Strona główna Blog Employer Branding Marka pracodawcy – 4 rzeczy, o których warto pamiętać budując wizerunek pracodawcy na targach pracy

Marka pracodawcy – 4 rzeczy, o których warto pamiętać budując wizerunek pracodawcy na targach pracy

marka pracodawcy jak budować wizerunek pracodawcy

Zarówno budowanie wizerunku pracodawcy od przysłowiowego zera, jak i utrzymanie już osiągniętej pozycji wymaga dużego wysiłku i uważności niemal na każdym kroku. Jednym z ważnych elementów w pracy nad wizerunkiem jest udział pracodawcy w wydarzeniach zewnętrznych, takich jak targi pracy. O czym pamiętać i jak się zaprezentować, by targi pracy miały pozytywny wpływ na postrzeganie firmy przez kandydatów?

W ostatnim czasie targi pracy przeszły niemałą transformację. Wydarzenia, które znaliśmy w formule stacjonarnej z licznymi stoiskami, tłoczącymi się kandydatami, spotkaniami twarzą w twarz i prelekcjami, które odbywały się na prawdziwej scenie, zostały przeniesie do wirtualnej rzeczywistości. Choć zmienił się wymiar targów, to pewne rzeczy pozostają niezmienne, a mianowicie cele pracodawców i cele kandydatów. Skupmy się na pracodawcach. W artykule odnajdziesz wskazówki, które pomogą Ci zadbać o markę pracodawcy w czasie takiego eventu.

Bądź blisko kandydatów, z uważnością i otwartością.

Liczy się tu i teraz – z taką myślą warto zalogować się na festiwal pracy np. JOBICON. W czasach, gdy wielu kandydatów i pracowników odczuwa głód interakcji społecznych, przestrzeń cyfrowa daje możliwość, by oswoić strach przed zdalnymi (i nie tylko) rekrutacjami, zobaczyć firmę od środka i dowiedzieć się więcej o panującej atmosferze i kulturze.

Tak jak podczas stacjonarnych targów priorytetem nie jest wizualna oprawa i ogromna liczba gadżetów, tak samo podczas wirtualnych spotkań kluczowa jest komunikacja. Dlatego warto pomyśleć o nich jako okazji do bliższego poznania potencjalnych pracowników i ich potrzeb, preferencji czy wartości.

Oto 4 najważniejsze praktyki, które przyczynią się do sukcesu firmy, na drodze do budowania pozytywnego wizerunku pracodawcy.

1. Po pierwsze zadbaj o biznesowy savoir-vivre online

Bądź punktualnie o wyznaczonej godzinie spotkania. Zadbaj o dobrą jakość obrazu i dźwięku. Zasady są bardzo podobne jak w przypadku rozmów rekrutacyjnych czy biznesowych offline, jednak pamiętaj też o różnicach. Np. o tym, że w przestrzeni cyfrowej nieco większe trudności może sprawiać odczytywanie komunikatów niewerbalnych, a niektórych kandydatów formuła zdalna bardziej onieśmiela niż tradycyjne spotkanie.  

Podczas spotkań online bardzo duże znaczenie ma atmosfera. Rozmowa przed kamerą wciąż potrafi być dla wielu osób stresującym, mniej komfortowym doświadczeniem niż spotkanie na żywo, twarzą w twarz. Dlatego tak ważne jest, aby stworzyć bezpieczne, przyjazne warunki, gdyż to również wpływa na wizerunek pracodawcy. Naturalny, szczery, niewymuszony uśmiech osoby reprezentującej firmę oraz small talk na początku rozmowy rozładują napięcie. Ważna jest też komunikacja niewerbalna – mimika, łagodne gesty, utrzymywanie kontaktu wzrokowego. Pamiętajmy też o odpowiednim oświetleniu i tle widocznym w kamerze – aby miało biznesowe akcenty i pokazywało logo firmy.

