Strona główna Blog Nowości w eRecruiter Jak rekrutować na Facebooku?

Jak rekrutować na Facebooku?

rekrutacja-na-facebooku

Czy warto rekrutować na Facebooku? To pytanie, które zadają sobie rekrutrzy, którzy chcą się zaangażować w social sourcing, czyli w rekrutację społecznościową.

Nowe trendy w branży HR sprawiły, że zmienił się sposób, w jaki rekrutujemy. Jednym z największych trendów w rekrutacji ostatnich lat jest wykorzystanie mediów społecznościowych do pozyskiwania kandydatów i działań employer brandingowych. Choć często, pierwszym skojarzeniem dla rekrutacji w mediach społecznościowych jest LinkedIn, to Facebook może być równie skutecznym, o ile nie skuteczniejszym źródłem pozyskiwania różnorodnych talentów. Wszystko zależy od tego, jakich pracowników i na jakie stanowiska aktualnie poszukujemy.

By ułatwić prowadzenie rekrutacji na Facebooku, najczęściej wykorzystywany w Polsce system rekrutacyjny – eRecruiter zintegrował się z najpopularniejszym portalem społecznościowym – Facebookiem.  Z tego artykułu dowiesz się, jak rekrutować na Facebooku krok po kroku i jak w realizacji tego zadania pomoże eRecruiter. Zapraszam do lektury.

Dlaczego warto rekrutować na Facebooku?

Facebook to narzędzie, z mnóstwem opcji, które mogą nadać Twojej strategii rekrutacyjnej innego wymiaru. To medium społecznościowe może służyć do pozyskiwania talentów, podjęcia działań marketingu rekrutacyjnego oraz angażowania kandydatów i pracowników w działania employer brandingowe.

Facebook to źródło zróżnicowanych kandydatów

Znalezienie odpowiednich kandydatów to jedno z największych wyzwań rekrutacyjnych. Choć prym przy poszukiwaniach wielu grup specjalistów wiodą portale rekrutacyjne, z pomocą w realizacji tego wyzwania może przyjść Facebook. To największy serwis społecznościowy na świecie. Z Facebooka korzysta ponad 2,7 miliarda użytkowników miesięcznie na świecie (źródło: Facebook 2020). W Polsce jest aż 23,5 mln użytkowników Facebooka (Kwiecień 2021, Napoleoncat). Oznacza to, że niemal „wszyscy” Polacy w wieku produkcyjnym są na Facebooku.

Media społecznościowe nie są już tylko dla młodych ludzi, milenialsów, czy określonych grup profesjonalistów. Popularność Facebooka rośnie także wśród starszych użytkowników. Dlatego z powodzeniem może dołączyć do innych źródeł pozyskiwania aplikacji. I zapewnić dotarcie do potencjalnych pracowników z całego świata, z różnych branż, środowisk zawodowych i do osób o zróżnicowanym poziomie wykształcenia.

Na Facebooku dotrzesz do aktywnych kandydatów

Można się spodziewać, że aktywni kandydaci, czyli tacy, którzy czynnie poszukują nowej pracy, są na LinkedIn i na najpopularniejszych portalach do wyszukiwania ofert pracy, gdzie spędzają większość czasu. Nie oznacza to jednak, że tej grupy kandydatów nie ma na Facebooku. Niejednokrotnie nie tylko posiadają tam swoje prywatne konta i scrollują walle, ale też aktywnie poszukują zatrudnienia m.in. na grupach branżowych czy specjalnych grupach zbierających oferty pracy.

Na Facebooku dotrzesz do kandydatów pasywnych

Kolejną zaletą rekrutacji na Facebooku jest to, że może być jednym ze sposobów dotarcia do pasywnych kandydatów. Pasywni kandydaci to osoby, które nie poszukują aktywnie nowej pracy, ale są skłonne przyjąć lepszą ofertę. Co istotne, lepsza oferta, nie zawsze oznacza wyższe wynagrodzenie.

Co może skusić do rozważenia zmiany pracy? Między innymi: możliwość pracy zdalnej, elastyczny czas pracy, realna możliwość rozwoju, kultura organizacyjna czy udział w ciekawych projektach. Lista powodów, dla których pasywni kandydaci mogą przyjąć Twoją ofertę jest długa.

