Zostajesz przyjęty lub nie zostajesz przyjęty – taka informacja to dla stażysty zdecydowanie za mało. Choć z niecierpliwością czeka na decyzję o swoich dalszych losach, to zależy mu również na rzeczowej i przejrzystej argumentacji. Dzięki temu wie, w którą iść stronę.
Zadanie wykonane, więc dziękujemy i do widzenia. Jeśli Twoja firma zorganizowała praktyki bądź staż tylko po to, by „załatać” chwilowe braki kadrowe albo zyskać dodatkowy, bezpłatny zastrzyk energii i „świeżej krwi”, to możesz być przekonany, że takie postępowanie prędzej czy później odbije się na wizerunku całej firmy. Zakończenie stażu jest bowiem dla odchodzących stażystów początkiem budowania opinii o pracodawcy wśród innych studentów i absolwentów.
Jak więc powinien wyglądać finał programu stażowego? Od czego zależy jego sukces?
1. Pierwsze wrażenie bywa decydujące – zadbaj o dobry start
Dobrze rozpoczęty to zwykle też dobrze zakończony program stażowy. Jeśli Twoje działania są przemyślane i zaplanowane, jest w nich miejsce na poważne traktowanie i przyjazną komunikację – to całe przedsięwzięcie będzie źródłem pozytywnych wrażeń.
Przykładamy ogromną wagę do procesu rekrutacji. Staramy się dobierać właściwych kandydatów na staż, bo potem bardzo w nich inwestujemy, dlatego też zazwyczaj nasi stażyści dostają po zakończeniu stażu propozycję objęcia stanowiska. Zależy nam, aby stażyści i praktykanci jak najwięcej skorzystali z pracy u nas i „zarazili” się przez ten czas pasją do motoryzacji, bo to jest szansa dla nas na zyskanie wartościowego pracownika, który zwiąże się z nami na długo – mówi Maja Kazan, Talent Acquisition Manager w firmie Faurecia.
Warto więc pamiętać, że od tego, jak zaczniemy, często zależy, jak później będzie wyglądać finał.
2. Zapewnij wybranym odpowiednie wsparcie
Ściśle określony zakres obowiązków, dostęp do szkoleń, indywidualne traktowanie i pomoc opiekuna – to wszystko sprawia, że stażysta podąża jasno wyznaczoną ścieżką rozwoju, a nie błądzi bez celu po firmowych korytarzach. Dzięki temu – na zakończenie programu – łatwiej Ci będzie wyciągać wnioski i formułować cele.
3. Udziel praktykantom konstruktywnego feedbacku
Bez względu na to, czy planujesz zatrudnienie praktykanta po programie stażowym czy też nie, standardem powinno być udzielanie mu rzeczowych informacji zwrotnych – na temat jego kompetencji i mocnych stron oraz obszarów, które wymagają poprawy. To ułatwi mu rozwój – niezależnie od tego, gdzie ostatecznie podejmie pracę. Warto podczas takiej rozmowy powoływać się na zaobserwowane działania i zachowania, nawiązywać do konkretnych przykładów jako udokumentowanie wygłaszanej opinii. Należy zwrócić uwagę nie tylko na kompetencje twarde i wywiązywanie się z powierzonych obowiązków, ale także na kompetencje miękkie, typu: umiejętność pracy w grupie, orientacja na cel, komunikatywność, innowacyjność czy podejmowanie inicjatywy. Dla stażysty dopiero wchodzącego na rynek pracy, nie znającego realiów biznesowych, taka informacja może być bardzo cenna.
Feedback powinien być obustronny – nie tylko przekazuj informacje, ale również postaraj się pozyskać je od stażysty np. za pośrednictwem ankiety on-line. Dzięki temu będziesz wiedzieć, czy jego oczekiwania zostały spełnione, czy też przeciwnie oferta stażowa go rozczarowała. Warto zapytać także o wrażenia odnośnie procesu rekrutacji na praktyki oraz przebiegu samego stażu, o to, jak oceniają zrealizowane zadania, współpracę z zespołem, sposób komunikacji.
4. Pozostań w kontakcie ze stażystami
Nawet, jeśli stażysta nie zostanie zatrudniony, warto utrzymać z nim kontakt. Dobrą praktyką jest przesyłanie mu informacji o tym, co dzieje się w firmie i zapraszanie do nowych rekrutacji (taką wiadomość możemy szybko przygotować w systemie do rekrutacji, takim, jak eRecruiter). Dokumenty takich kandydatów warto też zachować w bazie CV i zachęcać ich do aktualizowania swoich aplikacji.
Katarzyna Klimek-Michno
PS Przygotowanie i publikacja ofert stażowych, selekcja i wybór najlepszych praktykantów oraz badanie opinii przy pomocy ankiet. Sprawdź jak eRecruiter pomoże Ci zwiększyć efektywność tych działań. Odbierz bezpłatny 21 dniowy dostęp do systemu.