Strona główna Blog Porady HR Rekrutacja pracowników produkcyjnych

Rekrutacja pracowników produkcyjnych

Rekrutacja pracowników produkcyjnych wymaga czasu, cierpliwości i otwartości. Jak znaleźć odpowiednich kandydatów do pracy na linii produkcyjnej nawet w sytuacji, kiedy firmy konkurują ze sobą o pracowników? Przeczytaj artykuł i sprawdź, jak powinien wyglądać proces rekrutacji, aby odpowiadał na potrzeby firm i kandydatów.

Z artykułu dowiesz się:

  • Jakie są etapy procesu rekrutacyjnego pracowników produkcyjnych?
  • Jak wygląda prawidłowo przeprowadzona rekrutacja?
  • Co ma wpływ na zadowolenie pracownika fizycznego?

Pracownik produkcji – kim jest i dlaczego jest tak potrzebny?

Pracownicy fizyczni to osoby pracujące przy linii produkcyjnej – zarówno te, które mają już odpowiednie doświadczenie, specjalistyczne wykształcenie oraz uprawnienia, jak również pracownicy liniowi, którzy właśnie zaczynają swoją karierę w branży produkcyjnej.

Dlaczego pracownicy fizyczni są tak potrzebni na rynku pracy?

Wiele procesów podlega automatyzacji i robotyzacji, wiele firm dostrzega przez to potrzebę inwestycji, aby być o krok przed konkurencją i wyróżniać się na rynku. Jednak należy podkreślić, że w branży produkcyjnej, na produkcji są nadal procesy, które wymagają ludzi i tych stanowisk i niektórych procesów nie da się zastąpić maszynami czy też robotami (…), stąd też potrzeba zatrudnienia dodatkowych pracowników.

Martyna Borkowska, Specjalista ds. rozwoju procesów HR w Pilkington IGP Sp. z o.o.

W niektórych miejscach pracy maszyny nigdy nie zastąpią człowieka. Warto pamiętać, że dla pracowników produkcyjnych ważna jest nie tylko możliwość rozwoju, czytelny zakres obowiązków czy odpowiednie wynagrodzenie, ale również atmosfera w miejscu pracy oraz dobre kontakty z innymi pracownikami. Dbając o atmosferę w miejscu pracy – nawet jeżeli jest to hala produkcyjna – dbamy o zadowolenie pracowników oraz ich efektywność.

Rekrutacja pracowników produkcyjnych i związane z nią wyzwania

Rekrutacja pracowników fizycznych zawsze wiąże się z pewnymi wyzwaniami.

Największym wyzwaniem w rekrutacji pracowników produkcyjnych jest to, że pracownik produkcji zazwyczaj potrzebny jest na już.

Martyna Borkowska, Specjalista ds. rozwoju procesów HR w Pilkington IGP Sp. z o.o.

Biorąc pod uwagę m.in. nagłe wzrosty produkcji czy konieczność utrzymania ciągłości pracy danego zakładu, będąc częścią zespołu rekrutacyjnego należy działać wyjątkowo sprawnie. Zakres działań rekrutacyjnych musi być szeroki, a one same – naprawdę szybkie. To kolejne duże wyzwanie dla rekrutujących.

Rekrutacja pracowników liniowych wymaga przeprowadzania nawet kilkunastu rozmów w ciągu dnia. Duża ilość równoległych procesów rekrutacji i konieczność komunikacji z wszystkimi kandydatami sprawiają, że rekruterzy pracują pod dużą presją. Wyzwanie stanowi także stosunkowo duża liczba ofert dla pracowników liniowych oraz brak kandydatów w skali masowej – aplikujący często nie przychodzą na spotkania rekrutacyjne, w międzyczasie zatrudniając się w innym miejscu pracy.

Jaki powinien być proces rekrutacji pracowników fizycznych?

Proces rekrutacji pracowników produkcyjnych wymaga szybkiego działania, dlatego z kandydatem najlepiej kontaktować się od razu po otrzymaniu i przeanalizowaniu jego CV. W celu usprawnienia całego procesu oraz zwiększenia jego efektywności, warto korzystać z dodatkowych narzędzi, takich jak np. voicebot, zastępujący osobę z działu HR. Taki „wirtualny rekruter” umożliwia znacznie szybszy kontakt z aplikującymi – dzwoni on do nich już po upływie trzech minut od otrzymania zgłoszenia i sam zadaje najważniejsze pytania. Proces rekrutacji powinien być również skuteczny. To bardzo ważne, aby już na początku określić konkretne wskaźniki efektywności rozmów rekrutacyjnych oraz sposób ich mierzenia. Dzięki temu zjawisko, w którym kandydat rozmyśla się po spotkaniu lub nie odbiera telefonów, będzie znacznie rzadsze. Podczas rekrutacji pracowników produkcyjnych warto być kreatywnym i otwartym, analizować rynek pracy i słuchać potrzeb osób aplikujących – wnioski wyciągnięte z rozmów pozwalają usprawnić procesy w przyszłości.

