Strona główna Blog Employer Branding Rekrutacja w mediach społecznościowych – zostań gwiazdą rekrutacji!

Rekrutacja w mediach społecznościowych – zostań gwiazdą rekrutacji!

social media

Rekrutacja w mediach społecznościowych może być doskonałym uzupełnieniem działań rekrutacyjnych. Dlaczego? Social media dają możliwość szybkiej komunikacji i budują zaangażowanie. Tworzą przestrzeń do komunikacji nie tylko pracowników, ale angażują także społeczność zewnętrzną. Mogą budować przewagę konkurencyjną oraz być siłą napędową dla kultury organizacyjnej. Dlatego warto tam być.

Jak poprowadzić działania rekrutacyjne w social media tak, by Twoja praca została doceniona przez biznes, pracowników i kandydatów? Dowiesz się z tego artykułu! 😊

W artykule znajdziesz odpowiedzi na pytania:

  • Jak zbudować strategię obecności działu rekrutacji w mediach społecznościowych?
  • Czy warto rekrutować na Facebooku?
  • Co robić, by rekrutacja w mediach społecznościowych była skuteczna?
  • Jak mierzyć skuteczność rekrutacji w social media?

Zapraszam do lektury!

Stwórz strategię rekrutacji w social media

Dobra strategia budowania świadomości marki i rekrutacji w mediach społecznościowych będzie drogowskazem do pożądanego celu. Jak stworzyć ten drogowskaz?

Budując strategię pamiętaj o kilku ważnych elementach:

  • Zaangażuj biznes.
  • Zdefiniuj, kto jest odbiorcą Twojej komunikacji.
  • Rozważ, z jakich kanałów i narzędzi chcesz korzystać w swojej komunikacji.
  • Określ sposób komunikacji i historię, którą chcesz opowiedzieć.
  • Nakreśl politykę i procedury.
  • Sprecyzuj wskaźniki pomiaru skuteczności działań.

Jak zaangażować biznes w rekrutacyjne działania w mediach społecznościowych?

Jeśli w Twojej firmie nie są jeszcze prowadzone żadne działania rekrutacyjne w social media, to stoją przed Tobą dwa zadania.

Pierwsze, to zbudowanie potrzeby biznesowej i zaangażowanie biznesu. Bez tego wprowadzanie nowości w firmie jest trudne, a czasem niemożliwe. Dlatego przygotuj uzasadnienie. Pokaż szanse, dodatkowe benefity i koszty związane z wykorzystaniem mediów społecznościowych w rekrutacji.

Drugie zadanie, to zaangażowanie pracowników i liderów w komunikację. Często już posiadają swoje profile społecznościowe, a ich aktywności choć jest darmowa, to jest na wagę złota, bo może znacznie podnieść atrakcyjność marki pracodawcy. Jest to ważne szczególnie teraz, kiedy okazje do spotkań są minimalne, a networking przeniósł się niemalże całkowicie do świata online. W social media kandydaci szukają dowodów na obietnice składane w ogłoszeniach i w sekcji kariera. Czy w firmie panuje przyjazna atmosfera i daje możliwości rozwoju? Takie informacje kandydaci znajdą w wypowiedziach pracowników i liderów na profilu firmowym w mediach społecznościowych. Dlatego chętnie tam zaglądają.

Co więcej, obecność pracowników i liderów w social mediach ma moc: przyciąga kandydatów do organizacji, wzmacnia komunikaty employer brandingowe. Dzieje się tak, bo ludzie i ich historie są bardziej autentyczne niż marka i jej komunikaty. Ponadto dla kandydatów to wiarygodne źródło informacji.

Kto jest odbiorcą komunikacji?

Odbiorcami komunikacji prowadzonej przez dział HR w mediach społecznościowych jest:

  • środowisko wewnętrzne, czyli pracownicy,
  • środowisko zewnętrzne, czyli: potencjalni kandydaci, kandydaci, otoczenie biznesowe, czy byli pracownicy.

By lepiej zrozumieć, z kim się komunikujesz, stwórz persony. Profesjonalne wskazówki na temat tworzenia person znajdziesz w e-booku: Marketing rekrutacyjny, który trafia do serc kandydatów. Znajdziesz go tutaj.

W zrozumieniu tego, z kim prowadzisz dialog pomocne może okazać się również określenie, z jakim pokoleniem się komunikujesz, czy są to:

  • Baby boomers (BB to osoby urodzone w latach 1946-1964),
  • X (urodzeni w latach1965-1979),
  • Y (urodzeni w latach 1980-1989),
  • Zet (urodzeni od 1990 roku).

Sprawdź na jakich portalach społecznościowych są obecni. Jeśli chcesz prowadzić dialog w social media z różnymi generacjami, może się okazać, że warto do tego wykorzystać różne kanały.

