Strona główna Blog Employer Branding Persony w rekrutacji i HR – 3 kroki do prawidłowego zastosowania opisów person

Persony w rekrutacji i HR – 3 kroki do prawidłowego zastosowania opisów person

Badania, wywiady, analiza danych, konsultacje i praca zespołu projektowego, to wszystko wiąże się z tworzeniem persony, czyli fikcyjnego przedstawiciela grupy docelowej. Kiedy więc trzymamy już przed sobą zdjęcie i opis takiej osoby, to oznacza, że zakończyliśmy pewien etap, ale jednocześnie stanęliśmy u progu kolejnego. Jak wykorzystać persony w rekrutacji?

Mając takie narzędzie jak persona, zyskujemy szerokie pole manewru – zarówno w ramach kampanii rekrutacyjnych, jak i innych HR-owych działań. Warto dowiedzieć się, kto i jak może wykorzystać zgromadzone informacje o potencjalnych kandydatach i pracownikach.

Z artykułu dowiesz się:

  • Co zrobić z posiadaną wiedzą o kandydatach i jak ją dobrze spożytkować?
  • Jakie zastosowanie znajdują persony na każdym etapie rekrutacji?
  • Czy persony służą firmie tylko przy rekrutacji, czy można je wykorzystywać również w innych obszarach HR?

O tym kim jest persona, jak ją utworzyć i prawidłowo opisać możesz przeczytać w artykule Persona kandydata w rekrutacji – co warto wiedzieć?

KROK 1. Nie osądzaj i nie krytykuj

Mamy już dane i co dalej? Na początku zadbajmy o samoświadomość i pracę ze swoimi przekonaniami. Co to oznacza? Przede wszystkim brak osądów. Nie oceniajmy odpowiedzi uzyskanych od uczestników badania, kandydatów i pracowników udzielających wywiadów na potrzeby projektu opracowania person kandydatów. Potraktujmy zgromadzone dane jako twarde fakty, bez nacechowania emocjonalnego. Dzięki temu będziemy mógł wypracować konstruktywne rozwiązania i faktycznie odpowiedzieć na potrzeby i oczekiwania, które wyłoniły się z opisu person.

Przykłady opisanych person kandydatów do pobrania znajdziesz w e-booku „Persona kandydata w rekrutacji”

Kolejnym ważnym krokiem będzie zderzenie swoich pomysłów z wizjami pozostałych osób z zespołu projektowego oraz liderami i menedżerami. Przydadzą się burze mózgów, analizy, wymiana zdań i spojrzenie z różnych perspektyw.

KROK 2. Stosowanie opisu persony w rekrutacji na różnych etapach procesu

Jeśli opisy person tworzyliśmy z myślą o planowanych rekrutacjach, to będą one cenną wskazówką działaniach takich jak:

  • Przygotowanie oferty pracy – dzięki personom wiemy, kogo chcemy, a kogo nie chcemy zatrudnić w naszej organizacji. To pozwala zawęzić krąg poszukiwań i tak sformułować treść oferty, by przyciągała uwagę tych, na których nam faktycznie zależy. Kolejny krok to wypracowanie adekwatnej propozycji zawodowej i przedstawienie jej np. na portalu rekrutacyjnym.
  • Dobór metod rekrutacji i kanałów komunikacji – mając persony, będziemy mogli docierać do naszej grupy docelowej w takich miejscach, w których rzeczywiście można ją spotkać.

Miejmy cały czas w głowie cel projektu. Zastanówmy się, jak wyróżnić się na tle innych rekruterów, jak zadbać o wrażenia kandydatów. Nie bójmy się oczywistych pomysłów, ale poprzez kreatywne techniki burzy mózgów pogłębiajmy te propozycje. Po prostu, szukajmy bardziej nietypowych możliwości przyciągnięcia uwagi kandydatów. Dzięki temu dojdziemy do nieoczywistych pomysłów. Warto włożyć trochę pracy w wypracowanie dużej ich liczby. Tylko z nich ma szansę wykluć się jakość, której tak szukamy. 

Daria Siwka, założycielka bardzoHR, ekspertka budowania wizerunku pracodawcy, konsultantka i strateżka EB, autorka bloga i licznych publikacji branżowych.
  • Stworzenie/udoskonalenie zakładki Kariera – jeśli jeszcze nie mamy na firmowej stronie sekcji dotyczącej możliwości rozwoju w organizacji, persony dostarczą nam cennych wskazówek, o czym warto w takim miejscu napisać i jakie korzyści podkreślić.
  • Personalizacja procesów rekrutacyjnych – wiedzę o personach warto połączyć z możliwościami, jakie dają systemy ATS. Korzystając np. z eRecruiter, możemy projektować etapy procesu, dopasowywać szablony wiadomości do grupy docelowej, dobierać treści i elementy ogłoszeń oraz źródła publikacji i pozyskiwania aplikacji.

KROK 3. Dalsze wykorzystanie opisu persony kandydata w różnych obszarach HR

Rekrutacja to tylko jeden z obszarów, w których przydadzą się profile naszych grup docelowych. Persony spełnią swoją rolę również:

  • w ramach kampanii employerbrandingowych – skuteczniej dobierzemy przekaz, szybciej dotrzemy do odbiorców i wyróżnimy się z naszym pomysłem. Opisy person przydadzą się zatem już na etapie projektowania i planowania działań.
  • przy zarządzaniu benefitami i dodatkowymi świadczeniami – głosy pracowników i potencjalnych kandydatów wskażą nam kierunek działania i pozwolą zweryfikować dotychczasowy koszyk świadczeń.
  • w budowaniu kultury organizacji i zarządzaniu różnorodnością pokoleniową w zespołach – zdobyte informacje będą inspiracją do udoskonalenia programów rozwojowych, wellbeingowych i motywacyjnych, jak również działań związanych z CSR-em.

Stworzenie opisu persony to pierwszy krok w stronę efektywniejszych rekrutacji. Dzięki temu narzędziu łatwiej projektować działania wewnętrzne i zewnętrzne. Sprawdzi się ono w różnych obszarach HR, ale też przysłuży się innym działom w firmie, jak choćby zespołowi analizy, obsługi klienta, sprzedaży czy marketingu internetowego.

Chcesz wiedzieć więcej o personach w rekrutacji?

Pobierz pigułkę wiedzy i wskazówek w postaci e-booka „Persona kandydata w rekrutacji. Porady, wskazówki i gotowe przykłady.”

Katarzyna Trzaska

Katarzyna Trzaska

Marketing Team Leader