Czy nam się to podoba czy nie rekrutacja w IT to duże wyzwanie, nad którym trzeba się czasem ciężko napracować. – Obecnie uczelnie techniczne rocznie opuszcza ok 40 tys. wykształconych informatyków, jednakże potrzeby rekrutacyjne są znacznie większe. Od kilku lat obserwujemy, że to przyszły pracodawca zabiega o pracownika, a nie odwrotnie – potwierdza Sylwia Sałek, specjalista HR w Transition Technologies S.A.. Pozyskanie kandydata IT nie jest łatwe, a dodatkowo można skomplikować sobie to zadanie. Warto więc unikać poniższych błędów.
1. Sztampowość ogłoszenia o pracę
Tradycyjne ogłoszenie o pracę może nie wystarczyć, by pozyskać dobrych kandydatów. Wielu kandydatów, których można by było z powodzeniem zaprosić na rozmowę, w ogóle nie przegląda ofert. Aktywnością muszą więc wykazywać się firmy oraz rekruterzy. Billboardy, plakaty, oferty zaszyfrowane w kodzie, ogłoszenia wyświetlane w różnych miejscach publicznych i dające efekt zaskoczenia, informacje „przemycane” w produktach kierowanych do kandydatów IT – pracodawcy sięgają po różne kreatywne sposoby, aby zwrócić uwagę tej wymagającej grupy zawodowej. Jeśli ograniczysz się do zbyt ogólnikowego ogłoszenia, które nie będzie się wyróżniać na tle innych – możesz ponieść porażkę.
2. Mała proaktywność ze strony rekrutera
Warto pamiętać, że specjaliści ds. IT nie prowadzą intensywnych poszukiwań pracy w Internecie, nie zawsze wykazują się aktywnością w mediach społecznościowych i portalach branżowych. Pierwszy ruch powinien więc należeć do rekrutera. Aby skutecznie działać, dobrze jest przeanalizować miejsca, z których najczęściej aplikują kandydaci (pomaga w tym np. system rekrutacyjny eRecruiter, wyświetlający listę zgłoszeń i pozwalający ocenić efektywność poszczególnych stron, na których publikujemy ofertę).
3. Źle skonstruowane formularze aplikacyjne
Korzystając z formularzy pamiętaj, by były „uszyte na miarę”. Pytania powinny być indywidualnie dopasowane do grupy zawodowej. Specjaliści ds. IT oczekują pytań, które w sposób dla nich zrozumiały są związane z polem ich specjalizacji, drażni ich nadmiar szczegółowych pytań, odbiegających do meritum sprawy. Mocno rozbudowany formularz aplikacyjny może ich odstraszyć i zniechęcić do uzupełnienia.
4. Brak znajomości grupy
Sukces skutecznej rekrutacji tkwi również w znajomości grupy zawodowej, do której kierujesz swoją ofertę. Jeśli zgłębisz specyfikę branży, dowiesz się zapewne, co wyróżnia kandydatów IT, co jest dla nich ważne, a czego nie tolerują – dużo łatwiej będzie nam zbudować strategię employer brandingową i znaleźć „kartę przetargową” w staraniach o „perełki”.
5. Wydłużanie procesu rekrutacyjnego
Rekrutacja w IT nie można się przeciągać. Każdy etap procesu rekrutacji musi być dobrze zaplanowany i sprawnie przebiegać. Musisz zadbać m.in. o płynną komunikację z menedżerami, którzy będą wspierać rekrutację i sprawdzać kompetencje kandydatów. Nie możesz pozwolić sobie na chaos organizacyjny, zmiany terminów, wydłużanie poszczególnych etapów. Zamiast kilkudniowych spotkań lepiej pomyśleć o skonsolidowaniu w jednym dniu np. pierwszego etapu z drugim. Przydatnymi metodami – kiedy zabiegamy o pracownika rozchwytywanego na rynku pracy – są screening telefoniczny i wideo rekrutacje, pozwalające zaoszczędzić czas kandydata.
6. Brak elastyczności pracodawcy
Jeżeli znajdziesz „perełki” zainteresowane Twoją propozycją, nie możesz ograniczać się do bezwzględnych, sztywnych ustaleń i niepodlegających negocjacjom warunków. Być może tym, co przeważy na Twoją korzyść będzie np. kontrakt zamiast umowy o pracę, możliwość pracy z domu czy benefity, na których zależy kandydatowi.
7. Brak bazy kandydatów
Specjaliści ds. IT nie należą do kandydatów, którzy „sami z siebie” pochylają się nad ogłoszeniami i intensywnie wysyłają CV. To zwykle rekruter do nich dzwoni lub pisze, dlatego tak ważne jest systematyczne budowanie bazy i zdobywanie kolejnych kontaktów. Okazują się bezcenne w trakcie kolejnych procesów rekrutacyjnych. W szybki i prosty sposób możesz tworzyć bazę CV np. dzięki elektronicznym systemom rekrutacyjnym (ATS).
PS Jeśli nie wiesz, jak sprawnie zbudować bazę kontaktów, koniecznie przeczytaj wpis „Funkcjonalna baza kandydatów w 4 krokach”
Katarzyna Klimek-Michno
Dziennikarka Dziennika Polskiego z sześcioletnim doświadczeniem w prasie codziennej. Z wykształcenia filolog. Laureatka nagrody „Phil Epistemoni – Przyjaciel Nauki”. Absolwentka studiów podyplomowych z zarządzania zasobami ludzkimi. Specjalizuje się w tematyce HR.