Dr hab. Joanna Żukowska, kierownik Studiów Podyplomowych Akademia Profesjonalnego Coacha

2. Marka pracodawcy to również wartościowy content

Treści, których oczekują uczestnicy targów, powinny być profesjonalne, merytoryczne i przede wszystkim dopasowane do potrzeb grupy docelowej. Inne mogą być preferencje studenta, a inne osoby, która przegląda oferty pracy na stanowisko kierownicze. Wspólnym mianownikiem jest na pewno: aktualność, a więc osadzenie w kontekście i odniesienie do bieżących zjawisk czy wyzwań.

Indywidualna rozmowa czy sesje grupowe to świetny moment, by opowiedzieć o zmieniających się potrzebach w organizacji, jej celach i planach. Mówiąc o pracy w konkretnym dziale, postaw na naturalność, bez epatowania korporacyjnym żargonem czy zawiłym specjalistycznym słownictwem.

Warto pamiętać, że kandydaci chcą dowiedzieć się więcej niż to, co mogą wyczytać na stronie www firmy.

3. Zwróć uwagę na uważną komunikację

Podczas spotkania nie powinno zabraknąć miejsca na wypowiedzi uczestników. Zachęcaj ich do zadawania pytań – ułatwia to dostęp do interaktywnych narzędzi, takich jak wideo rozmowa, chat, sesje Q&A. O skuteczności webinaru czy prezentacji w dużej mierze będzie decydować to, czy odbiorcy mieli możliwość dzielenia się swoimi opiniami, spostrzeżeniami i doświadczeniami związanymi z omawianym tematem.

Przygotuj się na udzielanie odpowiedzi w różnych kanałach, zarówno live, jak i w konwersacji na chacie. Warto zaplanować scenariusz, w którym jedna osoba odpowiada na żywo, a druga odpisuje kandydatom. Dobrym pomysłem będzie też przekazanie kandydatom informacji, w jaki sposób mogą zadać pytania już po zakończonym wydarzeniu oraz ile może wynosić czas odpowiedzi z Waszej strony.

4. Buduj wizerunek pracodawcy w oparciu o candidate experience

Targi pracy pozwalają umacniać wizerunek organizacji, ale też realizują cele rekrutacyjne. Rozmowy i spotkania online służą nawiązaniu kontaktu, który następnie może przerodzić się w efektywną współpracę, jeśli odpowiednio o to zadbamy. Pokaż, jak Twoja organizacja dba o candidate experience, np. poprzez stosowanie feedbacku. Zapoznaj kandydatów ze standardami rekrutacyjnymi i wyjaśnij, jak wyglądają procedury na poszczególnych etapach. Już treść ofert pracy zobrazuje nastawienie do kandydatów. Upewnij się, że zawierają one rzetelne informacje o warunkach pracy i możliwościach rozwoju, a wymagania są zaprezentowane w klarowny sposób. Jeśli w Twojej firmie prowadzone są rekrutacje zdalne i onboarding online, warto o tym opowiedzieć. Postaraj się też ułatwić kandydatom aplikowanie na oferty pracy już podczas samego wydarzenia online. Pomocne w tym zakresie zbierania aplikacji i monitoringu efektywności targów pracy jako źródła pozyskiwania kandydatów, będzie wykorzystanie systemu ATS.

Więcej informacji o tym, jak przygotować się do udziału w wirtualnych targach pracy i jak pozyskiwać aplikacje podczas wydarzenia znajdziesz w e-booku. Wypełnij formularz i zyskaj dostęp do porad i wskazówek.

O tym, czy i jak udało nam się wzmocnić wizerunek organizacji podczas targów pracy, będą świadczyć opinie kandydatów. Drogowskazem będą także nasze subiektywne wrażenia i konkretne dane. Warto spojrzeć na to wydarzenie jak na źródło wiedzy na temat preferencji pracowniczych i rozpoznawalności marki przez kandydatów.

Katarzyna Trzaska

Katarzyna Trzaska

Marketing Team Leader