Przygotowanie opisu persony kandydata to tylko część sukcesu, druga to odpowiednie zastosowanie person kandydata w rekrutacji i HR.
Persony w rekrutacji i HR – 3 kroki do prawidłowego zastosowania opisów person

NOWOŚĆ w eRecruiter: Strona Kariery PRO – magnes na kandydatów! Dowiedz się więcej!
Przygotowanie opisu persony kandydata to tylko część sukcesu, druga to odpowiednie zastosowanie person kandydata w rekrutacji i HR.
Badania, wywiady, analiza danych, konsultacje i praca zespołu projektowego, to wszystko wiąże się z tworzeniem persony, czyli fikcyjnego przedstawiciela grupy docelowej. Kiedy więc trzymamy już przed sobą zdjęcie i opis takiej osoby, to oznacza, że zakończyliśmy pewien etap, ale jednocześnie stanęliśmy u progu kolejnego. Jak wykorzystać persony w rekrutacji?
Mając takie narzędzie jak persona, zyskujemy szerokie pole manewru – zarówno w ramach kampanii rekrutacyjnych, jak i innych HR-owych działań. Warto dowiedzieć się, kto i jak może wykorzystać zgromadzone informacje o potencjalnych kandydatach i pracownikach.
Z artykułu dowiesz się:
O tym kim jest persona, jak ją utworzyć i prawidłowo opisać możesz przeczytać w artykule Persona kandydata w rekrutacji – co warto wiedzieć?
Mamy już dane i co dalej? Na początku zadbajmy o samoświadomość i pracę ze swoimi przekonaniami. Co to oznacza? Przede wszystkim brak osądów. Nie oceniajmy odpowiedzi uzyskanych od uczestników badania, kandydatów i pracowników udzielających wywiadów na potrzeby projektu opracowania person kandydatów. Potraktujmy zgromadzone dane jako twarde fakty, bez nacechowania emocjonalnego. Dzięki temu będziemy mógł wypracować konstruktywne rozwiązania i faktycznie odpowiedzieć na potrzeby i oczekiwania, które wyłoniły się z opisu person.
Kolejnym ważnym krokiem będzie zderzenie swoich pomysłów z wizjami pozostałych osób z zespołu projektowego oraz liderami i menedżerami. Przydadzą się burze mózgów, analizy, wymiana zdań i spojrzenie z różnych perspektyw.
Jeśli opisy person tworzyliśmy z myślą o planowanych rekrutacjach, to będą one cenną wskazówką działaniach takich jak:
Miejmy cały czas w głowie cel projektu. Zastanówmy się, jak wyróżnić się na tle innych rekruterów, jak zadbać o wrażenia kandydatów. Nie bójmy się oczywistych pomysłów, ale poprzez kreatywne techniki burzy mózgów pogłębiajmy te propozycje. Po prostu, szukajmy bardziej nietypowych możliwości przyciągnięcia uwagi kandydatów. Dzięki temu dojdziemy do nieoczywistych pomysłów. Warto włożyć trochę pracy w wypracowanie dużej ich liczby. Tylko z nich ma szansę wykluć się jakość, której tak szukamy.
Daria Siwka, założycielka bardzoHR, ekspertka budowania wizerunku pracodawcy, konsultantka i strateżka EB, autorka bloga i licznych publikacji branżowych.
Rekrutacja to tylko jeden z obszarów, w których przydadzą się profile naszych grup docelowych. Persony spełnią swoją rolę również:
Stworzenie opisu persony to pierwszy krok w stronę efektywniejszych rekrutacji. Dzięki temu narzędziu łatwiej projektować działania wewnętrzne i zewnętrzne. Sprawdzi się ono w różnych obszarach HR, ale też przysłuży się innym działom w firmie, jak choćby zespołowi analizy, obsługi klienta, sprzedaży czy marketingu internetowego.
Pobierz pigułkę wiedzy i wskazówek w postaci e-booka „Persona kandydata w rekrutacji. Porady, wskazówki i gotowe przykłady.”
Klikając w przycisk „Zapisz się”, wyrażasz zgodę na otrzymywanie newslettera od eRecruitment Solutions Sp. z o.o.,ul. Prosta 68, 00-838 Warszawa, zawierającego w szczególności materiały edukacyjne i informacje o produktach i usługach eRecruiter. Administratorem Twoich danych osobowych jest eRecruitment Solutions sp. z o.o., adres do kontaktu: [email protected]. Więcej informacji o przetwarzaniu Twoich danych osobowych, znajdziesz w naszej Polityce Prywatności.