O zastosowaniu voicebotów w rekrutacji pisaliśmy już na naszym blogu, przytaczając przy tej okazji przykłady implementacji typu rozwiązań w procesach rekrutacji kilku pracodawców. Zadowolenie firmy to jednak tylko jedna strona medalu. Coraz częściej słyszymy pytania o to: jak się czuje kandydat w rozmowie z voicebotem, czy rozmowa przebiega naturalnie, czy bot może budować pozytywne doświadczenia rekrutacyjne?
Jeśli zastanawiasz się nad wdrożeniem HR voicebota w swojej organizacji lub po prostu interesujesz się nowoczesnymi technologiami w obszarze HR i rekrutacji, w tym artykule znajdziesz odpowiedzi na pytania:
- jak kandydaci oceniają rozmowy z voicebotem?
- czy taka rozmowa jest dla kandydata zrozumiała, a proces klarowny?
- czy wrażenia aplikujących różnią się w zależności od branży i poziomu stanowiska?
- jak pracę z voicebotem od strony pracodawcy oceniają rekruterzy, którzy wdrożyli go w swoje procesy rekrutacyjne?
Jak się czuje kandydat w rozmowie z voicebotem?
Każda branża rządzi się swoimi prawami. Tak jak odmienni potrafią być potencjalni kandydaci do pracy na różnych stanowiskach, tak różnią się ich nawyki i oczekiwania. Aby poznać odpowiedzi na najważniejsze pytania związane z odczuciami kandydatów, zebraliśmy oceny rozmów z voicebotem od osób aplikujących do różnych firm. W wielu komentarzach odnaleźliśmy pewne cechy wspólne, ale o nich za chwilę. Na początek przykłady.
Oceny kandydatów do pracy lidera branży security
K: Pozytywnie technologicznie – firma się rozwija poprzez nowoczesne narzędzia.
K: Automatyczna sekretarka na plus. Wszystko było zrozumiałe i jasne.
K: Miłe zaskoczenie, miły głos – krótko zwięźle i na temat.
K: Pozytywne wrażenia, jeszcze czegoś takiego nie widziałem.
K: Nie miałem problemu ze zrozumieniem, co mam zrobić.
K: Pozytywne zaskoczenie, że po przesłaniu CV kontakt następuje tak szybko – dzięki temu spodziewam się, że ktoś zadzwoni z ofertą pracy.
Opinie aplikujących do firmy Decathlon Polska
K: Nigdy wcześniej nie spotkałem się z takim sposobem kontaktowania się firm po wysłaniu aplikacji, pomimo że brałem już udział w innych rekrutacjach.
Podsumowując wrażenia kandydatów po rozmowach z voicebotem, widzimy że:
- rozmowa była dla kandydatów przyjemna i naturalna,
- scenariusz rozmowy był zrozumiały i intuicyjny,
- szybki kontakt telefoniczny jest dla potencjalnych pracowników często pozytywnym zaskoczeniem,
- firma stosująca voicebota może być postrzegana jako bardziej nowoczesna i skupiona na kandydacie. Zyskuje dzięki temu przewagę konkurencyjną.
Czy odczucia kandydatów zawsze będą pozytywne?
Niewątpliwie rozwiązanie, jakim jest voicebot, nie jest uniwersalne. Oznacza to, że zastosowanie go jako narzędzia do preselekcji aplikacji i budowania candidate experience wymaga odpowiedniego doboru grupy docelowej kandydatów i specyfiki procesu rekrutacyjnego. Co więcej, przyniesie tym lepsze rezultaty, im bardziej spersonalizowany będzie wywiad prowadzony rozmówcą. Aby to zrobić warto przed wdrożeniem zastanowić się, do jakiego profilu potencjalnych pracowników chcemy dotrzeć i jakie kluczowe pytania im zadać, by szybko i w sposób najbardziej przyjazny wyłonić tych najlepiej dopasowanych. Ważne jest także, aby dalsze etapy rekrutacji również przebiegały sprawnie, a w tym z pewnością pomoże dobrze zaprojektowany proces i system do zarządzania rekrutacjami, w którym kandydaci odpowiadający pożądanemu profilowi zostaną w czasie rzeczywistym właściwie oznaczeni.
