Budowanie relacji z kandydatem do pracy nie musi być skomplikowane. Wystarczy znać i wdrożyć kilka zasad, by z przekonaniem powiedzieć, że wiemy jak dbać o candidate experience. Prostymi radami jak postępować z kandydatami do pracy, podzieliła się Pani Milena Wojciechowicz z agencji doradztwa personalnego Brightway Poland, która niedawno dołączyła do Koalicji na rzecz Przyjaznej Rekrutacji.
Rekrutacja według Brightway Poland to szukanie „osobowości”, których charakter i nastawienie do danego zawodu będzie współgrało z misją i celami nowego pracodawcy. Co zrobić, aby przyciągnąć właściwych kandydatów?
Po pierwsze, przesyłaj informację zwrotną na każdym etapie
Nic tak nie świadczy o procesie rekrutacji jak wrażenia kandydatów. Firma powinna stawiać na otwartość, szacunek i uczciwość, których ważnym elementem jest informacja zwrotna. Brightway Poland udziela jej zarówno przed, w trakcie, jak i po zakończeniu procesu rekrutacyjnego.
Każdy kandydat, który prześle swoją aplikację, otrzymuje automatyczną informację potwierdzającą dostarczenie dokumentów, a następnie jest też informowany o statusie swojej aplikacji, kolejnych krokach oraz wynikach poszczególnych etapów. To zdecydowanie wystarczy, by kandydat czuł się doceniony i potraktowany z szacunkiem – mówi Pani Milena Wojciechowicz.
Po drugie, stawiaj na długofalową współpracę
Zasada „failure is everything but a feedback” świetnie sprawdza się w świecie rekrutacji. Każdy kandydat, który dostanie rzetelną informację o powodach odrzucenia jego aplikacji, będzie mógł zweryfikować, które elementy CV wymagają jeszcze dopracowania. Pracodawcy powinni o tym pamiętać, zwłaszcza, że to pozwoli również na podtrzymanie kontaktu i zbudowanie partnerskiej relacji. Jest to szczególnie istotne w momencie, gdy wiemy, że w przyszłości będziemy prowadzili inne procesy rekrutacyjne lub gdy stale poszukujemy najlepszych kandydatów.
Po trzecie, nie bój się mówić o wynagrodzeniu
„Pracodawco, umieszczaj informację o wynagrodzeniu w ogłoszeniu o pracę” – taka zasada przyświeca pracownikom Brightway Poland, którzy namawiają swoich klientów do zamieszczania informacji o proponowanym poziomie wynagrodzenia w ofercie pracy. W Skandynawii, skąd wywodzi się firma, taka praktyka nikogo nie dziwi i bardzo dobrze się sprawdza. Jest ona potwierdzeniem szczerej i otwartej relacji między pracodawcą a potencjalnym pracownikiem.
Zawsze staramy się mówić klientom o korzyściach wynikających z podania informacji o wynagrodzeniu. Wpływa to nie tylko na pozytywny wizerunek firmy, która jawi się jako odpowiedzialny i uczciwy pracodawca, ale także pozwala na przyciągnięcie wielu kandydatów w pełni odpowiadających wymaganiom klienta – mówi przedstawicielka firmy Brightway Poland.
Po czwarte, pytaj o wrażenia
Dla Brightway Poland prawdziwy sukces prowadzonej rekrutacji to wzajemne zadowolenie pracownika i pracodawcy z podjętej współpracy. Jednak oceny procesu można dokonać dopiero po ok. trzech miesiącach. Do tego momentu podtrzymywany jest kontakt i zbierane są opinie od obu stron.
Dokładamy wszelkich starań, aby poznać wrażenia zarówno pracodawcy, jak i kandydata. Po upływie trzech miesięcy od zatrudnienia pracownika, wysyłamy maila podsumowującego z pytaniami dotyczącymi jego opinii. Jeżeli jest pozytywna, uznajemy rekrutację za sukces – mówi Pani Milena Wojciechowicz z Brightway Poland.