Selekcja kandydatów, procesowanie rekrutacji i zatrudnianie pracowników to zadania czasochłonne i kosztowne, ale stanowią klucz do sukcesu firmy. Rekrutacja musi być dobrze zaplanowana, aby uniknąć sytuacji, w której zatrudniona osoba rozmija się z wymogami kompetencyjnymi na stanowisko lub nie pasuje do zespołu. Jakie zatem aspekty rekrutacji personelu mogą zadecydować o jej sukcesie?
Istotne aspekty rekrutacji personelu
Planowanie
Każda rekrutacja zaczyna się od planowania i odpowiedzi na kilka pytań kadrowych: Jakiego typu nowego pracownika potrzebuje firma? Czy potrzebuje go w pełnym wymiarze godzin? Skąd pojawiła się potrzeba rekrutacji? Jeśli jest ona wynikiem np. pojawienia się nowych projektów w firmie, to jaki zakres umiejętności jest niezbędny, aby je wykonać? Takie rozważania pomagają w przygotowaniu opisu stanowiska pracy oraz określeniu profilu idealnego kandydata.
Poszukiwania kandydata
Poszukiwanie odpowiedniego personelu stanowi olbrzymie wyzwanie. W zależności od profilu stanowiska, kandydatów można znaleźć, publikując ofertę na jednym z portali ofertowych (np. olx.pl, pracuj.pl, praca.pl, etc.), korzystając z rekomendacji pracowników, używając social media do publikacji i promocji oferty. W przypadku rekrutacji na stanowiska dyrektorskie i managerskie korzysta się często z usług zewnętrznych rekruterów lub agencji rekrutacyjnych, które podejmują się znalezienia odpowiedniej osoby.
Wybór kandydata
Po zebraniu pewnej liczby aplikacji, niezbędna jest ich ocena oraz przygotowanie shortlisty, na której znajdują się osoby o profilu najbardziej zbliżonym do wymogów stanowiska, na które prowadzona jest rekrutacja. Najbardziej obiecujący kandydaci są zapraszani na osobistą, telefoniczną lub video rozmowę kwalifikacyjną. Niektórzy pracodawcy korzystają na tym etapie np. z testów psychologicznych, czy też narzędzi takich, jak assesment center.
Negocjacje i podpisanie umowy
Bardzo szybko po wyborze konkretnego kandydata, następuje etap negocjacji w sprawie umowy. Najważniejsze kwestie, którą muszą zostać potwierdzone, dotyczą: terminu rozpoczęcia pracy, opisu stanowiska, godzin pracy i opcji pracy zdalnej, wynagrodzenia oraz ewentualnych bonusów, takich jak premie, czy samochód służbowy. Dotyczące ich zapisy muszą znaleźć się w finalnym kontrakcie. Oczywiście, jeśli kandydat i pracodawca zgadzają się w tych kwestiach, to procesowanie umowy idzie szybko i sprawnie. Zdarzają się jednak sytuacje, gdy ich stanowiska się różnią i niezbędne jest osiągnięcie kompromisu, jeśli wybrana osoba ma dołączyć do zespołu firmy.
Ważnym narzędziem dla firmy jest okres próbny, pozwalający ocenić, czy dana osoba faktycznie sprawdza się na swoim stanowisku, a pracownikowi zadecydować, czy chce się z firmą związać dłuższym kontraktem.
Onboarding
Ostatnim etapem jest onboarding, czyli powitanie kandydata w firmie, oprowadzenie go po miejscu pracy, zaznajomienie z kolegami, przekazanie sprzętu służbowego itp.
Rekrutacja personelu z eRecruiter
eRecruiter wspiera klientów w całym procesie rekrutacji personelu, skutecznie pomagając im w poszukiwaniu i wyborze odpowiednich kandydatów. Dzięki oprogramowaniu rekrutacyjnemu już za pomocą jednego kliknięcia można tworzyć i publikować oferty pracy, zarówno na własnej stronie kariery, jak i zewnętrznych portalach.
Podziel się
Dołącz do kilkunastotysięcznej społeczności rekruterów i otrzymuj najciekawsze informacje o nowościach HR.
Klikając w przycisk „Zapisz się”, wyrażasz zgodę na otrzymywanie newslettera od eRecruitment Solutions Sp. z o.o.,ul. Prosta 68, 00-838 Warszawa, zawierającego w szczególności materiały edukacyjne i informacje o produktach i usługach eRecruiter. Administratorem Twoich danych osobowych jest eRecruitment Solutions sp. z o.o., adres do kontaktu: [email protected]. Więcej informacji o przetwarzaniu Twoich danych osobowych, znajdziesz w naszej Polityce Prywatności.