Strona główna Blog Porady HR Ogłoszenie, które podwoiło skuteczność rekrutacji – case study Auxilia

Ogłoszenie, które podwoiło skuteczność rekrutacji – case study Auxilia

ogłoszenie

Często podkreślamy w naszych artykułach jak ważne w procesie pozyskiwania CV kandydatów jest odpowiednio przygotowane ogłoszenie wraz z formularzem aplikacyjnym. Nierzadko stanowią one o sukcesie całej rekrutacji. To nie przesada. Przekonał się o tym dział HR Auxilia S.A., który wprowadzając z pozoru małe zmiany w jednym ze swoich ogłoszeń, zwielokrotnił skuteczność pozyskiwania CV o 585%, zatrudniając 200% kandydatów więcej niż w ubiegłym kwartale! Dziś postanowił podzielić się z innymi rekruterami swoimi doświadczeniami w budowie idealnego ogłoszenia. Do dzieła!

 

Auxilia S.A  wraz z Kancelarią Lexbridge należy do Grupy Kapitałowej zajmującej się pomocą osobom poszkodowanym w wypadkach oraz uzyskaniem dla nich najwyższych odszkodowań. Firma działa na terenie całego kraju, ma osiem oddziałów w Polsce z siedzibą główną we Wrocławiu, gdzie funkcjonuje dział HR. Za rekrutacje regionalne odpowiedzialni są Dyrektorzy poszczególnych oddziałów.

Auxilia prowadzi stałą rekrutację na stanowisko Doradców Klienta, by docierać ze swoimi usługami do jak największej liczby miejscowości w Polsce.

Wyzwanie – pozyskać więcej CV kandydatów w krótkim czasie

W połowie ubiegłego roku dział HR Auxilia stanął przed poważnymi wyzwaniami –  zbudowanie od podstaw trzech nowych oddziałów regionalnych (wschodni, pomorski i dolnośląski) oraz stałe pozyskanie jak największej liczby kandydatów do pozostałych biur regionalnych. Dosłownie każdy z oddziałów potrzebował nowych doradców. Co robić w takim przypadku?

Sytuacja wyjściowa – publikujemy ogłoszenie

Zaczęto od publikacji ogłoszenia. Jako że rekrutacja odpowiadała na potrzeby kadrowe dotyczące całego kraju, opublikowanych zostało 8 ogłoszeń, każde do innego biura regionalnego. Trzeba było działać szybko, jednak odpowiedzi kandydatów na ogłoszenia nie spełniały oczekiwań…

Gdy zaczęliśmy publikować ogłoszenia, nie mieliśmy jeszcze wdrożonego żadnego systemu do prowadzenia rekrutacji. Ogłoszenia publikowaliśmy regularnie z różnym skutkiem. Na przykład w czerwcu w rekrutacji prowadzonej na cały kraj otrzymaliśmy zaledwie 33 aplikacje, z czego większość kandydatów nie dotarła nawet na pierwsze spotkanie. Nie mogliśmy pozwolić sobie na to, by czekać – tłumaczy Iwona Szufladowicz, Kierownik Biura Sprzedaży w firmie Auxilia S.A. – Wspólnie z doradcami eRecruiter i Pracuj.pl postanowiliśmy spróbować znaleźć przyczyny tak niskiego zainteresowania. Przyjrzeliśmy się bardzo dokładnie czasowi emisji ogłoszeń, ale przede wszystkim treści ogłoszenia.

Metamorfoza ogłoszenia

Poniżej przedstawiamy, jak wyglądało ogłoszenie przed zmianami (po lewej) oraz po zmianach (po prawej) oraz omawiamy najważniejsze zmiany:

Przed zmianamiPo zmianach
ogłoszenie przed zmianamiogłoszenie po zmianach
  • Wyraźniej zaznaczone zostało logo i opis firmy, które otwierają ogłoszenie.
  • Zmieniono grafikę na dużo poważniejszą, co podniosło rangę firmy i ogłoszenia.
ogłoszenie przed zmianamiogłoszenie po zmianach
  • Pod grafiką znalazło się perswazyjne pytanie „Chcesz zmienić pracę na lepszą?”. Takie zapytanie daje do zrozumienia kandydatowi, że potencjalny pracodawca jest świadomy tego, co oferuje w zamian za pracę i że jego oferta jest konkurencyjna.
  • Wskazano na to, że pracując w Auxilia, kandydat ma do spełnienia ważną misję, która łączy się z pomaganiem innym – wzmocniono poczucie, że pracując w Auxilia masz szansę robić coś dobrego dla innych.
  • Nastąpiła zmiana nazwy stanowiska z „Doradca Klienta” na „Doradca Klienta Premium”, co znacznie podniosło rangę stanowiska w oczach potencjalnych kandydatów.
ogłoszenie przed zmianamiogłoszenie po zmianach
  • Znacznie bardziej rozbudowana została sekcja „Oferujemy”. W nowej wersji ogłoszenia zaprezentowano wszystkie profity, na które kandydat może liczyć podejmując pracę w Auxila. Wcześniej kandydat dowiadywał się o nich dopiero na spotkaniach rekrutacyjnych, a od teraz miał szansę dowiedzieć się o nich jeszcze na etapie podejmowania decyzji o wysyłce CV.
  • Zaprezentowane zostały też potencjalne możliwości rozwoju, jak 8-segmentowa ścieżka, wsparcie firmy przy otwieraniu własnych biur sprzedaży. Dzięki temu potencjalny pracownik wiedział, że stanowisko doradcy klienta, które z pozoru może wydawać się mało rozwojowe, może przynieść mu długofalowe możliwości.
  • Benefity zawarte w ogłoszeniu zostały opisane w sposób konkretny. Zawierają takie szczegóły jak ilość dni szkoleniowych, wyposażenie stanowiska pracy czy rodzaje umów wraz z możliwymi zarobkami.
  • Dookreślone zostały benefity unikalne jak np. miesięczny budżet wypoczynkowy.
ogłoszenie przed zmianamiogłoszenie po zmianach

W sekcji „Oczekujemy” postawiono na umiejętności miękkie bez wskazania na obowiązkowe doświadczenie w sprzedaży – wyraźnie podkreślono, że nawet jeżeli dany kandydat nie ma doświadczenia, całe know how zdobędzie w firmie.

