Strona główna Blog Porady HR Niezbędny składnik procesów HR

Niezbędny składnik procesów HR

niezbędny element procesu HR

Zastanawialiście się kiedyś, bez jakiego składnika nie odbyłby się w firmie żaden proces HR? Ostatni webinar zorganizowany przez eRecruitera pokazuje, że są to… kierownicy średniego szczebla. Firma może mieć najnowocześniejsze technologie HR i wielokanałową komunikację wewnętrzną, jednak brak zaangażowania kierowników liniowych jest w stanie zniweczyć każdy, nawet najfajniejszy projekt rekrutacyjny.

Na świecie HR od pewnego czasu ewoluuje w stronę bycia partnerem biznesu. W Polsce wśród HR-owców słychać niestety głosy, że biznes traktuje ich często jako dział, który tylko „wymyśla” i „ciągle czegoś chce”. Z psychologicznego punktu widzenia taka postawa wydaje się naturalna: ludzie na kierowniczych stanowiskach nie lubią wdrażać nieswoich pomysłów.

Uczestnicy webinaru, zapytani o to, których zjawisk doświadczają najczęściej, w pierwszej kolejności wskazali fakt, że kierownicy liniowi nie chcą korzystać z narzędzia, które wdrożył HR (43%). Na drugim miejscu znalazła się niska frekwencja w ankietach organizowanych przez HR (36%), a niechlubne podium zamknęło negatywne nastawienie kierowników do każdej inicjatywy HR (34%).

biznes_1b

W gronie 100 rekruterów z całej Polski padło kilka propozycji, jak wpływać na zaangażowanie kierowników w procesy HR:

1) Szukaj sojuszników

Do pomysłu najpierw przekonaj kogoś z zarządu. Łatwiej będzie wyegzekwować działanie od pracowników średniego szczebla, jeśli będą wiedzieli, że to dyrektor finansowy jest sponsorem projektu i obserwuje jego rozwój.

2) Ludzie lubią rywalizację

A właściwie grywalizację. Metoda najlepiej sprawdza się przy badaniach i ankietach, gdzie można nagrodzić zespół, który jako pierwszy osiągnie 100% frekwencji.

3) HR product placement

Zorganizuj merytoryczne szkolenie nt. „Jak prowadzić rozmowę rozwojową z podwładnym”, na którym dyskretnie przemycisz informację, że podczas takiej rozmowy najlepiej sprawdzi się system oceny pracowniczej, który został właśnie wdrożony.

4) Lubię to!

Jeśli chcesz, by pracownicy chętniej logowali się do narzędzia, które wdrażasz, dowiedz się, czy ma ono możliwość wprowadzenia elementów społecznościowych – komentowanie, ”lajkowanie”, dzielenie się treściami lub chat.

biznes_2b

Julia Matulewicz
Konsultant ds. Projektów
eRecruitment Solutions

P.S. Zwiększaj zaangażowanie kierowników liniowych – sprawdź jak eRecruiter pomaga angażować biznes w działania działu HR. Odbierz swój dostęp do aplikacji eRecruiter.