Z jakich kanałów i narzędzi chcesz korzystać w komunikacji promującej rekrutację?

Decydując się na rekrutację w mediach społecznościowych warto rozważyć zróżnicowane portale. Pamiętaj, że Twoja firma nie musi być obecna na każdym portalu społecznościowym. Duża liczba kont, może stać się przepisem na katastrofę. Lepiej skupić się na jednym, czy dwóch portalach i zadbać o jakość treści, bo to one mają największe znaczenie. A decyzje, które z nich wybrać, opierać na tym, kogo zatrudniamy do firmy i z kim chcemy się komunikować.

Jeśli do Twojej firmy prowadzisz głównie rekrutacje bardzo młodych osób, to warto zwrócić uwagę na TikTok, który cieszy się ogromną popularnością wśród najmłodszego pokolenia. Tik? Co? Może Tik Tok nie jest Ci obcy, ale czy dostrzegasz jego potencjał rekrutacyjny, employer brandingowy? Kiedy eksperci z branży HR dyskutują na LinkedIn, czy tradycyjne CV może zostać wyparte przez CV w formacie video, młodzi ludzie już je tworzą, właśnie na TikToku. Wykorzystują go nie tylko do rozrywki, ale również do tego, by zaprezentować się jako kandydaci. A obecni tam influencerzy dają wskazówki, jak znaleźć wymarzoną pracę, czy jak zaprezentować się na rozmowie rekrutacyjnej.

Być może w przypadku Twojej firmy świetnie sprawdzą się portale, dedykowane profesjonalistom jak LinkedIn, a może lepszym kanałem okaże się Facebook. On także może być skutecznym źródłem pozyskiwania różnorodnych talentów.

Potencjał rekrutacyjny Facebooka doceniają rekruterzy

Strona Grupy Raben na Facebooku cieszy się bardzo dużą popularnością (obserwuje ją ponad 38 000 użytkowników). Jest to miejsce, które zrzesza zarówno naszych pracowników jak i osoby interesujące się branżą TSL. Za sprawą szerokiego grona fanów i wsparcia naszych pracowników uzyskujemy szeroki zasięg organiczny – nasze posty rekrutacyjne docierają nawet do 10 000 odbiorców. W przypadku wymagających procesów rekrutacyjnych posługujemy się dodatkowym wsparciem agencji marketingowej, która wspomaga nas w odpowiednim targetowaniu kampanii. Dzięki temu nasze posty docierają do wąsko wyspecjalizowanego grona odbiorców, na których atencji szczególnie nam zależy.

Publikowane w social mediach posty rekrutacyjne mają podwójne zastosowanie. Z jednej strony mają za zadanie zainteresować naszym wolnym stanowiskiem kandydatów o konkretnym profilu zawodowym, z drugiej strony budują rozpoznawalność marki pracodawcy. Dzięki dostępnym w eRecruiter formularzom aplikacyjnym mamy możliwość monitorowania źródeł spływu CV. Za pośrednictwem intuicyjnie pobieranym z systemu raportom obserwujemy, że Facebook jest coraz efektywniejszym źródłem pozyskiwania kandydatów. Do niedawna był uznawany za narzędzie, które dobrze sprawdza się w przypadku stanowisk juniorskich i stażowych. Nasze ostatnie procesy rekrutacyjne pokazały jednak, że równie dobrze sprawdza się on w przypadku rekrutacji z poziomu eksperckiego i managerskiego.

Ewelina Wachowska, HR Business Partner w Raben Management Services Sp. z o.o.

Dzięki obecności na Facebooku możesz wiele zyskać:

  • Zwiększysz zasięg rekrutacji. Docierasz do szerokiego grona, zarówno osób aktywnie poszukujących pracy, jak i pasywnych kandydatów. Co więcej Facebook posiada ogromną liczbę użytkowników, co może zaowocować tym, że z Twoją ofertą zetknie się wielu potencjalnych kandydatów.
  • Z łatwością zachęcisz pracowników do aktywnego polecania ofert pracy Twojej firmy. Polecanie i udostępnianie ofert pracy na Facebooku jest niezwykle proste, dzięki temu zaktywizujesz pracowników i włączysz ich w rekrutację przez polecenia na portalu społecznościowym.
  • Zwiększysz świadomość marki pracodawcy. Informując o nowych stanowiskach pracy w mediach społecznościowych, wzmacniasz swoją markę i budujesz zaufanie wśród potencjalnych pracowników. Marki, które są obecne w social media są postrzegane jako bardziej godne zaufania, a firmy budujące swoją obecność jako pożądani pracodawcy.
  • Możesz wchodzić z kandydatami w interakcje, a rekrutacja przestaje być procesem opartym na monologu.

