wymagają już trochę bardziej rozbudowanych wiadomości, ale i liczba analizowanych kandydatów na każdym z nich się zmniejsza. Jeśli jednak jesteś zasypywany pytaniami o przebieg rekrutacji i odpowiadanie na nie pochłania Ci to zdecydowanie za dużo czasu, sprawdź, czy zakładka Kariera Twojej firmy jest dobrze zbudowana i zawiera aktualne informacje.

Julia Matulewicz
Konsultant ds. Projektów
eRecruitment Solutions

PS. Pobierz Podręcznik Koalicji na Rzecz Przyjaznej Rekrutacji i dowiedz się, jak budować Candidate Experience