Strona główna Blog Employer Branding Rekrutacja w social media – zostań gwiazdą rekrutacji!

Rekrutacja w social media – zostań gwiazdą rekrutacji!

social media

Media społecznościwe to już nie tylko element życia wielu ludzi – to także rzeczywistość, na którą we właściwy sposób muszą reagować przedsiębiorstwa, czy to uwzględniając je w planie marketingowym, czy też biorąc pod uwagę przy prowadzeniu rekrutacji. Sama strona kariery często już nie wystarcza, żeby dotrzeć do odpowiednich kandydatów, dlatego coraz więcej rekruterów wspiera się mediami społecznościowymi, gdyż tam właśnie spędzają czas potencjalni kandydaci.

Czy to się opłaca?

Uwzględniając w procesie rekrutacyjnym zarówno portale, gdzie kandydaci tworzą swoje profesjonalne profile, takie jak LinkedIn, jak i takie, w których obecni są raczej z powodów towarzyskich, jak Facebook, możesz wiele zyskać:

  • Docierasz do szerokiego grona osób potencjalnie zainteresowanych Twoją firmą lub branżą, jesteś w stanie precyzyjnie trafić w grupę docelową;
  • Masz możliwość użycia niestandardowych metod rekrutacji (na przykład konkurs na fanpage’u firmowym czy case study dla studentów szukających letnich praktyk);
  • Otwierają się przed Tobą nowe możliwości w przypadku nietypowych rekrutacji – szukasz pasjonata konkretnej luksusowej marki samochodu na stanowisko przedstawiciela handlowego? Rekrutuj poprzez Facebooka, tam z pewnością znajdziesz prawdziwych entuzjastów marki;
  • Możesz wchodzić z kandydatami w interakcje, a rekrutacja przestaje być procesem opartym na monologu.

By być skutecznym

O czym warto pamiętać i bez czego nie osiągniesz zamierzonego celu? Jeśli zdecydowałeś się na prowadzenie profilu firmowego w mediach społecznościowych, pamiętaj o kilku podstawowych zasadach:

  • Zadbaj o jakość i częstotliwość treści, które tam umieszczasz;
  • Pamiętaj o tym, żeby zarówno profil firmowy, jak i ogłoszenia, były spójne z wizerunkiem Twojej marki;
  • Poznaj swoich odbiorców i dostosuj kanał do ich preferencji;
  • Prowadź dialog z użytkownikami – regularnie odpowiadaj na posty, również na negatywne opinie;
  • Zatroszcz się o to, żeby łatwo można było znaleźć Twoją firmę w sieci. Świetnym pomysłem będzie link do fanpage’a czy profilu w LinkedIn na firmowej stronie kariery;
  • Zachęć współpracowników do dzielenia się ofertami pracy publikowanymi na firmowym Facebook’u, umieszczaj linki do formularzy, które pozwolą kandydatowi szybko zaaplikować;

Okiem kandydata

Kandydacie! Jesteś obecny w sieci na portalach biznesowych czy Facebooku? Pamiętaj, nawet jeśli nie szukasz w danym momencie pracy, pracodawcy mogą „sprawdzać” Cię wpisując Twoje imię i nazwisko w wyszukiwarkę internetową. Jak pokazało badanie „HR-owca portret własny” , przeprowadzone na zlecenie Pracuj.pl, 70 % osób odpowiedzialnych za rekrutację sprawdza informację o zaproszonym na rozmowę kandydacie, choć 4 na 10 badanych przyznało, że robi to tylko w niektórych przypadkach. Głównym źródłem informacji o kandydatach pozostają biznesowe portale społecznościowe, takie jak LinkedIn, Profeo czy GoldenLine.

Warto poświęcić chwilę i zadbać o to, żeby profil był aktualny i uzupełniony o najważniejsze informacje. Zdjęcie z wakacji czy z imprezy niech lepiej zostanie w albumie rodzinnym, a na profilu biznesowym umieść bardziej neutralne. Poproś o wystawienie referencji – zachęci to z pewnością do kontaktu z Tobą i wyróżni Cię na tle innych osób. I pamiętaj o starej dobrej zasadzie – mniej znaczy więcej. Zastanów się, czy na pewno musisz być wszędzie i wszędzie podawać szczegółowe informacje na temat swojej osoby.

Magdalena Łuczyńska
Młodszy Konsultant ds. Projektów
eRecruitment Solutions