Co więcej rekrutacja na Facebooku z eRecruiter jest jeszcze prostsza. By ułatwić prowadzenie rekrutacji w social media, eRecruiter zintegrował się z Facebookiem. Dzięki czemu publikacja ogłoszeń odbywa się za pomocą jednego kliknięcia.

To połączenie eRecruiter z Facebookiem daje szereg korzyści:

  • oszczędność czasu,
  • przyspiesza procesy zatrudnienia wynikające z automatyzacji działań,
  • oferuje możliwość zarządzania rekrutacjami i aplikacjami z wielu źródeł w jednym miejscu,
  • prowadzi do spójnej komunikacji ze wszystkimi kandydatami niezależnie od miejsca pozyskania ich aplikacji.

Aby dowiedzieć się więcej, o rekrutacji na Facebooku przeczytaj artykuł, który w całości poświęcony jest tej tematyce. Link do artykułu znajduje się tutaj.

Określ komunikację i historię, którą chcesz opowiedzieć.

Jeśli zdecydowałeś się na prowadzenie profilu firmowego w mediach społecznościowych, którego celem są działania rekrutacyjne to pamiętaj o kilku podstawowych zasadach:

  • Zadbaj o jakość i częstotliwość treści, które tam umieszczasz.
  • Pamiętaj o tym, żeby zarówno profil firmowy, jak i ogłoszenia, były spójne z wizerunkiem Twojej marki.
  • Prowadź dialog z użytkownikami.
  • Zatroszcz się o to, żeby łatwo można było znaleźć Twoją firmę w sieci. Świetnym pomysłem będzie link do strony firmowej na Facebooku czy profilu w LinkedIn na firmowej stronie kariery.

Media społecznościowe są idealnym miejscem, by opowiadać historię Twojej firmy, dzięki której zwojujesz serca i umysły przyszłych kandydatów. Jeśli szukasz pomysłów, o czym mówić w komunikacji zajrzyj do artykułu: 8 kroków, aby HR osiągnął sukces w social media, który przeczytasz tutaj.

Nakreśl politykę i procedury

Realizując działania rekrutacyjne w mediach społecznościowych warto pamiętać o procedurach. Pamiętaj o zgodzie na wykorzystywanie wizerunku pracowników w social media. Kolejną rzeczą, o którą warto zadbać to plan działania i reakcji na negatywne komentarze. A warto na nie odpowiadać. Brak działania może wiele kosztować markę.

Sprecyzuj wskaźniki pomiaru skuteczności rekrutacji w mediach społecznościowych

Jak zmierzyć, czy działania rekrutacyjne w social media są skuteczne? Warto zwrócić uwagę na kilka parametrów:

  • Dotarcie, czyli liczba użytkowników, którzy zobaczyli Twoje treści.
  • Zaangażowanie, czyli to, ilu użytkowników wykonało jakąkolwiek akcję związaną z publikacjami. Zliczają się w to: reakcje, komentarze, udostępnienia, czy kliknięcia w linki.
  • Wpływ, czyli odpowiedź na pytanie, czy Twoje działania wpływają pozytywnie na cel, który sobie postawiłeś, np. wizerunek pracodawcy.

Jeśli decydujesz się na prowadzenie rekrutacji w mediach społecznościowych, koniecznie sprawdź skuteczność tych źródeł. Z pomocą przychodzi eRecruiter. W panelu Raporty, łatwością sprawdzisz zarówno ilość, jak i jakość aplikacji z każdego źródła, w tym także z portali społecznościowych.

Nie od dziś wiadomo, że HR musi mieć biznesowe DNA. Kluczem do sukcesu dla biznesu jest zwinność, umiejętność adaptowania zewnętrznych idei i szybka komunikacja. Te same zasady dotyczą praktyk HR. By przyciągnąć najlepszych pracowników, działania HR powinny być równie szybkie, jak widoczne. Być może odpowiedzią na tę potrzebę są social media, dlatego warto uwzględnić je w swoich działaniach rekrutacyjnych i employer brandingowych.

eRecruiter to system rekrutacyjny, który zdecydowanie jest odpowiedzią na potrzeby biznesu 😊 To system, który pozwoli Ci prowadzić rekrutacje zwinnie, szybko, a komunikację z biznesem i kandydatami wznieść na nowy poziom. Jeżeli jeszcze nie jesteś naszym użytkownikiem, a chcesz zoptymalizować i zautomatyzować proces rekrutacji, to koniecznie zapisz się na prezentację systemu eRecruiter, klikając tutaj.

Alicja Król

Alicja Król

Digital Marketing Specialist