Poprawne konstruowanie ogłoszeń rekrutacyjnych jest tematem zajęć akademickich na studiach z Zarządzania Zasobami Ludzkimi, a także wielu publikacji, w tym e-booków. Jeśli chcielibyśmy zebrać wszystkie najważniejsze informacje dotyczące tego zagadnienia w pigułce i spróbować stworzyć prosty przepis na skuteczne ogłoszenie, oto co by się w nim znalazło:
1. Jasna nazwa stanowiska
Największą krzywdę swojej rekrutacji można zrobić tytułując ogłoszenie skomplikowaną nazwą stanowiska, która kandydatom nijak nie kojarzy się z obowiązkami na nim wykonywanymi. Taki błąd może skutkować tym, że właściwy kandydat nawet nie kliknie w naszą ofertę.
2. Lepiej krótko i zwięźle
Wejdź w buty swojego kandydata – czy naprawdę miałbyś czas i serce do czytania litanii obowiązków i niekończącej się listy wymagań? Najpewniej przeczytałbyś pierwsze 3 punkty każdej sekcji – tak zwykle robią kandydaci. Dlatego szkoda Twoich wysiłków na układanie kwiecistej oferty – optymalnie będzie, jeśli każda część ogłoszenia będzie składać się z ok. 5 podpunktów.
3. Bez sztampy
„Dynamiczna praca w młodym zespole”, „głód sukcesu i wiara w jego osiągnięcie”, „nieograniczone możliwości zarobków” – to tylko przykłady z całej gamy sloganów, które sprawiają, że kandydatowi zapala się czerwona lampka i powstrzymują go przed aplikowaniem na taką ofertę. Jeśli masz pisać rzeczy oczywiste, jak np. „oferujemy szkolenie wstępne i niezbędne narzędzia pracy”, lepiej nie pisz nic. Naprawdę.
4. Precyzyjne wymagania
Zastanawiałeś się kiedyś, jak to się dzieje, że na stanowisko z wymaganym bardzo dobrym językiem angielskim aplikują kandydaci, którzy nie wiedzą, jak powiedzieć „Proszę podać numer faktury”? Pewnie dlatego, że bardzo dobra znajomość języka obcego dla każdego znaczy co innego. Jak najbardziej precyzyjnie określ, co masz na myśli, np.: „wymagana znajomość angielskiego umożliwiająca prowadzenie spotkań biznesowych”.
5. Rozmawiamy o pieniądzach
Jak wynika z sondy portalu wp.pl, przeprowadzonej na 16336 respondentach, 90% z nich chce, by firmy podawały wynagrodzenie w swoich ofertach. I choć w wielu firmach polityka wynagrodzeń jest kwestią poufną, warto przełamać opory i w testowym ogłoszeniu umieścić proponowane widełki płacy. Dzięki temu można się przekonać, że zupełnie inaczej rekrutuje się kandydatów przygotowanych na ofertę, jaką ewentualnie im się złoży.
Julia Matulewicz
Konsultant ds. Projektów
eRecruitment Solutions
P.S. Zachęć kandydatów do aplikowania na Twoje ogłoszenie – skorzystaj z możliwości tworzenia skutecznych ofert pracy w eRecruiter. Odbierz swój dostęp do aplikacji eRecruiter.