O tym, że w eRecruiter nie boimy się nowych rozwiązań i technologii na pewno już wiecie 😊 Jeśli jesteś na bieżąco z naszymi materiałami, na pewno mieliście okazję dowiedzieć się, czym jest i jak działa HR Voicebot od Apifonica. Telefoniczny bot w rekrutacji wspiera rekruterów, prowadząc w ich imieniu firmy tysiące rozmów z kandydatami. Jeśli nie znacie jeszcze jego możliwości, możecie to szybko nadrobić, czytając artykuł “HR Voicebot – totalna nowość w eRecruiter”
W tym artykule odpowiemy na pytania, które być może Cię nurtują, a rzadko jest okazja je zadać. Czy boty w rekrutacji to rozwiązanie dla Ciebie i Twojej firmy? Czy to się opłaca? Na czym polega działanie botów rekrutacyjnych? Poniższe 6 odpowiedzi powinno rozwiać Twoje wątpliwości i pomóc w podjęciu decyzji.
1. W jakich firmach i branżach najczęściej wykorzystywany jest Voicebot?
Odpowiedź na to pytanie może ulegać pewnym zmianom z biegiem czasu oraz wraz ze wzrostem popularności rozwiązania, jakim jest Voicebot. Na dzień dzisiejszy Apifonica miała okazję prowadzić projekty dla sektorów takich jak:
- Retail
- Logistyka
- Medycyna
- Turystyka
- Ochrona
Najwięcej realizacji zostało przeprowadzonych dla branży retail. Firmy, które m.in. korzystają z Voicebota w codziennej pracy to: Enel-Med i Coral Travel.
2. Czy Voicebot całkowicie eliminuje pierwszy kontakt rekrutera z kandydatem?
To zależy od potrzeb Twojej organizacji. W niektórych przypadkach może wyeliminować w 100%. Przykładowo: przy stanowiskach niższego szczebla, jak np.: magazynier w centrum dystrybucyjnym, rozmowę z Voicebotem można przygotować w taki sposób, aby zebrać wszystkie niezbędne informacje, na podstawie których rekruter będzie mógł podjąć decyzję o zatrudnieniu kandydata.
Natomiast w przypadku złożonych rekrutacji, w których wymagana jest bardziej miękka ocena kandydata, jak na przykład nastawienie do pracy, umiejętność rozmowy, radzenia sobie w stresujących sytuacjach bądź prezencja, Voicebot jest w stanie zautomatyzować 60-70% zadań administracyjnych i skrócić czas poświęcany na powtarzalne obowiązki rekrutacyjne.
3. Przy jakiej skali miesięcznego spływu CV Voicebot zaczyna się opłacać?
Nie ma jednej, właściwej odpowiedzi na to pytanie. Według dotychczasowych obserwacji już 150-200 CV miesięcznie na jedno stanowisko wystarczy, aby klienci decydowali się na automatyzację. Oczywiście im większa skala spływających aplikacji, tym większe oszczędności i korzyści. Natomiast oprócz liczby CV, ważna jest też liczba otwartych rekrutacji i obłożenie zespołu HR. Wprowadzając Voicebota dla kilku obsadzanych stanowisk, sumarycznie można zaoszczędzić znaczną liczbę godzin rekrutera. Prowadzący rekrutację może wówczas przeznaczyć czas na bardziej wymagające i angażujące procesy lub poświęcić go więcej na przygotowanie i przeprowadzenie kolejnych etapów rekrutacji.
4. Jak wygląda proces wdrażania i tworzenia spersonalizowanego Voicebota?
Aby stworzyć Voicebota punktem wyjściowym jest stworzenie serii pytań i odpowiedzi, które będą podstawą rozmów prowadzonych przez bota. Jak to wygląda w praktyce? Klient przedstawia swoje potrzeby rekrutacyjne odpowiadając na pytania, na podstawie których ekspert z firmy Apifonica przygotowuje skrypt i schemat działania. Klient modyfikuje scenariusz, bądź go zatwierdza. Dział HR może również samodzielnie stworzyć taki skrypt przy pełnym wsparciu doradcy z Apifonica.
5. Czy dane wykorzystywane i zbierane przez telefoniczne boty rekrutacyjne są zabezpieczane i odpowiednio chronione?
W ramach integracji z eRecruiter Voicebot korzysta jedynie z numerów komórkowych kandydatów zaciągniętych z tego systemu. Narzędzie nie przetwarza imion, nazwisk, e-maili, informacji zawartych w CV czy odpowiedzi udzielonych przez kandydata. Odpowiedzi są przekazywane w formie dzienników wewnętrznych do systemu eRecruiter za pomocą bezpiecznego protokołu z zabezpieczeniem kryptograficznym. Pełen raport stworzony w systemie ATS jest już chroniony po stronie eRecruiter z zastosowaniem wszystkich standardowych dla nas procedur bezpieczeństwa. Po stronie platformy Apifonica pozyskane numery telefonu są przetwarzane zgodnie z wytycznymi RODO. Dane te nie są wykorzystywane w innych celach, niż usługa Voicebot dla konkretnej rekrutacji klienta.
Serwery wykorzystywane podczas pracy Voicebota są rozmieszczone wyłącznie na terenie Unii Europejskiej, posiadają certyfikat ISO 27001 oraz wszystkie wymagane środki kontroli dostępu, bezpieczeństwa fizycznego i operacyjnego. Platforma Apifonica korzysta między innymi z takich protokołów bezpieczeństwa jak TLS i SRTP i posiada wyznaczonego Inspektora Ochrony Danych, którego głównym zadaniem jest ochrona danych osobowych i bezpieczeństwo informacji.
6. Czy Voicebot znajduje zastosowanie w rekrutacjach na stanowiska eksperckie i wysoko specjalistyczne?
Produkt HR Voicebot został zaprojektowany głównie do wykorzystania przy masowych rekrutacjach pracowników niskiego i średniego szczebla. Natomiast niedługo w ofercie pojawią się Voiceboty dedykowane poprawieniu candidate experience, employer brandingu i badaniu satysfakcji kandydatów. Każde z rozwiązań będzie dopasowane zarówno do stanowisk niskiego szczebla, jak i specjalistów. Natomiast wykorzystanie Voicebota na pierwszym etapie rekrutacji i wywiadu telefonicznego, jest możliwe w każdej rekrutacji, jeśli niesie to ze sobą korzyści dla klienta.
Mamy nadzieję, że udało nam się wyczerpująco odpowiedzieć na kwestie budzące najwięcej wątpliwości i przekonać do usprawniania rekrutacji nowinkami, których na rekrutacyjnym rynku jest coraz więcej. Boty w rekrutacji są jednym takich nowoczesnych rozwiązań i potrafią przenieść procesy analizy, selekcji i zatrudnienia kandydatów na inny poziom.
Chcesz wiedzieć, w jaki sposób eRecruiter odpowiada na zmieniające się potrzeby rekruterów i kandydatów w 2021 roku? Już dziś umów się na prezentację systemu.