Strona główna Blog Candidate Experience Czy wiesz, że Twoje rekrutacje mogą zmienić nawyki zakupowe kandydatów?

Czy wiesz, że Twoje rekrutacje mogą zmienić nawyki zakupowe kandydatów?

nawyki zakupowe kandydatów

Rekrutacja to złożony proces. Warto pamiętać, że każdy jej etap ma bezpośredni wpływ na biznes całej organizacji. To właśnie z tego powodu rekruter powinien wszystkich biorących udział w procesie kandydatów traktować z jednakowo dużą uwagą. Złe doświadczenia z procesu rekrutacji są dla większości kandydatów wystarczająco dobrym powodem, by odwrócić się od firmy nie tylko jako kandydat, ale również jako konsument.

O ile sami rekruterzy są zadowoleni z prowadzonych przez siebie procesów rekrutacyjnych, w opinii kandydatów nie mają aż tak wielu powodów do dumy. Jak pokazują wyniki tegorocznej edycji badania Candidate Experience 2017 przeprowadzonego przez eRecruiter i Great Digital blisko 80% kandydatów ma wrażenie, że nikt w czasie procesu rekrutacyjnego nie zapoznał się z ich dokumentami aplikacyjnymi. Niewiele mniej, bo 62% uważa, że pracodawcy nie dbają o kontakty z kandydatami. A taka postawa zniechęca kandydatów do firmy. Czyżby rekrutacje, w których biorą kandydaci wpływały na to, jakie marki i usługi wybierają na co dzień?

– To, w jaki sposób przeprowadzamy proces rekrutacyjny ma ogromne przełożenie na wybór naszych produktów, dlatego też bardzo dbamy o zapewnienie odpowiednich warunków do rozmowy – przekonuje Katarzyna Czajka, HR Business Partner HUB PL z Triumph International Polska. – Naszą ideą jest, aby każdy kandydat podczas rozmowy z nami miał poczucie, że poświęcamy mu całą naszą uwagę, zapewniamy mu przestrzeń do zadawania pytań i rozwiania ewentualnych wątpliwości. Proces rekrutacji jest niejako tożsamy z procesem zakupowym. Doświadczenie kandydata przekłada się niejednokrotnie na doświadczenie naszego przyszłego klienta, który po spotkaniu z nami z zainteresowaniem odwiedzi nasz sklep – wyjaśnia.

Kandydat na zakupach

Przebadani przez eRecruiter oraz Great Digital specjaliści i absolwenci przyznali, że proces rekrutacyjny przekłada się na ich decyzje zakupowe. Szczególny wpływ mają na nie złe doświadczenia wyniesione z rekrutacji.

  • Co 2 kandydat po udziale w nieudanym procesie rekrutacyjnym zmienił nastawienie do produktów i usług firmy .
  • Prawie 1/3 kandydatów podzieliła się negatywnymi wrażeniami z rekrutacji z rodziną i znajomymi.
  • 22% odradza aplikowanie do firmy innym.
  • 6% dzieliło się negatywnymi wrażeniami w mediach społecznościowych i na forach internetowych.

Złe doświadczenia to kwestia względna? Niekoniecznie

Wiele osób może się obawiać, że negatywne wrażenia wyniesione z procesu rekrutacji są mocno indywidualne. Niekoniecznie. Respondenci badania Candidate Experience 2017 bez większych problemów wskazują czynniki, które najmocniej wpływają na ich ocenę rekrutacji. Zapytani o jedną rzecz, którą powinni zmienić pracodawcy:

  • 33% wskazuje przekazywanie kandydatom powodów niezakwalifikowania się do kolejnego etapu.
  • 15% mówi o przekazaniu kandydatowi informacji o zakończeniu procesu rekrutacji, na który aplikował wysyłając CV.
  • 14% przekonuje, że rekruterzy powinni pozostawać w ciągłym kontakcie z kandydatami i informować go o każdym etapie procesu rekrutacji..

Drobne zmiany, wielki efekt

Oczekiwania kandydatów sprowadzić można do wspólnego mianownika, którym jest – informacja zwrotna. Pracodawcy, którzy uczynili z niej stały element procesu rekrutacyjnego, tylko tą jedną zmianą, wpłynęli pozytywnie na doświadczenia kandydatów, ale też ich skojarzenia z firmą jako konsumentów.

– Bardzo staramy się, aby wszyscy kandydaci otrzymali od nas informację zwrotną po zakończeniu rekrutacji. Jest to dla nas szczególnie istotne, biorąc pod uwagę fakt, że niemal 90% z nich uważa ją za najważniejszy element wpływający na doświadczenie rekrutacyjne- mówi Katarzyna Czajka z Triumph International Polska. – Osoba zainteresowana pracą w naszej firmie, po przesłaniu swojej aplikacji na konkretne stanowisko, otrzymuje potwierdzenie, że aplikacja do nas dotarła. W tym przypadku najczęściej korzystamy z systemu eRecruiter – dodaje ekspert.

O czym warto pamiętać projektując schematy informacji zwrotnej w ramach firmowych procesów rekrutacji?

  • Informację zwrotną należy dostosować do etapu rekrutacji, do którego doszedł kandydat. Na początku wystarczająca jest wiadomość mailowa, im bliżej finału tym kandydaci oczekują bardziej bezpośredniego kontaktu i szczegółowych informacji o motywach decyzji.
  • Przygotowując informacje zwrotne dla kandydatów warto unikać schematów i dbać o indywidualny charakter wiadomości.
  • Dbajmy o atrakcyjne szablony mailowe. Dziękując za otrzymane dokumenty aplikacyjne, czy informując o odpadnięciu z procesu rekrutacyjnego, można przypomnieć kandydatom o pozostałych prowadzonych rekrutacjach, odesłać ich na firmowego bloga czy do karierowych profili w mediach społecznościowych.
Maja Gojtowska

Maja Gojtowska

Employer Branding Consultat

Od ponad 8 lat doradza i wspiera firmy w zakresie budowy wizerunku i komunikacji. Specjalizuje się w komunikacji wewnętrznej i działaniach wizerunkowych z obszaru HR i employer brandingu. Współtworzyła i zrealizowała kilkanaście różnych kampanii z zakresu komunikacji zewnętrznej, wewnętrznej, employer brandingowej i CSR.