Duże zmiany? Duży efekt!

Ogłoszenie tylko w pierwszym tygodniu przyniosło Auxili 87 aplikacji od kandydatów. Pierwsza rekrutacja trwała miesiąc i w sumie uzbierano 196 CV. W efekcie zatrudniono w trzecim kwartale 20 osób, co w zupełności zagospodarowało bieżące potrzeby kadrowe. Dla porównania w ubiegłym kwartale do pracy przyjętych zostało zaledwie 10 osób. Co więcej, po dwóch tygodniach od końca emisji pierwszej tury HR Auxilia wznowił emisję ogłoszenia i w okresie zaledwie jednego miesiąca otrzymał aż 569 CV!

Uzyskaliśmy wiele cennych rad dotyczących obecnego rynku pracy. Na tej bazie opracowaliśmy zupełnie nowe ogłoszenie. I zadziałało! Na efekty nie trzeba było długo czekać i przeszły nasze oczekiwania – dodaje Iwona Szufladowicz.

Wsparcie technologiczne

Równocześnie z publikacją zmodyfikowanego ogłoszenia dział HR Auxilia rozpoczął test systemu eRecruiter. Dzięki temu wszystkie otrzymane aplikacje kandydatów trafiały od razu do jednego miejsca, w którym z łatwością można było oceniać kandydatów czy prowadzić z nimi masową korespondencję, co zadziałało na pozytywne wrażenia kandydatów dotyczące procesu rekrutacji.

Niezwłocznie po otrzymaniu aplikacji system eRecruiter wysyła w naszym imieniu mail zwrotny do kandydatów z podziękowaniami za udział w rekrutacji i informacją na temat jej kolejnych kroków. Na taką wiadomość mogą liczyć wszystkie osoby aplikujące do naszej firmy po każdym z etapów rekrutacji, w których wzięły udział – bez względu na to czy była to rozmowa telefoniczna czy spotkanie rekrutacyjne. Dzięki eRecruiter przygotowanie takich odpowiedzi zajmuje chwilę, co z punktu widzenia efektywności procesu jest bardzo istotne  – podkreśla Iwona Szufladowicz. – Informacje zwrotne stanowią natomiast dużą wartość dodaną dla kandydatów, którzy czują, że dostają od firmy komplet niezbędnych informacji.

Zarządzanie rekrutacją między centralą a oddziałami regionalnymi

Korzystając z eRecruiter, rekruterzy w Auxilia mogli szybko weryfikować otrzymane CV kandydatów i od razu tworzyć posegmentowaną bazę. Dzięki dzieleniu się z Dyrektorami Regionalnymi aplikacjami rekomendowanych kandydatów za pomocą wysyłki Interaktywnych Kart Kandydatów dział HR miał pełną kontrolę nad dalszymi postępami rekrutacji w poszczególnych oddziałach. Kontrolę nad jej przebiegiem zapewniały mu także raporty.

Biorąc pod uwagę rekrutację prowadzoną w różnych regionach Polski jednocześnie, szczególnie przydatna okazała się funkcja wysyłki kart preferowanych kandydatów do odpowiednich Dyrektorów Oddziałów. Wcześniej CV trzeba było drukować i gromadzić, dodatkowo Dyrektorzy regionalni musieli przeglądać wszystkie aplikacje, jakie zostały zgromadzone w danej rekrutacji na całą Polskę – wyjaśnia Iwona Szufladowicz. – Korzystając z systemu eRecruiter i wysyłając Interaktywne Karty Kandydatów do Dyrektorów mamy pewność, że dostają oni dokładnie te aplikacje, które są dedykowane na ich region. Dyrektorzy są na bieżąco z postępami rekrutacji i mogą nam przekazać szybki feedback, a my czujemy, że mamy pełną kontrolę nad procesem rekrutacji.

Podsumujmy…

W budowie ogłoszenia, które przyciągnie CV kandydatów należy skupić się na właściwym przedstawieniu firmy, które będzie współgrało z całą jej komunikacją. Pamiętajmy, że głoszenie jest de facto reklamą naszej firmy na rynku pracy, więc w jego treści powinniśmy skupiać się nad wypunktowaniem profitów podjęcia pracy w naszej firmie. Najlepiej, jeżeli korzyści będą przedstawione w sposób konkretny, dający szansę wyróżnić się pośród innych ofert. Nie zapominamy o unikalnych benefitach (więcej pisaliśmy o nich tutaj). I nie przerażamy kandydatów liczbą i skomplikowaniem oczekiwań.

Mam nadzieję, że powyższe wskazówki nie tylko pomogą Wam przyciągać więcej kandydatów do pracy dzięki odpowiednio skomponowanemu ogłoszeniu, lecz także ułożyć proces w swojej firmie tak, by działał sprawnie i przyspieszył oczekiwane efekty. Jeżeli chcesz jak Auxilia wypróbować nasz system, śmiało. Chętnie wesprzemy Cię w Twoich rekrutacjach.

Magdalena Derlukiewicz

Magdalena Derlukiewicz

Product Evangelist