Nigdy nie ma właściwego momentu na poprawę procesu rekrutacji, by działał on bardziej efektywnie, więc … najlepiej zacząć już teraz! Coraz więcej mówi się o zmianach podejścia HR do rekrutacji, wskazując na jego bardziej marketingowy kierunek. Zgodnie z nim, kandydat powinien być postrzegany przez firmę jako potencjalny klient a nie natarczywy petent. Brzmi to sensownie, ale co to tak naprawdę znaczy i od czego powinno się zacząć? W tym artykule postaram się wskazać kilka sposobów na zwiększenie efektów prowadzenia rekrutacji w Twojej firmie.
Opowiedz kandydatom odpowiednią historię
Pełne i właściwe informacje to jeden z najważniejszych aspektów, jakich kandydat oczekuje od firmy w procesie rekrutacji. Należy pamiętać, że kandydat szukający nowej pracy podejmuje pewne ryzyko, dlatego podając mu wyczerpujące informacje zmniejszamy to ryzyko i sprawiamy, że czuje się on choć trochę bardziej komfortowo. W wielu przypadkach, jeśli wynagrodzenie jest na podobnym poziomie, kandydat wybiera firmę, która lepiej pokaże mu swoje wartości i możliwości rozwoju. Jeżeli przekazujesz informację o możliwościach, jakie oferuje Twoja firma w wartościowy sposób, to możesz tym wygrać w oczach kandydata. Dlatego pokaż kandydatom:
- w jaki sposób doceniasz ich ciężką pracę w firmie,
- że oferujesz elastyczne godziny pracy i że pozwalasz na pracę z domu od czasu do czasu (oczywiście jeżeli tak naprawdę jest),
- dopasowujesz benefity do konkretnych potrzeb jednostek.
Musisz pokazać wyraźnie swoje wyróżniki na rynku pracodawców i właściwie je przedstawić kandydatom.
Pamiętaj, ze komunikat musi być dopasowany do grupy docelowej, do której jest kierowany. Pomyśl, tak jakby zrobił to marketingowiec, do kogo kierujesz te informacje, rozpisz sobie na kartce charakterystyczne cechy tej grupy docelowej. Pomoże Ci to zdefiniować jakie mają oni potrzeby i czego szukają, dzięki czemu będziesz mógł skierować do nich odpowiedni komunikat.
Pokaż, że szanujesz kandydatów w procesie rekrutacji w firmie
Każdy z pracowników firmy, który ma styczność z kandydatami powinien być właściwie przeszkolony i zawsze przygotowany do spotkania z kandydatem. Za każdym razem kiedy kandydat zapraszany jest na rozmowę rekrutacyjną spędza on przynajmniej kilka godzin na przygotowanie się do niej. Pokażmy mu, że szanujemy to, że poświęcił on dla nas swój czas i nie każmy mu czekać zbyt długo na siebie na recepcji, dobrze przygotujmy się też do rozmowy wnikliwie zapoznając się z jego dokumentami. Nie zapominajmy, że rozmowa rekrutacyjna pozwala nam poznać kandydata, ale także kandydatowi pozwala poznać przyszłe miejsce pracy. Z tego też powodu warto znaleźć czas, aby móc odpowiedzieć na pytania kandydata..
Dbaj o Candidate Experience
Na rynku trwa walka o talenty. Rekrutacja nie stanowi już wyłącznie schematycznego weryfikowania umiejętności kandydatów, którzy przysyłają swoje resume. W celu rekrutacji tych najlepszych należy budować z nimi relacje, gdyż tylko dzięki temu uzyskamy ich zaufanie i przychylność.
Kandydaci oczekują, żeby szanować ich czas i zaangażowanie w proces rekrutacyjny. Jeżeli tylko możesz to informuj kandydatów na jakim etapie się znajdują ich aplikacje do pracy. W przypadku odrzucenia ich kandydatury, przekaż im dlaczego tak się stało. Ale to nie koniec. Utrzymuj z najlepszymi kontakt, żeby móc do nich wrócić jeśli pojawi się propozycja bardziej pasująca do ich umiejętności.
Dzięki takiemu podejściu kandydaci zaczną firmę postrzegać jako wiarygodnego partnera, a nie bezduszną korporację.
Pamiętaj, że budowanie marki Twojej firmy na rynku pracy wymaga czasu, a efekty Twoich działań mogą pojawiać się stopniowo. Nie zrażaj się tym, że w pierwszych rekrutacjach może nie być jeszcze widać wyników, których oczekiwałeś, z czasem Twoje działania zaczną przynosić naprawdę znaczące rezultaty.
PS. Sprawdź jak eRecruiter pomaga oszczędzać czas i usprawnia procesy rekrutacyjne. Przetestuj go przez 21 dni za darmo!