Strona główna Blog Candidate Experience Po co przeprowadzać badanie kandydatów aplikujących do Twojej firmy, czyli badać tzw. candidate experience?

Po co przeprowadzać badanie kandydatów aplikujących do Twojej firmy, czyli badać tzw. candidate experience?

candidate experience

Badanie doświadczeń kandydatów, tzw. candidate experience, to nic innego jak spytanie kandydatów o wrażenia z procesu rekrutacyjnego do Twojej firmy. Dlaczego warto?

Dowiesz się jakim (potencjalnym) pracodawcą jesteś

Kandydaci to klienci, którzy zdecydowali się na kontakt z Twoją marką (pracodawcy). W marketingu i sprzedaży nikt nie kwestionuje potrzeby badania satysfakcji klientów z usług czy produktów firmy. W działach personalnych warto w ten sposób podejść do badania kandydatów i zobaczyć, jakie mają wrażenia. To jeden ze sposobów na sprawdzenie marki pracodawcy.

Traktujesz kandydatów z szacunkiem

Zwrócenie się do kogoś z prośbą o wyrażenie opinii, pozwala pokazać mu, że jest dla nas ważny i poważnie go traktujemy. Jeśli badanie będzie krótkie, jest spora szansa, że kandydaci wezmą w nim udział.

Zyskujesz bezcenną wiedzę

Dowiesz się od osób, które miały bezpośredni kontakt z produktem, który oferujesz (marką pracodawcy), co o nim myślą. Podczas rozmów kwalifikacyjnych nie sposób spytać kandydatów o wrażenia z przebiegu procesu (wszak wciąż znajdują się w trakcie oceny). Kontaktując się z nimi po zakończeniu procesu, mamy szansę na szczery feedback.

Pozostawiasz pozytywne wrażenie

W przypadku kandydatów, którzy nie zostali zatrudnieni, możesz pokazać im, że wciąż liczysz się z ich zdaniem. A być może w przyszłości jeszcze Wasze drogi się spotkają?

Czego możesz się dowiedzieć?

Co robisz dobrze

Na pewno starasz się traktować kandydatów kontaktujących się z firmą dobrze. Zadając pytania o to, co się kandydatom podobało, masz szansę dowiedzieć się, w czym jesteś naprawdę dobry.

Co powinieneś poprawić

To mogą być przysłowiowe quick wins. Drobiazgi, które sprawią, że kandydaci poczują się jeszcze lepiej. Może mapka z zaznaczeniem wejścia do budynku, jeśli nie jest łatwo do niego trafić. Może informacja na temat zadań, jakich może spodziewać się kandydat podczas rozmowy. A może…okaże się, że pora na większe zmiany. Na przykład, że nie wszyscy managerowie, z którymi kandydaci się spotykają, trzymają ten sam wysoki poziom i są obszary, nad którymi warto popracować.

Jak różnią się kandydaci do różnych działów

Oczekiwania kandydatów z różnych branż różnią się, to normalne. Tak samo jak różna jest skłonność kandydatów o różnym profilu do aplikowania na ogłoszenia. Być może kandydaci do działu marketingu chcieliby móc zadać jakieś pytanie potencjalnym kolegom z zespołu. Być może kandydaci do działu IT uważają, że 7 dni oczekiwania na kontakt po wysłaniu CV to zdecydowanie zbyt długo.

Jak wypadasz na tle konkurencji

Jest spora szansa, że kandydat brał udział w innych rozmowach. Możesz spytać o to, jak ocenia kontakt z Twoją firmą na tle innych.

Czy przeprowadzenie badania Candidate Experience jest trudne?

Nie musi być. Wystarczy zacząć od realizacji badania w formie ankiety online (z pomocą bezpłatnych narzędzi, np. QuestionPro lub SurveyMonkey) i zadać jedynie 2 pytania. Jak to zrobić, już niebawem w kolejnym poście.

 

O autorce:
candidate experience

Marta Pawlak-Dobrzańska – konsultant i strateg, marketer i analityk. Ponad 10 lat pracowała w Pracuj.pl (jako szef zespołów analityczno-badawczych i big data), gdzie przeprowadziła kilkadziesiąt projektów obejmujących wszystkie strony procesów HR (pracodawców, kandydatów i pracowników firmy). Entuzjastka trendów HR Tech, zafascynowana możliwościami, jakie otwierają się w HR dzięki danym z social media. Założyciel Great Digital, firmy oferującej wsparcie w zakresie analityki, nowoczesnych technologii i komunikacji dla działów HR i startupów.