Dlaczego Facebook to dobre miejsce dotarcia do pasywnych kandydatów? Jeśli osoba nie szuka pracy, może miesiącami nie logować się na LinkedIn oraz nie przeglądać ofert na portalach pracy. Natomiast znakomita większość użytkowników Facebooka loguje się do niego codziennie i spędza tam czas. Używając tego portalu w celach rekrutacyjnych, masz szanse dotrzeć do kandydatów, którzy nie zetkną się z Twoim ogłoszeniem w typowych miejscach publikacji ofert. A mogą na nią trafić odwiedzając profil firmy, którą reprezentujesz. Budując markę pracodawcy i publikując ogłoszenia na Facebooku możesz pokazać potencjalnym kandydatom, że jesteś atrakcyjnym pracodawcą. Co więcej możesz skusić ich do rozważenia zmiany pracy.

Za co cenią Facebooka rekruterzy?

Większe zasięgi, możliwość dotarcia do kandydatów pasywnych, budowanie świadomości marki to zalety Facebooka, które doceniają rekruterzy:

Rekrutowanie na Facebooku i innych mediach społecznościowych dają nam jedną główną zaletę: znacznie zwiększają zasięg rekrutacji. Ogłoszenie na Facebooku dociera do większej ilości Kandydatów, którzy aktywnie poszukują pracy. Dodatkowo, dociera również do osób, które w chwili obecnej nie poszukują aktywnie pracy, ale po kontakcie z takim ogłoszeniem, zaczynają taką możliwość rozważać.

Dla naszej firmy ogłoszenia na Facebooku to nie tylko zwiększenie zasięgu, a tym samym skuteczności rekrutacji. To również narzędzie do budowania marki pracodawcy. Ogłoszenia umieszczamy w jednym, spójnym layoucie. Pokazujemy w nich, jakim jesteśmy Pracodawcą, co jest dla nas ważne, co nas wyróżnia i co możemy zaoferować. Dzięki temu wzrasta świadomość naszej marki nie tylko u aktywnych Kandydatów, ale także u osób, które będą w przyszłości rozważać pracę w Grupie Raben.


Katarzyna Smyk, HR Biznes Partner w Raben Logistics Polska sp. z o.o.

Wszystkie aktualne ogłoszenia Raben Group są dostępne w zakładce „Oferty pracy” na profilu firmy na Facebooku:

Facebook-rekrutacja-RabenGroupOfficial

Koszt rekrutacji na Facebooku

Ile kosztuje rekrutacja na Facebooku? Choć pozyskiwanie kandydatów wyłącznie z tego źródła może nie być wystarczające, to z pewnością stanowi wartościowe uzupełnienie innych źródeł publikacji ofert. Co ważne, publikacja ofert we własnej zakładce na profilu firmy może być całkowicie darmowa 😊 Jeśli Twoja firma ma silną markę pracodawcy i dużą liczbę obserwujących na Facebooku, to opublikowany link do ogłoszenia o pracę ​​dotrze do obserwujących bez dodatkowych opłat.

Nawet jeśli, większość obserwatorów profilu Twojej firmy, to kandydaci pasywni, którzy nie zaaplikują na Twoją ofertę, to być może polecą ją na swoim prywatnym profilu. Atrakcyjna, przyciągająca oferta może zostać udostępniona znajomym, którzy mogą udostępnić ją swoim znajomym, a oni swoim znajomym i tak dalej 😊. W ten sposób zasięg działań rekrutacyjnych automatycznie się powiększy.

To jednak nie jedyne zalety rekrutacji w tym kanale. Decydując się na zamieszczanie ofert na Facebooku bezpośrednio z systemu ATS, takiego jak eRecruiter, publikacja odbywa się za pomocą jednego kliknięcia. W eRecruiter takie połączenie jest bezterminowe, umożliwia samodzielne zarządzanie czasem wyświetlania poszczególnych ofert i nie nakłada limitów na liczbę publikowanych ogłoszeń.

Reasumując, zarówno rekruterom, kandydatom, jak i organizacji, przynosi to szereg korzyści, takich jak:

  • oszczędność czasu,
  • przyspieszenie procesów zatrudnienia wynikające z automatyzacji działań,
  • możliwość zarządzania rekrutacjami i aplikacjami z wielu źródeł w jednym miejscu,
  • spójna komunikacja ze wszystkimi kandydatami niezależnie od miejsca pozyskania ich aplikacji.

