Media społecznościowe dają wiele możliwości promowania marki firmy jako pracodawcy (ang. Employer Branding), a tym samym przyciągania do siebie najlepszych kandydatów. Przeanalizowaliśmy działania kilku czołowych, globalnych firm, w celu identyfikacji czynników, które najbardziej wpływają na ich sukces w mediach społecznościowych. Oto lista 8 aspektów, na które warto zwrócić uwagę korzystając z social media w procesie rekrutacji.
1. Stwórz profil poświęcony karierze w Twojej firmie na wybranym portalu społecznościowym
Działania w mediach społecznościowych najlepiej zacząć od zbudowania profilu firmy na jednym z popularnych portali społecznościowych, np. Profeo czy Facebook. Portal społecznościowy powinien zostać wybrany świadomie, tak aby reprezentował grupę docelową, do której planujemy dotrzeć.
Wiele globalnych marek, z których warto czerpać inspiracje, posiada odrębne profile firmowe, stworzone specjalnie do celów rekrutacji pracowników. Jednym z takich przykładów jest profil firmy Allianz na Facebook’u. Oczywiście, założenie odrębnego profilu, wyłącznie do celów rekrutacyjnych, jest ogromnym wyzwaniem i wymaga poświęcenia czasu ze strony pracowników działu HR. Ale równie dobrze informacje dotyczące firmy jako pracodawcy możemy raz na jakiś czas zamieścić na oficjalnym ogólnym profilu firmy. Dotarcie z takimi informacjami do osób obserwujących naszą markę może zaowocować spływem aplikacji od osób, które lubią naszą firmę i obserwują jej rozwój.
2. Częstotliwość i sumienność w działaniach
Najbardziej konkurencyjni gracze na rynku przekazują informacje przez swoje profile społecznościowe nawet kilka razy dziennie, angażując w ten sposób społeczność użytkowników ich obserwujących. Taka częstotliwość publikacji wymaga dużego zaangażowania, ale warto, aby profil społecznościowy firmy był zasilany treścią przynajmniej raz dziennie, by stale podtrzymywać relacje z fanami. O pomoc w tym zakresie można poprosić dział marketingu, i ustalić z nim na przykład, że co 4-5 wpis na profilu będzie związany z działaniami rekrutacyjnymi. Pamiętaj, że jeżeli nie będziesz oferował atrakcyjnych treści, to zgromadzeni obserwatorzy mogą utracić zainteresowanie Twoimi działaniami.
3. Używaj dostępnych rodzajów mediów do angażowania użytkowników
Portale społecznościowe dają nam szereg możliwości, w jaki sposób możemy prezentować informacje, które chcemy przekazać obserwującym nasz profil użytkownikom. W tym celu możemy używać nie tylko samego tekstu, ale także obrazów, filmów, infografik itp. Postaraj się, by informacje, które publikujesz na profilu, wyglądały jak najbardziej atrakcyjnie pod względem wizualnym.
4. Publikuj oferty pracy
Nie bój się też umieścić linka do oferty pracy na profilu społecznościowym. Nie ma chyba lepszych kandydatów do pracy niż Ci, którzy znają i identyfikują się z marką Twojej firmy. Dodatkowo, osoby zgromadzone wokół Twojego profilu mogą polecić Twoją ofertę pracy swoim znajomym, co sprawi, że ogłoszenie dotrze do wielu wartościowych kandydatów. Pamiętaj jednak, żeby traktować ich wszystkich zgodnie z zasadami Candidate Experience, gdyż w przeciwnym razie narzędzie komunikacji i budowania wizerunku, jakim są social media może się obrócić przeciwko Twojej firmie.
5. Pokaż jak wygląda firma od środka
Jedną z informacji, która może przekonać kandydatów do zaaplikowania do naszej firmy jest pokazanie jak wygląda firma od środka. Pokaż kandydatom, że firma, w której pracujesz jest miejscem, do którego chętnie się przychodzi, w którym atmosfera jest przyjazna, a pracownicy są doceniani. Wykorzystaj największe atuty Twojej firmy i je pokaż.
6. Angażuj obecnych pracowników
Zachęć swoich pracowników do tworzenia i komentowania treści umieszczanej na profilu społecznościowym. Pamiętaj jednak, żeby nikogo do tego nie zmuszać, gdyż nie przyniesie to zakładanych skutków, a może być negatywnie odebrane nie tylko przez pracowników, ale zostanie również zauważone przez obserwujących użytkowników.
7. Odpowiadaj na komentarze i rozmawiaj z użytkownikami
To działanie wymaga zaangażowania, dużo cierpliwości i opanowania, ale pamiętaj, że warto odpowiadać użytkownikom na pozostawione na profilu firmy pytania, a czasem również i komentarze. Dzięki temu, Twoja marka będzie jeszcze przyjaźniej odbierana wśród potencjalnych kandydatów. Nieunikanie komunikacji w tym kanale i bycie dostępnym dla potencjalnych kandydatów, to również wyraz dbania o ich potrzeby i element Candidate Experience.
8. Publikuj ciekawe informacje
Użytkownicy mediów społecznościowych oczekują informacji, które ich zaciekawią. Nie poprzestawaj wyłącznie na publikowaniu ofert pracy. Publikuj także inne informacje, które mogą wzbudzić zainteresowanie grupy zaangażowanych użytkowników na profilu społecznościowym. Mogą być to np. zabawne informacje, poradniki, aktualności związane z firmą i wiele innych. Jedynym ograniczeniem jest tu Twoja wyobraźnia.