Temat skuteczności ogłoszeń rekrutacyjnych wydaje się być jednym z najczęściej poruszanych tematów HRowych w historii tego zawodu! W związku z tym, chciałbym zaproponować zestaw alternatywnych działań, które mogłaby podjąć ambitna osoba, pragnąca naprawdę wzorowo zająć się tym tematem i dotrzeć z ofertą do szerokiego grona odbiorców. Taka osoba winna jednak pamiętać, że robi to na własną odpowiedzialność.
Jeżeli zaproponowane poniżej działania „w idealnym świecie” wzbudzą Twoje podejrzenia, co do ich faktycznej skuteczności, przeczytaj artykuł do końca. Znajdziesz tam dalsze podpowiedzi!
W idealnym świecie:
1. Publikuj ogłoszenia wyłącznie na popularne stanowiska. Nawet jeżeli szukasz księgowego lub programisty Java w nazwie stanowiska wpisz: handlowiec. Ogłoszenia w dziale sprzedaż mają przecież największą oglądalność!
2. Oferuj kandydatom wszystko to czego nie ma konkurencja. Dosłownie wszystko!
3. Umieść swoje ogłoszenia na bilbordach w centrum dużego miasta tak, by miliony przechodniów mogły je zobaczyć.
4. Dodatkowych kandydatów przysporzyć Ci może również wywiad w programie telewizji śniadaniowej? Jeżeli przed Tobą lub za raz po Tobie wystąpi Doda, masz jeszcze większe szanse powodzenia.
5. Mieszkasz na dużym osiedlu? Wypytaj wszystkich swoich sąsiadów i znajomych czy nie chcieliby kogoś polecić.
6. Umów spotkanie w dużej sali konferencyjnej i zaproś wszystkich pracowników. Zapytaj ich wtedy, czy nie znają kogoś kto mógłby spełniać kryteria poszukiwań.
7. Zatrudnij najlepszych i najdroższych headhunterów.
8. Zostań studentem pierwszego roku informatyki i zachęcaj swoich nowych kolegów oraz koleżanki, by aplikowali do Twojej firmy na stanowiska IT! Jeżeli bardzo często szukasz prawników, jednocześnie weź drugi fakultet na kierunku prawo.
W realnym świecie i już na poważnie
… wbrew pozorom możesz zrobić prawie to samo co w idealnym świecie!
Ad1) Pamiętaj, że nomenklatura stanowisk w Twojej firmie może różnić się od standardu rynkowego, a klasycznie rozumiany Project Manager …Project Managerowi nie jest równy. Zadbaj o to, by Twoje ogłoszenie brzmiało ciekawie, a sama nazwa stanowiska, choć może być unikatowa, to powinna być jasno i przede wszystkim ciekawie opisana.
Ad2) W rzeczywistości prawdopodobnie nie wiesz, co oferuje konkurencja, wiec nie zapomnij wspomnieć o tym, co może zaciekawić bądź zachęcić kandydata w Twojej ofercie. Nawet najbardziej banalne rzeczy mogą być przecież przedstawione w przyciągający sposób np. „Zapewniamy nieskończony dostęp do herbacianych ciastek”, „Darmowe miejsce postojowe na Twój dowolny napędzany siłą mięśni jednoślad”.
Ad3) Zamiast umieszczać ogłoszenia na widocznym bilbordzie umieść je na widocznym joboardzie (portal z ofertami pracy). Zapoznaj się, z wynikami oglądalności portali w badaniach megapanelu i wybierz portal, który jest najbardziej popularny. Dobry internetowy „board” zapewni Ci dostęp do milionów potencjalnych kandydatów.
Ad4) Zamiast występu w programie śniadaniowym pomyśl o ciekawym i nieszablonowym filmie wizerunkowym. Nie przeładuj go treścią i postaw na pomysł. Wtedy nie wyjdzie drogo. Youtube ma zasięg większy nawet niż popularne telewizje.
Ad5) Umieść swoje ogłoszenie na facebooku, ale….niekoniecznie tylko na profilu Twojej firmy. Na pewno warto umieszczać ogłoszenia w socialmedia, ale gdy umieścisz ogłoszenie na profilu swojej firmy musisz być świadom, że każdy internauta zobaczy komentarze jakie się pod nim pojawią, każdy też będzie mógł dodać taki komentarz. Zamiast tego umieść ogłoszenia na swoim prywatnym profilu. Posiadając setki kontaktów i tak zyskasz spory zasięg a pracują „w branży” od jakiegoś czasu wśród znajomych masz przecież wiele osób, które będą mogły polecić Ci ciekawy kontakt.
Ad6) Umieszczaj w swoim intranecie dla Twoich pracowników informacje o aktualnie poszukiwanych stanowiskach. W fabryce bądź hali produkcyjnej umieść wydrukowane ogłoszenia o poszukiwanych wakatach. Pomyśl nad systemem poleceń i benefitów za polecenie. To prosty ale skuteczny sposób na znajdowanie wartościowych kandydatów.
Ad7) Sam bądź swoim najlepszym headhunterem. „Kolekcjonuj” najlepsze CVki nawet wtedy, kiedy nie masz ofert pracy odpowiadających profilom tych osób. Jeżeli używasz systemu do rekrutacji online w łatwy sposób oznaczysz kandydatów odpowiednim tagiem ( np. bardzo dobra znajomość angielskiego). W przyszłości, gdy pojawi się wakat jeszcze szybciej ich odnajdziesz!
Ad8) Bądź w stałym kontakcie z akademickimi biurami karier. Przesyłaj im swoje ogłoszenia. Pamiętaj, że to też inwestycja w przyszłość oraz wartościowe działanie Employer Brandingowe.
Jak pisał poeta „sięgaj gdzie wzrok nie sięga”, a rekrutuj jak Ci wygodnie! 🙂
Krzysztof Nowacki
Business Consultant
eRecruitment Solutions