Jak rekrutować na Facebooku?

Facebook daje rekruterom ogromne możliwości. Tutaj możesz: publikować aktualne oferty pracy, budować relacje z kandydatami, zachęcać do aplikowania, budować silną markę pracodawcy i podejmować działania z zakresu marketingu rekrutacyjnego.

Przejdźmy do konkretów i listy, w której krok po kroku zobaczysz:

  • jak rekrutować na Facebooku,
  • jak budować strategię obecności marki pracodawcy w social mediach.

1. Stwórz stronę na Facebooku

Twoja firma zapewne ma już stronę firmową na Facebooku i możesz używać jej do rekrutacji. Możesz rozważyć stworzenie profilu przeznaczonego wyłącznie karierze w Twojej firmie. Czy warto posiadać oddzielne strony na Facebooku, jedną korporacyjną drugą dedykowaną karierze? To zależy. Cel, grupa docelowa oraz przekaz tych stron jest z zasady odmienny.

Strona poświęcona marce służy do budowania relacji z klientami. Strona dedykowana karierze jest zwykle wykorzystywana do komunikacji z pracownikami, a przede wszystkim z potencjalnymi pracownikami. Dlatego część firm, zwłaszcza tych dużych, decyduje się na stworzenie oddzielnych stron na Facebooku. Nie jest to jednak konieczne. Do celów rekrutacyjnych z powiedzeniem możesz wykorzystać ogólną stronę firmową, zwłaszcza jeśli Twoja firma jest mała i nie masz wystarczających zasobów, by zarządzać dwiema stronami na Facebooku. Wystarczy dobrze przemyślana strategia obecności Twojej firmy w social media. W takiej sytuacji warto nawiązać współpracę z działem marketingu i wspólnie tworzyć treści dedykowane rekrutacji na Facebooku.

2. Dziel się kulturą organizacyjną firmy

Bardzo ważnym elementem działań rekrutacyjnych na Facebooku są działania employer brandingowe i pokazanie kultury organizacyjnej. Jeśli w Twojej firmie kultura organizacyjna jest wyjątkowa, wówczas ludzie będą chcieli stać się jej częścią. Media społecznościowe są niezwykle wdzięcznym miejscem, do tego by opowiadać historię i pokazać potencjalnym kandydatom, jak wygląda serce Twojej firmy: jak działa, jaka jest jej prawdziwa twarz.

Jak to zrobić? Tematyka postów w mediach społecznościowych może być niezwykle szeroka. Możesz zacząć od cyklu postów, w którym przedstawisz zespół. Niektóre firmy decydują się na publikowanie zdjęć lub krótkich filmików z wypowiedziami pracowników, o tym jak pracuje się w firmie lub historię sukcesów zawodowych, jakie odnieśli.

Myślisz, że to mało? Mam dla Ciebie więcej pomysłów:

  • Pokaż jak wygląda biuro i przestrzeń, w której pracujecie.
  • Warto przedstawić ciekawe projekty, firmowe sukcesy, nagrody, które zdobywają zespoły i to jak wspólnie świętujecie osiągnięcia.
  • Pokaż jak się integrujecie, bierzecie udział w różnych wydarzeniach i wspólnie się bawicie.
  • Warto podkreślać zespołowość i dobrą atmosferę w pracy.

Pamiętaj, że ważna jest regularność w publikowaniu postów oraz angażowanie pracowników w działania i zachęcenie ich do komentowania. Nikt lepiej nie pokaże autentycznej twarz firmy niż jej pracownicy.

3. Utwórz zakładkę oferty pracy na Facebooku

Na firmowej stronie, niezależnie czy jest to strona korporacyjna, czy strona poświęcona wyłącznie tematyce kariery, możesz stworzyć zakładkę „Oferty pracy”. Funkcja, ta umożliwia administratorom stron publikowanie ogłoszeń o pracę. Jak wygląda to w praktyce?

Poniżej możesz zobaczyć zakładkę z ofertami pracy firmy Mowi. Wszystkie aktualne ogłoszenia tego pracodawcy są dostępne w zakładce „Rekrutujemy!” na dedykowanym do celów rekrutacyjnych profilu firmy na Facebooku.

Jak dodać taką zakładkę?