Chcesz dowiedzieć się czy Voicebot będzie rozwiązaniem bolączek rekrutacyjnych Twojej firmy? Przeczytaj artykuł 6 pytań, które pozwolą lepiej zrozumieć działanie botów rekrutacyjnych.
Opinie rekruterów o voicebocie
Teraz i w przyszłości firmy coraz większą uwagę będą przywiązywać nie tylko do obszaru candidate experience, ale także do analizy danych, które wynikają z zastosowania różnych metod i narzędzi. Kluczem będzie pogodzenie wygody konfiguracji i wdrożenia rozwiązania, jego potwierdzona efektywność, a także to jakie wrażenia po stronie wszystkich uczestników procesu ono generuje. Skupmy się zatem na chwilę na tym, jakie oceny wystawiają voicebotowi rekruterzy.
Voicebot przeprowadza wywiady telefoniczne z każdym kandydatem, jednocześnie udzielając podstawowych informacji na temat stanowiska, nie angażując w proces rekrutera. W naszym odczuciu jest to nieoceniona przewaga tego typu rozwiązań. Największą wartością jest dla nas skrócenie procesu rekrutacji. W całym procesie szalenie istotny jest aspekt zapewnienia komfortu kandydatom, którzy oczekują na kontakt i pogłębione informacje o pożądanym stanowisku. Voicebot bardzo pomaga zadbać o ten obszar i uszczelnia proces rekrutacji.
Menedżer ds. rekrutacji w enel-med
Voicebot pomaga nam budować nowoczesny wizerunek Banku Gospodarstwa Krajowego jako pracodawcy, organizacji, która wdraża nowoczesne rozwiązania, ale też takie, które są przyjazne dla użytkownika. Dzięki temu narzędziu jeszcze skuteczniej docieramy do kandydatów dając im możliwość sprawnego i szybkiego aplikowania.
Ekspert ds. Rekrutacji i Employer Brandingu w BGK
Największą wartością z wdrożenia voicebota do procesu rekrutacji jest zdecydowanie szybsza selekcja CV. Nasi rekruterzy kontaktują się tylko z tymi kandydatami, którzy akceptują kluczowe dla nas warunki zatrudnienia oraz są w profilu firmy. Jednocześnie dbamy o candidate experience – każda z osób, która wyśle do nas aplikację może liczyć na kontakt voicebota. Zależy nam na tym, żeby 100% kandydatów aplikujących do naszej firmy otrzymało informację zwrotną – a korzystanie z aplikacji nam to ułatwia. Odatkowo integracja Voicebota z systemem eRecruiter działa bardzo sprawnie. Od kiedy korzystamy z aplikacji nie mieliśmy żadnych problemów technicznych.
Employer Branding & Recruitment Leader w Decathlon
Voicebot rekrutacyjny zdecydowanie pomaga nam w szybkiej weryfikacji osób zainteresowanych ofertami pracy. Jest to narzędzie szczególnie pomocne przy dużych projektach i masowym spływie aplikacji.
Specjalista ds. rekrutacji w wiodącej firmie z branży security
Analizując informacje zwrotne, jakimi dzielą się przedstawiciele firm widzimy, że jest to rozwiązanie, które wpisuje się wymagania stawiane przez rynek pracy. Dobrze zaprojektowany voicebot, dopasowany do procesu rekrutacyjnego i dodatkowo zintegrowany z systemem do zarządzania rekrutacjami może:
- być szybki we wdrożeniu,
- pozytywnie odbierany przez kandydatów,
- budować przewagę konkurencyjną pracodawcy,
- skracać czas procesu rekrutacji,
- odciążać rekruterów od powtarzalnych i czasochłonnych czynności,
- przynosić korzyści zarówno kandydatom, jak i organizacji.
Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o tym, jak przebiegało wdrożenie voicebota rekrutacyjnego w konkretnej organizacji i jakie korzyści ta firma czerpie z zastosowania tego rozwiązania, zapraszam Cię do przeczytania artykułów: