To strata czasu – w taki sposób myśli o praktykach i stażach część młodych ludzi. Zniechęcają ich krążące w środowisku historie o lekceważącym traktowaniu, parzeniu kawy i kserowaniu. Tym bardziej więc firmy powinny „odczarowywać” taki właśnie wizerunek programów stażowych.
Nadeszły wakacje – czas urlopów. Pracownicy biorą wolne, więc przydałyby się dodatkowe ręce do pracy. Trzeba dać ogłoszenie i przyjąć jakichś praktykantów, żeby zapełnili tę chwilową lukę – jeśli pracodawca w taki sposób postrzega ideę stażu, to nic dziwnego, że młodzi ludzie czują się traktowani jak tania siła robocza. To również bardzo krótkowzroczna taktyka. Po jakimś czasie bowiem może się okazać, że firma boryka się z problemami kadrowymi i trudnościami w rekrutacji na nowe stanowiska. Niezadowolenie ze stażu praktykanci z pewnością w takiej sytuacji nie są naszymi sprzymierzeńcami, bo z pewnością swoimi niemiłymi doświadczeniami podzielą się z innymi.
Staż to ogromna szansa dla nowego pracownika na zdobycie dodatkowych umiejętności oraz dobry sposób na sprawdzenie, czy kandydat nadaje się do wykonywania konkretnego zawodu. Aby staż się udał, zarówno kandydat, jak i pracodawca muszą się dobrze do niego przygotować, a także dopilnować każdego etapu procesu. Warto aplikować na staże lub praktyki do firm, które mają opracowane programy. Dzięki nim kandydat doskonale wie, na co się decyduje, czego się będzie od niego wymagać i jakie umiejętności nabędzie dzięki praktykom – mówi Maja Kazana, Talent Acquisition Manager w firmie Faurecia.
Rekrutacja na praktyki krok po kroku
Podpowiadamy, jak rozpocząć program stażowy, aby przyniósł on zadowolenie zarówno pracodawcy, jak i kandydatom.
1. Sprecyzuj cel oferty stażowej
Jeśli chcemy ogłosić nabór na staż, musimy wiedzieć, po co to robimy, co dzięki temu zyskamy, co chcemy osiągnąć? Ważna jest też świadomość samej idei programu stażowego i spojrzenie na nią również z perspektywy kandydatów – zastanowienie się nad ich potrzebami, oczekiwaniami. Staż to oferta. Nie tylko bierzemy, ale i dajemy – wychodzimy do młodych ludzi z konkretną propozycją. Warto więc zadbać o to, aby była atrakcyjna i pozostawiła dobre wrażenia.
2. Dobierz partnerów do promocji programu
W dotarciu do potencjalnych stażystów, oprócz portali rekrutacyjnych takich, jak Pracuj.pl, pomocne będą uczelniane biura karier, gdyż to właśnie studenci najczęściej podejmują taki rodzaj aktywności zawodowej. Warto więc postawić na współpracę z uczelniami i angażowanie się w programy edukacyjne, pozwalające łączyć naukę z biznesem. Udział w targach pracy, spotkaniach ze studentami, organizowanie warsztatów, realizowanie programów ambasadorskich – to wszystko może nas przybliżyć do grupy docelowej.
3. Zadbaj o przejrzystą komunikację
Przygotowując ogłoszenie – czy do portalu rekrutacyjnego, czy do zakładki „Kariera” na firmowej stronie internetowej – warto zadbać o jego jakość. Kandydaci chcą mieć jasność i wiedzieć, czego konkretnie mogą się spodziewać po ofercie stażowej. Ważne więc, by określić obowiązki i zadania oraz wyjaśnić, do jakich projektów zaangażujemy stażystę. Kandydaci szukają odpowiedzi też odpowiedzi na pytanie: Co dostanę w zamian?, często niestety bezskutecznie. Istotne jest więc pokazanie możliwości rozwoju. Młodzi chcą także wiedzieć, jak długo będzie trwać staż, czy będzie płatny i jakie są perspektywy po jego zakończeniu.
4. Zaplanuj kreatywne formy aktywności
Aby przyciągnąć uwagę kandydatów zatopionych w gąszczu ofert stażowych, warto postawić również na nietypowe działania.
Przekazujemy praktyczną wiedzę ekspercką ze świata motoryzacji, pokazujemy możliwości rozwoju oraz pracujemy nad dobrymi praktykami dla branży. Dzięki współpracy z uczelniami możemy skorzystać z bezpośrednich relacji ze studentami, a przy okazji ułatwić młodym ludziom wejście na rynek pracy. Największym zainteresowaniem cieszą się warsztaty FES Game, które dla uczestników są dobrą zabawą – ciekawą grą symulacyjną, obrazującą nasze procesy produkcyjne, a dla nas są przede wszystkim metodą wstępnej selekcji potencjalnych stażystów – mówi Maja Kazana.
W Faurecii procesy rekrutacyjne często rozpoczynają się właśnie od warsztatów, a kolejnym etapem jest rozmowa kwalifikacyjna.
5. Nie zapomnij o wrażeniach kandydatów
Prowadząc rekrutację do programu stażowego, warto zadbać o wysoki poziom komunikacji – udzielać informacji zwrotnych kandydatom, również tym, którzy nie zostali przyjęci na staż oraz gromadzić opinie kandydatów na temat wrażeń rekrutacyjnych (można w tym celu skorzystać na przykład z takiego systemu ATS, jak eRecruiter, który umożliwia prowadzenie zbiorowej korespondencji z kandydatami). Dokumenty odrzuconych kandydatów warto zachować w bazie CV i powracać do nich przy okazji nowych ofert.
6. Postaw na indywidualne traktowanie
Z punktu widzenia firmy, do której aplikuje praktykant/ stażysta ważne jest, aby wiedzieć, co dana osoba chciałaby robić, czego chce się nauczyć i jak wyobraża sobie swoją przyszłość zawodową. Wychodzimy z założenia, że podczas planowania kariery zawodowej, warto zastanowić się także nad tym, co nas interesuje i motywuje. Znalezienie odpowiedzi na te pytania może znacząco wpłynąć na naszą efektywność, zdolność do osiągania sukcesów – mówi Maja Kazana.
W firmie Faurecia każdy staż to indywidualny program, podczas którego skrupulatnie dobiera się zakres szkoleń rozwojowych i specjalistycznych. Podczas stażu można liczyć na wsparcie opiekuna.
Katarzyna Klimek-Michno
PS Przygotowanie i publikacja ofert stażowych, selekcja i wybór najlepszych praktykantów oraz badanie opinii przy pomocy ankiet. Sprawdź jak eRecruiter pomoże Ci zwiększyć efektywność tych działań. Odbierz bezpłatny 21 dniowy dostęp do systemu.