W jaki sposób rekrutować sprytniej, aby przyciągnąć najbardziej wartościowych pracowników i wygrać walkę o talenty? Skuteczna rekrutacja wymaga inicjatywy, pomysłu, zaangażowania i proaktywnego podejścia. Zobacz co możesz zrobić, aby przyciągnąć tych najlepszych!
Wyjdź do kandydatów
Oczywiście możesz siedzieć za biurkiem i czekać aż kandydaci przyjdą do Ciebie… ale czy warto? Wizerunek godnego zaufania pracodawcy nie stworzy się sam w zaciszu pokoju firmowego i nic nie zastąpi bezpośredniego kontaktu z potencjalnymi kandydatami. Bądź aktywny! Weź udział w spotkaniach oraz konferencjach branżowych i pozwól się zauważyć. Przeprowadź interesującą prezentację lub szkolenie. Wymieniaj opinie i rozmawiaj z ludźmi na temat ich doświadczeń, oczekiwań, planów. Wyjdź także do studentów i absolwentów, którzy odznaczają się wysokim potencjałem i weź udział w targach pracy czy innych uczelnianych przedsięwzięciach.
Aktywne wykorzystywanie mediów społecznościowych
Nie uciekniesz od mediów społecznościowych. Brak aktywności i zaangażowania w tworzenie wizerunku firmy w mediach społecznościowych sprawia, że przechodzi Ci koło nosa wiele cennych kandydatów i szans na udany proces rekrutacji. Jeśli Twoja firma jeszcze nie ma profilu w mediach społecznościowych, czas go stworzyć. W zależności od strategii i polityki firmy, możesz stworzyć oddzielny profil dedykowany tylko sprawom związanym z Employer Branding tzn. rekrutacją, karierą i pracą w firmie lub współtworzyć profil z działem marketingu, który często wykorzystuje ten kanał do komunikacji z klientami.
Oczywiście nie musisz być wszędzie. Wybierz te media społecznościowe, które są istotne dla Twojego biznesu i pomogą Ci osiągnąć wyznaczone cele.
Rekrutacja pracownika przez rekomendację
Podczas budowania strategii Employer Brandingowej warto pamiętać o pracownikach firmy. Zadowoleni z warunków pracy i możliwości rozwoju znacznie mocniej identyfikują się z firmą, chętniej uczestniczą w procesie budowania marki i dzielą się informacjami o niej, przez co stają się jej ambasadorami. Czemu więc nie zaangażować ich w proces rekrutacji? W jaki sposób? To proste, rozpoczynając proces rekrutacji na dane stanowisko możesz przesłać informacje o wakacie do pracowników Twojej firmy z prośbą o podzielenie się tę informacją z osobami, które mogłyby być zainteresowane danym stanowiskiem.
System rekrutacji (system ATS) może ułatwić taki sposób prowadzenia rekrutacji poprzez dodanie w formularzu rekrutacyjnym pola do wskazania osoby rekomendującej kandydata na dane stanowisko. Wówczas w łatwy sposób będziesz mógł zidentyfikować kandydatów z polecenia i podpytać o niego właściwego pracownika.
Pielęgnuj relacje z kandydatami w procesie rekrutacji
Budowanie relacji z kandydatami i dbanie o pozytywny Candidate Experience to jedno z ważniejszych zadań działu HR i rekrutacji. Pamiętajmy jednak, że dotyczy to nie tylko kandydatów uczestniczących w naszym procesie rekrutacji, ale również tych, którzy zostali odrzuceni na którymś z etapów procesu selekcji.
Kandydaci uczestniczący w procesie rekrutacji oczekują informacji, zarówno o przebiegu procesu rekrutacji jak i o wynikach. Brak informacji zwrotnej na temat statusu ich aplikacji w procesie rekrutacji jest bardzo negatywnie odbierany. Sztuką jest, aby potencjalny kandydat został zagorzałym ambasadorem Twojej marki nawet jeśli nie zostanie zatrudniony. Jednak brak komunikacji zdecydowanie utrudnia osiągnięcie tego celu.
Oczywiście ciągłe informowanie i odpowiadanie na pytania nie jest łatwe, zwłaszcza gdy w firmie toczy się kilka rekrutacji jednocześnie… niemniej jeśli zaniedbasz komunikację z potencjalnym pracownikiem i odezwiesz się do niego dopiero po jakimś czasie, może okazać się, że jest już za późno… i że wybrał innego pracodawcę.
Bądź w kontakcie również z tymi, którzy zostali odrzuceni w procesie selekcji
Warto budować relacje również z tymi kandydatami, którzy z jakichś przyczyn nie zostali u nas zatrudnieni, ale odznaczali się wysokim potencjałem i zostali docenieni w procesie selekcji. Może się zdarzyć, że za kilka miesięcy będą chcieli zmienić pracę i sami do nas zaaplikują albo pojawi się w firmie jakiś wakat jeszcze lepiej pasujący do danego kandydata. Łatwo zapomnieć o wartościowych kandydatach po zakończeniu procesu rekrutacji a przecież firma po przeprowadzonej rekrutacji ma bazę wielu cennych kandydatów…. jeśli tylko będzie z nimi w kontakcie.
To tylko kilka pomysłów na to, aby być bliżej aplikujących i skuteczniej pozyskiwać wartościowych kandydatów w procesie rekrutacji.