6 na 10 pracodawców deklaruje, że ma wdrożony standard zachowań wobec kandydatów. Jednak aż 62% starających się o pracę nie zauważa, aby firmy dbały o relacje z nimi – wynika z 4. edycji badania eRecruiter „Candidate Experience”. Negatywne opinie aplikujących mogą wynikać z różnic w TOP 5 standardów rekrutacyjnych wskazanych przez zainteresowane strony. Zdaniem pracodawców na pozytywne doświadczenie kandydata najbardziej wpływają przyjazna atmosfera (88% wskazań) i ciągły kontakt (83%). W opinii uczestniczących w rekrutacji kluczowe jest informowanie o zakończeniu procesu (86%) oraz powodach niezakwalifikowania się (81%).
– Porównanie praktyk wpływających pozytywnie na candidate experience, które wskazali pracodawcy i kandydaci, ujawniło spore rozbieżności. Co prawda, TOP 5 standardów profesjonalnej rekrutacji pokrywa się, ale ich hierarchia jest zupełnie różna. Dla kandydata profesjonalna rekrutacja to taka, w której nie pozostaje bez informacji. Dla pracodawcy ważne jest ogólne wrażenie wyniesione z procesu, na które decydujący wpływ ma panująca atmosfera – wskazuje Julia Urbańska, marketing manager w eRecruiter i koordynatorka Koalicji na rzecz Przyjaznej Rekrutacji.
TOP 5 wg kandydatów
Dla aż 86% kandydatów standardem w firmach powinno być informowanie uczestników procesu rekrutacyjnego o jego zakończeniu. Drugą, najczęściej wskazywaną praktyką, jest informacja o przyczynach niezakwalifikowania się (81%). Na trzecim miejscu znalazł się krótki proces rekrutacji (68%). Wśród pięciu najważniejszych zachowań, które powinny być standardem rekrutacyjnym, kandydaci wskazali jeszcze na ciągły kontakt oraz przyjazną atmosferę. Agata Błaszkiewicz, dyrektor ds. HR w Colliers International, zauważa, że choć kandydat buduje swoje doświadczenie z firmą, do której aplikuje, na każdym etapie procesu rekrutacji, to jednak najważniejszym elementem z punktu widzenia ubiegającego się o pracę są bezpośrednie spotkania z pracodawcą.
Zwłaszcza te, w których uczestniczy bezpośredni przełożony dla danego stanowiska. Na tym etapie kandydat ma okazję poznać osoby reprezentujące firmę, porozmawiać z nimi, zadać pytania, zobaczyć biuro, poczuć jego atmosferę. Odpowiednie przeprowadzenie kandydata przez ten etap rekrutacji może bardzo pomóc w budowaniu pozytywnego wizerunku pracodawcy – mówi Agata Błaszkiewicz.
Przedstawicielka Colliers International zwraca uwagę, że z punktu widzenia kandydata bardzo ważnym, być może nawet na równi ze spotkaniami, jest etap, o którym zapomina wielu pracodawców, kończący procesy – udzielenie informacji zwrotnej. Dla kandydata jest to niezwykle ważny moment, ponieważ pozwala mu dalej planować swoje kroki zawodowe. Często też na podstawie dobrze udzielonej informacji może zmodyfikować swoje działania tak, aby kolejny proces, w którym będzie uczestniczył, zakończył się sukcesem. Warto jest podziękować kandydatowi za udział, poświęcony na rekrutację czas i zaangażowanie, zadbać o zbudowanie z nim relacji.
TOP 5 wg pracodawców
Standardem rekrutacyjnym numer jeden, który zdaniem aż 88% pracodawców wpływa na doświadczenie kandydata, jest przyjazna atmosfera. Na drugim miejscu przedstawiciele firm wskazali na ciągły kontakt z aplikującym (83% odpowiedzi), a podium zamyka informacja o zakończeniu procesu (75%). W TOP 5 praktyk, które budują candidate experience, znalazła się również wiadomość o powodach niezatrudnienia (74%) oraz możliwość poznania przełożonego (72%). Warto zwrócić uwagę, że pierwsze dwa elementy, w zestawieniu kandydatów zajmują odpowiednio dopiero piąte i czwarte miejsce. Natomiast odpowiedź z informacją o zakończeniu naboru uplasowała się na najwyższym stopniu podium standardów rekrutacyjnych w oczach kandydatów.
