Strona główna Blog Candidate Experience Nie zniechęcaj, odpowiadaj

Nie zniechęcaj, odpowiadaj

odpowiadaj kandydatom

Niby spowolnienie, a rekrutować jak było trzeba, tak trzeba nadal. Okazuje się, że jednym z najbardziej wrażliwych tematów w procesie rekrutacji jest komunikacja rekruterów z kandydatami, a częściej nawet zupełny jej brak. Poszukujący pracy zgodnie mówią o potrzebie otrzymywania częstszej i szerszej informacji zwrotnej od potencjalnego pracodawcy. Słuchając ich argumentów o utrzymywaniu motywacji przy długich rekrutacjach oraz o budowaniu pozytywnego wizerunku firmy, nie trudno przypomnieć sobie uczucia, jakich doświadczaliśmy, kiedy sami poszukiwaliśmy zatrudnienia – bycia niepotrzebnym gdy kolejne wysłane CV ginęły w „czarnych dziurach”, chodzenie z telefonem w dłoni nawet do łazienki oraz sprawdzanie poczty pięć razy dziennie.  To jedna strona medalu.

Spójrzmy teraz na to z perspektywy rekruterów – jak pokazują badania, najczęściej firmy odpowiadają tym osobom, które były na rozmowie rekrutacyjnej. Pozostali kandydaci w najlepszym wypadku otrzymują jedynie automatyczne potwierdzenie, że ich aplikacja dotarła do pracodawcy – które i tak jest lepsze od zupełnej ciszy. Jakie są  argumenty rekruterów przeciw odpowiadaniu kandydatom? Przede wszystkim obawa, że takim działaniem wywołamy lawiny pytań zwrotnych z prośbami o uzasadnienie, dlaczego czyjaś kandydatura została odrzucona. Pracownicy HR żalą się też, że dostają nieprzyjemnie wiadomości od osób, które poczuły się dotknięte odmową i wylewają na nich swoje frustracje. Ale głównym argumentem rekruterów, którzy nie widzą potrzeby odpowiadania kandydatom  jest to, że uważają, iż to nie ich obowiązek i  nie mają na to czasu, bo gdyby odpisywali wszystkim osobom, to nie mieliby czasu na inne zadania. To druga strona medalu. I o ile ilość czasu poświęcanego na szczegółowy feedback do kandydatów zależy zwykle od polityki firmy, o tyle w dobie nowoczesnych technologii usprawiedliwianie się brakiem czasu w przypadku wysłania potwierdzenia o spłynięciu życiorysu lub  odrzuceniu aplikacji, wydaje się być niewystarczającą wymówką.

Osoby korzystające z systemów typu ATS mają na przykład gotowe szablony wiadomości, które można wysłać do 100 kandydatów jednocześnie. Krótkie podziękowanie niewybranym kandydatom za udział w procesie rekrutacyjnym zajmie więc nie więcej niż 5 sekund.

Przykład wiadomości wysyłanej do kandydatów w aplikacji eRecruiter

Jednak wiele polskich firm nadal tego nie robi. Zamiast zastanawiać się nad tym, z czego to wynika, może łatwiej będzie się rekruterom przełamać i zacząć komunikować dwustronnie gdy przypomną sobie, że w każdej chwili sami mogą znaleźć się w sytuacji kandydata.

Edyta Kopczyńska
Product Manager / Team Leader
eRecruitment Solutions

P.S. Każdy kandydat zasługuje na feedback – skorzystaj z personalizowanych szablonów wiadomości do komunikacji z kandydatami w eRecruiter. Odbierz swój dostęp do aplikacji eRecruiter.

 

CTA_CX 2