Książki branżowe. O zarządzaniu, biznesie, komunikacji. O psychologii. A może coś zupełnie innego – biografie, opowieści, kryminały? Możliwości jest mnóstwo, trzeba tylko dobrać lekturę do swoich potrzeb. Prezentujemy listę książek rekomendowanych przez HR-owców, trenerów i psychologów.
Izabela Kielczyk, psycholog biznesu, zachęca natomiast do sięgnięcia po książkę Wojciecha Kurtyki „Chiński maharadża”.
Dotyczy wspinaczki górskiej, ale przede wszystkim mówi o psychice, mierzeniu się ze swoimi słabościami, przeciwnościami i podejmowaniu walki – opowiada psycholog.
Menedżerom HR Izabela Kielczyk poleca natomiast „Terapię racjonalno-emotywną” Alberta Ellisa.
Napisana lekko i przystępnie, zawiera wiele praktycznych wskazówek, które można wykorzystać w codziennej pracy menedżera
wyjaśnia psycholog.
Realizacja powakacyjnych celów, rozwój zawodowy, nauka języków obcych. Żadna z tych inicjatyw nie powiedzie się bez samodyscypliny (inaczej: silnej woli). Ta ostatnia nie bierze się jednak znikąd. Silna wola jest bowiem efektem treningu – im intensywniej ją ćwiczymy, tym łatwiej nam się zdyscyplinować. I odwrotnie – im częściej folgujemy sobie, tym bardziej prawdopodobne jest, że doświadczymy w realizacji naszych celów porażki. O tym właśnie traktuje książka Kelly McGonial „Siła woli”, którą czyta się niczym wciągającą powieść
opowiada Sabina Sadecka, psycholog i psychoterapeutka z centrum inspeerio w Poznaniu. Jej zdaniem to doskonała lektura na wakacje, gdyż nie tylko uczy i bawi, ale też pozwala nabyć umiejętności, które przydadzą się po urlopie. Znajdziemy tutaj nie tylko wyniki rozmaitych badań, m.in. z zakresu medycyny, ekonomii i psychologii, ale też opisy przypadków i praktyczne ćwiczenia.
Małgorzata Skibowska, specjalista ds. komunikacji marketingowej w firmie ISOLUTION, poleca: „Motywacja przez wielkie M. Zmierzaj do celu”. Autorem jest Marcin Capiga, trener, coach oraz wykładowca Uniwersytetu Otwartego.
To bardzo przyjemna i pożyteczna lektura. Kierowana tak naprawdę do każdego z nas – bo kto choć raz nie miał problemu ze zmotywowaniem się np. do ćwiczeń, nauki języków czy diety. No właśnie. A ta książka w bardzo przyjazny sposób pokazuje nam, co zrobić i jak, żeby nasze kolejne postanowienia nie okazały się tylko pobożnymi życzeniami. Wielkim plusem jest duża liczba praktycznych ćwiczeń, które pomogą nam w skutecznym motywowaniu siebie i innych
wylicza Małgorzata Skibowska, podkreślając, że lektura powinna okazać się strzałem w dziesiątkę dla wszystkich urlopowiczów, bo jak wiadomo, do powrotu do pracy z długiego wypoczynku też trzeba umieć się zmotywować.
Urszula Zając-Pałdyna, HR Business Partner w Grupie Pracuj, twierdzi, że każdy HR-owiec powinien przeczytać „Employer branding. Marka pracodawcy w praktyce” Julity Dąbrowskiej. Książka dostarcza wiedzy i inspiracji w temacie, który odgrywa coraz większą rolę w biznesie i w obszarze HR.
Świetnym uzupełnieniem lektury o budowaniu wizerunku pracodawcy może być też przeczytanie książki o budowaniu osobistego wizerunku. To coś, na co HR-owcy zwracają teraz coraz więcej uwagi. Polecam więc Personal branding 2.0. Dana Schawbel’a oraz Jesteś marką Joanny Malinowskiej-Parzydło – mówi Urszula Zając-Pałdyna.
Daria Siwka, autorka bloga BardzoHR (http://bardzohr.pl/blog/), poleca książkę Bena Horowitza „The Hard Thing About Hard Things: Building a Business When There Are No Easy Answers”. Jej autor jest współzałożycielem funduszu VC Andreessen Horowitz, znanego z inwestycji m.in. w Twittera czy Facebooka.
Ben to przedsiębiorca, i to przedsiębiorca z krwi i kości, z sukcesami i porażkami na koncie. W książce w bezpośrednio sposób komentuje swoje doświadczenia w prowadzeniu firm, dzieli się odczuciami i emocjami, z którymi mierzył się w najtrudniejszych chwilach biznesowego życia – recenzuje Daria Siwka. – Sporo tam rad dotyczących rozwoju firmy, ale także i rekomendacji związanych z zatrudnianiem ludzi, rozwojem zespołu czy też rozstawaniem się z pracownikami. Rekomendacje Bena są praktyczne, poparte doświadczeniem i podane w przystępny sposób.
Witold Mazur, Management Development Manager w firmie Faurecia, poleca książkę: „FYI For Your Improvement” – Korn Ferry International, czyli przewodnik dla managerów, mentorów, coachów oraz wszystkich tych, którym zależy na rozwoju indywidualnym i tworzeniu planów rozwoju.
Przede wszystkim to zbiór kompetencji oraz przeszkód ”kotwi”, które każdy może napotkać na swojej ścieżce kariery z ich definicjami oraz opisem objawów przy ich deficycie lub nadużywaniu. Z publikacji dowiemy się, jak planować optymalnie swoją ścieżkę rozwoju, które kompetencje są łatwiejsze w rozwoju, a które trudniejsze, które możemy po części zastępować innymi, gdy ich dalszy rozwój jest w określonym przypadku niemożliwy itd. Może najlepszą rekomendacją będzie to, że od ponad 15 lat, wiedza opisana w książce i jej kolejnych wydaniach jest aktualna i sięgałem do niej kilkakrotnie w tym czasie lub pożyczałem znajomym – tłumaczy Witold Mazur.
Marzena Potepa, coach z firmy Architekci Kariery, zachęca, by przeczytać “Myśl jak Sherlock Holmes” Marii Konnikovej.
To książka o funkcjonowaniu mózgu, o naszym umyśle i o tym, jak zwiększyć naszą kreatywność, percepcję, sprawność, bystrość i pogłębić świadomość. Jeśli ktoś dodatkowo uwielbia Sherlocka Holmesa, to na pewno będzie zadowolony z takiej lektury – przekonuje Marzena Potepa.
Dr Joanna Żukowska, coach i ekspert w firmie IMMOQEE, rekomenduje: „Dylematy współczesnych ludzi. Radzenie sobie z wielością ról i zadań” (red. Hanna Liberska, Alicja Malina, Dorota Suwalska-Barancewicz). Zawiera ona najnowsze naukowe wyjaśnienia dotyczące sposobów funkcjonowania ludzi w kontekście ról i zadań, które na co dzień realizują. Dr Żukowska poleca także tytuł: „Key Account Manager” (K.Kałucki). Sporo miejsca poświęcono tutaj prawidłowej komunikacji międzyludzkiej, która jest podstawą w biznesie i w pracy key account managera.
Agata Błaszkiewicz, dyrektor ds. HR w Colliers International Poland, na co dzień sięga po magazyny i blogi HR-owe, ale podczas urlopu zachęca do zupełnie innego rodzaju lektury.
Polecam czytanie beletrystyki, a nie tematów zawodowych. Uważam, że po to ma się czas wolny, żeby odpocząć od pracy – przekonuje.