Bycie profesjonalistą, niezależnie od dziedziny w której pracujemy, wymaga wysiłku i zaangażowania w wykonywaną pracę. Nie inaczej jest w obszarze rekrutacji. Warto inwestować w swoją wiedzę po to, by w oczach kandydata wypaść wiarygodnie i by miał poczucie, że prowadzimy rekrutację nie tylko w sposób przyjazny, ale i odpowiedzialny. A jak to zrobić? Jest parę sprawdzonych sposobów:
- Zapisz się do grup dyskusyjnych (również obcojęzycznych) na biznesowych portalach społecznościowych, gdzie dyskutują rekruterzy z różnych branż – np. „IT Recruitment”, czy „Technologie w służbie rekrutacji”. Śledź wątki i zdobywaj bezcenną wiedzę przy pomocy jednego kliknięcia.
- Korzystasz z wiedzy innych? Podziel się też swoją! Bierz aktywny udział w dyskusjach na forach internetowych, a gdy ktoś zaprasza Cię do wspólnej prelekcji lub napisania artykułu, zgódź się. W ten sposób budujesz swój wizerunek jako rekrutera.
- Zapisz się na newslettery portali HR-owych, portali branżowych, firm dla których rekrutujesz. Dzięki nim będziesz wiedział(a) „co w trawie piszczy” i jakie pomysły warto wdrażać w swojej firmie.
- Szukaj unikalnej wiedzy, która nie musi być droga. Świetnym rozwiązaniem są na przykład webinary, czyli spotkania on-line, w trakcie których inni profesjonaliści dzielą się swoja wiedzą. Dodatkowym atutem jest możliwość zadawania pytań i otrzymywania natychmiastowej odpowiedzi na nurtujące Cię pytania.
- Udzielaj się w inicjatywach promujących dobre praktyki w rekrutacji i HR. Bądź aktywnym uczestnikiem spotkań branżowych.
Pamiętaj jednak, że branżowa wiedza to nie wszystko, by zyskać miano profesjonalisty i przychylność kandydata. Równie ważne jest rzetelne przygotowanie się do kontaktu z kandydatem, szczególnie podczas rozmowy rekrutacyjnej.
- Traktuj go indywidualnie, a nie jak petenta. Postaraj się dostrzec w każdym z kandydatów szansę dla Twojej firmy.
- Zadbaj o jego komfort – zapytaj, czy dojechał bez problemów, nie zapomnij zaproponować czegoś do picia, wręcz swoją wizytówkę.
- Zapytaj o oczekiwania finansowe po tym, jak opowiesz kandydatowi, czym dokładnie zajmuje się osoba na tym stanowisku. Taka informacja pozwoli Ci realnie ocenić sytuację i przygotować dla niego informację zwrotną.
- Bądź otwarty(a) na pytania i chętny do udzielenia odpowiedzi. Kandydat z pewnością to doceni, a być może także szybko rozwiejesz jego wątpliwości i w ten sposób przekonasz go do pracy w Twojej firmie lub unikniesz dodatkowych pytań na kolejnych etapach.
I na koniec – pamiętaj o tych, których nie udało się zrekrutować. Zbuduj relację z nimi na przyszłość. Kandydatom z bazy wysyłaj newslettery z aktualnymi ofertami pracy, informacjami o sukcesach firmy i wydarzeniach, w których uczestniczy. W ten sposób również pokazujesz, że dla firmy relacje z kandydatami są ważne.
Julia Matulewicz
Konsultant ds. Projektów
eRecruitment Solutions
PS. Jeśli chcesz stale poszerzać swoją wiedzę z zakresu rekrutacji oraz zyskać uznanie i przychylność kandydatów, odwiedź stronę Koalicji na Rzecz Przyjaznej Rekrutacji.