Strona główna Blog Porady HR Nowoczesne narzędzia HR – tajne centrum dowodzenia rekrutera

Nowoczesne narzędzia HR – tajne centrum dowodzenia rekrutera

nowoczesne-narzedzia-hr

Każdy rekruter ma swoje sposoby na skuteczną rekrutację. I choć składniki przepisu na udany proces rekrutacji mogą się różnić, stałym elementem jest coraz częściej technologia i nowoczesne narzędzia HR. Dlaczego? Zapytaliśmy o to Dorotę Michałowską, HR Managera w firmie igus.

Kiedy myśli Pani o narzędziach rekrutacyjnych, co w pierwszej kolejności przychodzi Pani do głowy?

Oczywiście podstawowym narzędziem rekrutacyjnym jest samo ogłoszenie. Ważne, żeby było odpowiednio skonstruowane i zawierało prawdziwe informacje. Dzięki temu otrzymamy dopasowane CV do stanowiska, na jakim mamy wakat. Kolejnym niezmiernie dla mnie ważnym narzędziem jest formularz rekrutacyjny. Pozwala on w sposób szybki i sprawny wyselekcjonować kandydatów spełniających nasze oczekiwania. Ogromną zaletą korzystania z formularzy rekrutacyjnych jest oszczędność czasu rekrutera. Czas, który nam zostaje, możemy przeznaczyć na bezpośredni kontakt z kandydatem i budowanie z nim relacji. Muszę jednak dodać, że te podstawowe narzędzia w mojej firmie są zarządzane w ramach specjalnego systemu do rekrutacji, bez którego nie wyobrażam sobie pracy.

Dlaczego?

W igus korzystamy z eRecruiter, który jest swoistym zbiorem danych o kandydatach i rekrutacjach. Sam system ma bardzo dużo dodatkowych funkcjonalności, które usprawniają pracę rekruterów. eRecruiter jest platformą do wymiany informacji z managerami, dla których prowadzone są rekrutacje. Pozwala też na wysyłkę spersonalizowanych wiadomości do kandydatów w zależności od tego, na jakim etapie procesu się znajdują.

Komu poleciłaby Pani korzystanie z systemu rekrutacyjnego?

System rekrutacyjny na pewno jest przydatny w organizacjach, w których prowadzi się dużo procesów rekrutacyjnych oraz tam, gdzie występuje duża rotacja pracowników. Warto jednak pamiętać, że proces rekrutacji, a następnie selekcji, uzależniony jest nie tylko od struktury organizacyjnej firmy, jej wielkości czy charakteru, ale przede wszystkim od typu stanowisk, na które poszukujemy pracowników. Znalezienie odpowiedniej osoby do pracy jest ważne dla każdego pracodawcy, a nie tylko w organizacjach, które kładą szczególny nacisk na politykę personalną firmy. Każdy przedsiębiorca pragnie bowiem przyjąć do pracy odpowiedniego kandydata, który nie tylko będzie posiadał kwalifikacje, ale i wpisze się osobowościowo w strukturę firmy.

Na co w Pani opinii powinni zwrócić uwagę rekruterzy, wybierając system rekrutacyjny?

Obecnie na rynku rekruterzy mają dostępną szeroką gamę nowoczesnych narzędzi wspierających procesy rekrutacyjne. Przed dokonaniem wyboru, z jakich narzędzi chcemy korzystać, warto jest się zastanowić, na jakie stanowisko będziemy prowadzić rekrutację, oraz w jaki sposób najlepiej zweryfikować wymagane przez firmę kompetencje oraz umiejętności.

Czy jest coś jeszcze, co pomaga obecnie rekruterowi w pozyskaniu wartościowych kandydatów?

Nie wyobrażam sobie obecnej rekrutacji bez networkingu, który polega na systemowym budowaniu kontaktów biznesowych oraz nawiązywaniu relacji partnerskich. W ramach networkingu następuje wymiana wiedzy i informacji, a wzajemne relacje uczestników opierają się na budowaniu zaufania. I tak oto przez system „poleceń” oraz „marketing szeptany” jesteśmy w stanie pozyskać interesującego i dopasowanego kandydata do firmy.

I na koniec, czy mogłaby Pani powiedzieć, czym według Pani wyróżnia się dobry rekruter?

Bardzo ważne jest, aby rekruter posiadał umiejętność aktywnego słuchania, analizowania danych oraz wyciągania wniosków z niepełnych informacji. Musi też umieć odpowiednio zadawać pytania podczas spotkania rekrutacyjnego. Jest to zestaw umiejętności, który pozwoli rekruterowi poprawnie i efektywnie wykonywać swoją pracę. Dodatkowo, umiejętność aktywnego słuchania oraz wyciągania wniosków pozwala rekruterowi szybko przeanalizować odpowiedzi kandydata i zadać pytania doprecyzowujące, dzięki którym pozyskamy więcej potrzebnych informacji.

 

Dziękuję bardzo za rozmowę.

Magdalena Derlukiewicz

Magdalena Derlukiewicz

Product Evangelist