Strona główna Blog Porady HR Szybka preselekcja kandydatów do działu sprzedaży

Szybka preselekcja kandydatów do działu sprzedaży

preselekcja kandydatów

Dużo ofert i dużo kandydatów, a co za tym idzie – czasochłonne procesy rekrutacyjne. Tak często wygląda rzeczywistość, gdy mowa o rekrutacji w obszarze handlu i sprzedaży. Są jednak sposoby, aby przyspieszyć preselekcję kandydatów, a jednocześnie zachować jakość i efektywność.

Jak wynika z raportu Pracuj.pl „Rynek Pracy Specjalistów w III kwartale 2014”, 40 procent wszystkich ogłoszeń o pracę skierowanych było do pracowników sprzedaży. Setki napływających aplikacji potrafią spędzać sen z powiek rekruterom, którzy mają za zadanie znaleźć odpowiedniego kandydata w ciągu 48 godzin. Tymczasem preselekcja często wydłuża się, a wertowanie CV angażuje bez reszty. Oto przykładowe narzędzia, dzięki którym możemy usprawnić ten etap:

  • Ogłoszenie rekrutacyjne – im lepiej przygotowane, tym większe szanse, że odezwą się do nas właściwe osoby. Dobrze jest zadbać o precyzyjnie sformułowaną treść – konkretne wymagania i oczekiwania wobec kandydata oraz szczegółowa oferta (np. system prowizji, premie, podróże służbowe – to kwestie, które kandydaci chcą wiedzieć już na samym wstępie). Warto postarać się też o nieszablonowość ogłoszenia, aby wyróżniało się na tle innych ofert – w przypadku handlu i sprzedaży jest ich zawsze bardzo dużo.
  • Formularz aplikacyjny – powinien być dopasowany do grupy docelowej. Nie należy nadużywać pytań, które będą wymagać od kandydata przepisywania swojego CV – może to zadziałać zniechęcająco. Warto natomiast otworzyć się na oczekiwania kandydatów i poznać ich opinie. Pozwoli to uniknąć późniejszych nieporozumień i rozczarowań. Możemy zastosować pytania, dzięki którym przekonamy się, czy kandydat podziela wartości naszej firmy i będzie pasować do kultury organizacyjnej. To dobra okazja, żeby ustalić, jak najczęściej kandydaci dowiadują się o naszych ogłoszeniach i z jakich źródeł korzystają. Do tworzenia zarówno ogłoszeń, jak i formularzy aplikacyjnych możemy wykorzystać system ATS, który będzie gromadzić napływające aplikacje.
  • Wywiad telefoniczny – nawet krótka rozmowa telefoniczna potrafi przyspieszyć preselekcję. Dzięki niej będziemy mogli wstępie określić, czy kandydat spełnia nasze kluczowe wymagania. W ten sposób poznamy m.in. oczekiwania finansowe kandydata i zaoszczędzimy swój oraz jego czas.
  • Własna baza CV – to cenne źródło kontaktów, szczególnie wtedy, kiedy rekrutacja ma być na „wczoraj”. Szybkie i bezpieczne gromadzenie dokumentów aplikacyjnych możliwe jest dzięki nowoczesnym narzędziom HR takim, jak elektroniczne systemy rekrutacyjne.
  • Spotkania online – usprawniają selekcję aplikacji, np. wówczas, gdy kandydat mieszka w innym mieście. Są dobrym sposobem na sprawdzenie m.in. motywacji i zaangażowania naszego rozmówcy. Rekrutacje online również możemy zorganizować przy użyciu systemu HR.

Nie tylko szybkość, ale też jakość

Dzięki różnym metodom i narzędziom możemy przyspieszyć proces rekrutacyjny. Nowe technologie pozwalają zautomatyzować niektóre czynności. Przykładowo system ATS pozwala zbadać efektywność miejsc, w których publikujemy ogłoszenie. Wyposażeni w taką wiedzę możemy trafniej dobierać źródła pozyskiwania kandydatów.

Starając się zaoszczędzić czas, jednocześnie powinniśmy pamiętać o dokładnym sprawdzeniu umiejętności miękkich kandydatów, które na stanowiskach sprzedażowych są bardzo ważne. Jak to zrobić? Na przykład firma Orange Polska sięga po nowe technologie i nowoczesne rozwiązania typu system śledzenia aplikacji czy rekrutacje online, ale stosuje także spotkania bezpośrednie i zadania, które pozwalają bliżej i dokładniej poznać kompetencje kandydatów. Wśród takich rozwiązań są m.in. wywiady kompetencyjne, testy wartości, mini Assessment Center, w ramach którego kandydaci rozwiązują zadania grupowe i indywidualne (scenki sprzedażowe i testy analityczne) oraz próbki pracy, pozwalające w praktyce ocenić potencjał przyszłego handlowca.

O metodach stosowanych w Orange Polska i sposobach na szybką i efektywną rekrutację rozmawialiśmy podczas webinaru „Rekrutacja do sprzedaży w 48 h”, który przeprowadziła Urszula Zając-Pałdyna, HR Business Partner w Grupie Pracuj. Jej gośćmi były: Dagmara Wójcik-Żyła, starszy doradca rozwoju zawodowego/ lider zespołu HR dla sprzedaży oraz Katarzyna Grzegorczyk – doradca rozwoju zawodowego w Orange Polska.

 

Kasia Klimek

Katarzyna Klimek-Michno

Dziennikarka Dziennika Polskiego z sześcioletnim doświadczeniem w prasie codziennej. Z wykształcenia filolog. Laureatka nagrody „Phil Epistemoni – Przyjaciel Nauki”. Absolwentka studiów podyplomowych z zarządzania zasobami ludzkimi. Specjalizuje się w tematyce HR.