Wejdź na Twoją firmową stronę na Facebooku i w lewym menu znajdź przycisk „Ustawienia”. Naciśnij go, a następnie kliknij przycisk „Szablony i karty”. Po kliknięciu tego przycisku przewiń stronę do dołu aż zobaczysz przycisk „Oferty pracy”. Aktywuj suwakiem tę zakładkę i gotowe! 😊 Pierwszy krok do publikacji ogłoszeń rekrutacyjnych w karcie Oferty pracy na firmowej stronie na Facebooku masz za sobą!

4. Opublikuj ogłoszenie rekrutacyjne na Facebooku

Masz już swoją zakładkę do zamieszczana ofert na profilu firmy. Sprawdźmy, jak i gdzie opublikować ofertę pracy na Facebooku? Tu z pomocą przychodzi eRecruiter.

Aby ułatwić publikację ogłoszeń rekrutacyjnych na tym portalu społecznościowym wprowadziliśmy integrację z Facebookiem, dzięki której możesz samodzielnie i szybko zamieszczać tam oferty swojej firmy. Wystarczy kilka kliknięć i z łatwością opublikujesz ogłoszenie rekrutacyjne z poziomu systemu. Co ważne, dla tego kanału można przygotować dedykowany layout graficzny ogłoszenia, by jeszcze lepiej wpisywał się w specyfikę Twojej komunikacji w mediach społecznościowych.

Co jeszcze możesz zrobić, by Twoja oferta dotarła do szerokiego grona? Pisząc ofertę pracy pamiętaj, że musi zawierać opis stanowiska, wymagania, a także to, co oferuje firma. Aby ogłoszenie było atrakcyjne i przyciągnęło uwagę pamiętaj o autentyczności. Wartościowych rad o tym, jak napisać atrakcyjne ogłoszenie o pracy pozbawione frazesów, udzieliła Paulina Mazur w e-booku: Marketing rekrutacyjny, który trafia do serc kandydatów. Warto się z nim zapoznać!

5. Mierz efektywność źródeł pozyskiwania kandydatów

Warto pamiętać, że nie każde działanie rekrutacyjne są tak samo skuteczne dla każdej firmy. To, że ta platforma społecznościowa sprawdza się w pozyskiwaniu pracowników u jednego pracodawcy, nie oznacza, że ​​będzie tak samo efektywna u drugiego. Dlatego pamiętaj, aby śledzić statystyki pozyskiwania aplikacji z wielu miejsc. Ważna jest nie tylko ilość, ale też jakość zgłoszeń. Takie wskaźniki efektywności pozyskiwania aplikacji z wielu źródeł z powodzeniem możesz na bieżąco monitorować w systemie do rekrutacji eRecruiter. W panelu „Raporty” z łatwością sprawdzisz zarówno ilość, jak i jakość aplikacji z każdego źródła, w tym także z Facebooka.

Pozyskiwanie aplikacji z Facebooka – warto czy nie warto?

Facebook może onieśmielać rekruterów, ale nie musi! Warto potraktować go jako kolejne źródło pozyskania kandydatów. Być może w swoich celach kwartalnych, czy rocznych masz wpisane zadanie: dywersyfikacja źródeł pozyskania kandydatów, a może przetestowanie nowego źródła pozyskania aplikacji? Jeśli tak, Facebook będzie idealny, by zrealizować te cele! 😊 Warto potraktować go jako platformę, która otwiera przed pracodawcami nowe możliwość rekrutacyjne. Może stać się Twoją tablicą ogłoszeń rekrutacyjnych, którą dodatkowo możesz kształtować w kreatywny sposób, poprzez udostępnianie różnorodnych treści budujących markę pracodawcy.

Już wiesz, jak rekrutować na Facebooku!

Jestem przekonana, że integracja eRecruiter z Facebookiem ułatwi Ci pracę! Jedocześnie życzę, by ten ostatni stał się efektywnym źródłem pozyskiwania kandydatów do Twojej firmy!

Jeżeli nie jesteś jeszcze naszym użytkownikiem, a chcesz z łatwością publikować ogłoszenia rekrutacyjne w wielu źródłach i mierzyć ich skuteczność, zapisz się na prezentację systemu eRecruiter, klikając tutaj.

Alicja Król

Alicja Król

Digital Marketing Specialist