Chcesz wiedzieć, czego pracownicy fizyczni oczekują od procesu rekrutacyjnego? Pobierz najnowszy raport „Candidate Experience w Polsce” i zobacz, czego potrzebują kandydaci. Kliknij TUTAJ.

Rekrutacja pracowników produkcyjnych – etapy

Proces rekrutacji pracowników fizycznych składa się z kilku etapów:

  • działania przed ogłoszeniem rekrutacji,
  • wybór kanałów dystrybucji ogłoszeń,
  • sformułowanie i publikacja ogłoszenia,
  • rozmowa telefoniczna z kandydatem po napłynięciu zgłoszeń,
  • spotkanie w siedzibie firmy,
  • informacja zwrotna.

Planowanie rekrutacji pracowników fizycznych

Zanim proces rekrutacyjny pracowników fizycznych zostanie ogłoszony w sieci, należy zadbać o współpracę z kierownikami oraz menedżerami. To istotne, aby również brali oni udział w przeglądach oraz rozmowach rekrutacyjnych. Prowadząc rekrutację, warto także regularnie rozwijać kompetencje, które mogą się okazać niezbędne podczas całego procesu – mowa tu m.in. o życzliwości i cierpliwości wobec kandydatów, umiejętności słuchania czy szybkości działania. Podczas poszukiwań kanału dystrybucji ogłoszeń, warto zwrócić uwagę m.in. na raporty skuteczności źródeł. Przykładowo, eRecruiter umożliwia sprawdzenie, z jakich źródeł dana firma pozyskuje największą ilość zgłoszeń i kiedy aplikacji jest najwięcej. Dobrze wziąć pod uwagę także takie aspekty, jak aktualna sytuacja na rynku, a nawet pora roku, w której ma zostać opublikowane ogłoszenie – np. w lecie oprócz źródeł internetowych sprawdzi się także radio czy billboard umieszczony w widocznym miejscu.

Od ogłoszenia do zatrudnienia

Formułując ogłoszenie, należy pamiętać, że powinno ono zawierać warunki pracy, najważniejsze wymagania względem pracownika oraz to, co może zaoferować pracodawca – np. pakiet szkoleń dla pracowników. Ważne, aby było ono precyzyjne i zawierało tylko najważniejsze informacje. Kiedy zgłoszenia napłyną, odbywają się rozmowy z kandydatami, podczas których zostają oni poinformowani o ofercie raz jeszcze, bardziej szczegółowo. Tuż po niej odbywa się spotkanie w siedzibie firmy – ważne, aby pojawił się na nim również przełożony. Warto pokazać wówczas kandydatowi miejsce pracy, poinformować o wymaganiach, warunkach finansowych oraz korzyściach dla pracownika. Po rozmowie bardzo istotna jest informacja zwrotna – to na nią kandydat zawsze czeka najbardziej. Rekrutacja pracowników produkcyjnych przeprowadzona w taki sposób jest skuteczna i nie zajmuje dużo czasu.

Działania wspierające skuteczność rekrutacji pracowników produkcyjnych

Jeżeli chcemy, aby proces rekrutacji pracownika produkcji był skuteczny, warto pamiętać, na czym najczęściej zależy kandydatom. To m.in.:

  • przedstawienie kwestii finansowych już podczas poszukiwań oraz pierwszego spotkania;
  • szczera rozmowa na temat atmosfery w miejscu pracy i sposobów, w jakie dba o nią pracodawca;
  • umożliwienie kontaktu z rekruterem po rozmowie;
  • szybka, terminowa odpowiedź dot. zatrudnienia.

Bardzo ważne z punktu widzenia firmy jest również badanie Candidate Experience, mówiące o doświadczeniach kandydata związanych z firmą oraz rekrutacją. Umożliwia ono stałe doskonalenie tego procesu i buduje wizerunek firmy, pozwala także uzyskać wiedzę, którą można wykorzystać podczas kolejnych rekrutacji. Najczęściej przeprowadza się je za pomocą ankiety wysłanej kandydatowi po zakończeniu poszukiwań pracownika.

Wsparcie organizacji w rekrutacji pracowników produkcyjnych jest wyjątkowo ważne. Sprawdź, w jaki sposób możesz przyspieszyć i zoptymalizować procesy rekrutacyjne w swojej firmie dzięki eRecruiter. Zapisz się na darmową prezentację. Pokażemy Ci funkcje, dzięki którym zatrudnisz najlepszych kandydatów.

Artykuł powstał na podstawie podcastu znajduję najlepszych: „Jak utrzymać ciągłość produkcji, czyli o rekrutacji pracowników liniowych” z Katarzyną Sochą.

Rozmowa jest dostępna tutaj:

Martyna Wasilewska

Martyna Wasilewska

Brand & Communication Marketing Specialist