– Przy mniejszej liczbie rekrutacji w firmie, z czym my mieliśmy do czynienia 10, a nawet 5 lat temu, zachowanie standardów rekrutacyjnych jest znacznie łatwiejsze. Natomiast przy dużo większej liczbie procesów, ciągły kontakt z kandydatami i udzielanie informacji zwrotnej, nie byłyby możliwe bez automatyzacji pewnych działań i brakującego w przeszłości ogniwa, jakim jest system rekrutacyjny. Między innymi dzięki eRecruiter możemy, co planujemy jesienią tego roku, wdrożyć element, którego do tej pory brakowało w naszych procesach –udzielanie informacji zwrotnej wszystkim kandydatom, którzy nie zakwalifikowali się do etapu spotkań, gdyż ich profil zawodowy nie odpowiadał specyfikacji stanowiska, czyli już na etapie weryfikacji CV. Do tej pory informację zwrotną otrzymywali wszyscy kandydaci, którzy wzięli udział w spotkaniach rekrutacyjnych, a kandydaci, którzy nadesłali CV otrzymywali informację o jego rejestracji i włączeniu w proces rekrutacji. Ponadto taka platforma rekrutacyjna pomaga nam poukładać rekrutacje: w odpowiedni sposób opisać kandydatów, zachować historię kontaktów z nimi, przypisać do różnych procesów rekrutacji. Również menedżerowie, którzy w rekrutacjach reprezentują stronę biznesową chwalą sobie poprawę organizacji procesu – mówi Agata Błaszkiewicz z Colliers International.
TOP 5 standardów rekrutacyjnych
Pracodawcy
- Przyjazna atmosfera (88%)
- Ciągły kontakt z kandydatem (83%)
- Informacja o zakończeniu procesu (75%)
- Informacja o powodach niezakwalifikowania się (74%)
- Możliwość poznania przełożonego (72%)
Kandydaci do pracy
- Informacja o zakończeniu procesu (86%)
- Informacja o powodach niezakwalifikowania się (81%)
- Krótki proces rekrutacji (68%)
- Ciągły kontakt z kandydatem (61%)
- Przyjazna atmosfera (60%)
Warto, aby rekruterzy z odpowiednią dbałością i zdecydowaniem, uwzględniali praktyki wskazane przez kandydatów w swoich codziennych działaniach. – Najistotniejsza dla aplikujących jest informacja zwrotna, której przygotowanie dla wielu firm stanowi wciąż spore wyzwanie. Powodem może być to, że nie korzysta się z odpowiednich narzędzi. Na przykład eRecruiter umożliwia w łatwy sposób wysyłanie automatycznych odpowiedzi do wielu odbiorców na każdym etapie naboru, nie pozostawiając żadnego uczestnika rekrutacji bez odpowiedzi. W e-mailu można zamieścić informację m.in. o tym, czy dana osoba zakwalifikowała się do kolejnego etapu rekrutacji, oraz jakie są zasady dalszego postępowania w procesie. Taka wiadomość w skrzynce kandydata z pewnością wpłynie pozytywnie na candidate experience – podsumowuje Julia Urbańska.
***
Metodologia badania
4. edycja badania „Candidate Experience” została przeprowadzona z inicjatywy eRecruiter oraz Koalicji na rzecz Przyjaznej Rekrutacji. Partnerem badania jest Great Digital. Koalicja istnieje od kwietnia 2013 r. i liczy ponad 300 firm, które chcą promować dobre praktyki w rekrutacji.
Badanie składa się z dwóch części. Opinie kandydatów na temat rekrutacji zostały zebrane na zlecenie eRecruiter i przeprowadzone na użytkownikach portalu Pracuj.pl zajmujących stanowiska specjalistyczne, menedżerskie i wyższe, posiadających co najmniej 2-letnie doświadczenie zawodowe. Badanie zostało zrealizowane w dniach 11-26.01.2017. Ankietę wypełniło łącznie 1961 osób, które w ciągu ostatnich 12 miesięcy brały udział w procesie rekrutacyjnym. Opinie pracodawców zostały zebrane w ramach badania „Candidate Experience”, przeprowadzonego przez eRecruiter, wśród osób zajmujących się procesami rekrutacyjnymi w firmach. Badanie zostało zrealizowane metodą ankiety online w dniach 19.01-7.02.2017. Ankietę wypełniło łącznie 536 osób.