Która z firm nie chciałaby zatrudniać najlepszych absolwentów? W praktyce okazuje się, że nie jest to takie proste – najlepsi studenci i absolwenci są rozchwytywani długo przed tym zanim ukończą swoją edukację i oficjalnie trafią na rynek pracy.
Co zatem możesz zrobić, aby młode, utalentowane, wykształcone osoby uczestniczyły w Twoim procesie selekcji i rekrutacji?
Poniżej prezentujemy kilka pomysłów na wzbudzenie zainteresowania wśród tej grupy potencjalnych pracowników.
Idealny pracownik z grupy absolwentów uczelni… czyli kto?
Zanim rozpoczniesz działania ukierunkowane na przyciągnięcie wartościowych studentów i absolwentów, zastanów się kogo uważasz za idealnego kandydata:
- jaki kierunek studiów powinien ukończyć,
- jaką uczelnię wyższą,
- jakie potrzeby i oczekiwania ma taka osoba w stosunku do potencjalnego pracodawcy,
- jak spędza swój czas…
Warto również zweryfikować, które z dotychczas stosowanych źródeł pozyskiwania absolwentów okazały się najbardziej efektywne, zarówno pod względem jakości otrzymanych aplikacji jak i późniejszych relacji z zatrudnionymi pracownikami. Jeśli korzystasz z systemu ATS, nie będziesz mieć problemu, aby szybko wygenerować taki raport.
Działania związane z budowaniem relacji ze studentami i uczelniami są dosyć pracochłonne i czasochłonne, warto więc zaangażować się we współpracę z tymi placówkami, które najlepiej rokują pod względem pozyskania idealnych potencjalnych pracowników.
Współpraca z organizacjami studenckimi
Kontakt z organizacjami studenckimi to doskonały sposób, aby poznać młode i ambitne osoby zainteresowane daną tematyką. Współpraca z taką organizacją może przybierać różne formy, jednak w kontekście budowania długofalowych relacji najcenniejsza wydaje się współpraca merytoryczna np. przeprowadzenie cyklu warsztatów specjalnie dla członków tych organizacji, czy w ramach eventu organizowanego na uczelni. Potraktuj takie warsztaty jako proces selekcji kandydatów i nawiąż bliższy kontakt z tymi osobami, w których dostrzeżesz szczególny potencjał na przyszłość.
Współpraca z uczelnią w zakresie programu nauczania
Coraz częściej uczelnie wyższe podejmują próby łączenia nauki ze światem biznesu, aby wyposażyć swoich studentów również w wiedzę praktyczną. Jednym ze sposobów na taką współpracę są programy nauczania, w których nauczyciele akademiccy prowadzą zajęcia razem z przedstawicielami firmy. W ten sposób można nawiązać bezpośredni kontakt z młodymi talentami. Jeśli taki rodzaj współpracy nie jest jednak wspierany przez placówkę dydaktyczną, wówczas możesz spróbować nawiązać indywidualną współpracę z katedrą lub instytutem na uczelni.
Praktyki, staże i praca w niepełnym wymiarze godzin
Już długo przed wprowadzeniem obowiązku odbycia zawodowych praktyk studenckich przez niektóre uczelnie wyższe, studenci chętnie szukali możliwości odbycia stażu i praktyk. Studenci mają świadomość, że wykształcenie to nie wszystko – potrzebna jest też praktyka. Z kolei dla firm jest to szansa pokazania się jako wartościowy pracodawca. Jednym ze sposobów uniknięcia intensywnej walki o zdolnych absolwentów jest zbudowanie relacji w czasie, gdy są jeszcze studentami. Doświadczenie pokazuje, że wielu studentów decyduje się na pracę po skończeniu studiów w firmach, w których za czasów studenckich odbywali praktyki czy staż. W tym wypadku staż można traktować jako inwestycję w pozyskanie najlepszych kandydatów w przyszłości.
Budowanie relacji z kandydatami… nawet jeśli pójdą do konkurencji
Brzmi nielogicznie? Niekoniecznie! Cześć studentów i absolwentów, których uznałeś za wartościowych potencjalnych pracowników, wybierze stanowisko pracy w innych firmach. No cóż, nieraz przegrasz walkę o talenty z większymi firmami, o większej rozpoznawalności i jeszcze większych budżetach rekrutacyjnych. Jednak z wartościowymi absolwentami uczelni należy utrzymywać kontakt, gdyż często okazuje się, że po roku lub dwóch latach szukają oni nowych wyzwań i nowego stanowiska pracy… przypomnienie się im we właściwym momencie może sprawić, że tym razem wybiorą Ciebie.
Studenci i absolwenci, szczególnie Ci o wysokim potencjale, to cenni kandydaci. Jednak rekrutacja perełek z uczelni nie jest łatwym zadaniem – wymaga odpowiedniej strategii, zaangażowania i czasu. Co więcej, nie ma jednej skutecznej recepty na wygranie tej rywalizacji, a każda firma musi znaleźć własną drogę, aby zwrócić na siebie uwagę tak wymagających potencjalnych pracowników.
P.S. A czy Ty stale informujesz wartościowych kandydatów o nowych możliwościach pracy w Twojej firmie? Sprawdź jak eRecruiter pomaga utrzymywać kontakt z kandydatami o wysokim potencjale. Odbierz swój dostęp do aplikacji eRecruiter.