Aż 62 proc. przedsiębiorców twierdzi, że w tym roku zorganizuje więcej rekrutacji niż w 2015 roku – wynika z raportu „Global Recruiting Trends 2016”. Czy wraz ze wzrostem liczby, będzie rosła również efektywność tych rekrutacji? Przedstawiciele działów HR mierzą to korzystając z kilku mierników. Poznaj 3 kroki do wzrostu efektywności rekrutacji: jakość, czas oraz satysfakcja kandydata.
1. Skup się na jakości
Jakość – to właśnie ona według co drugiego małego i średniego przedsiębiorcy jest najważniejsza! Warto jednak pamiętać, że składa się na nią wiele elementów.
- Po pierwsze, jakość ogłoszenia o pracę – czasami jest to pierwszy moment styku kandydata z pracodawcą i dlatego istotne, aby oferta pracy była atrakcyjna i dopasowana do profilu poszukiwanych osób.
- Po drugie, dokładna selekcja nadesłanych aplikacji i przygotowanie listy TOP kandydatów – to spośród nich zostanie wybrany ten najbardziej pasujący do DNA firmy.
- Po trzecie, kontakt z kandydatem na każdym etapie – dzięki niemu pokażemy, że podchodzimy do osób, które chcą u nas pracować, poważnie.
2. Pamiętaj, że czas to pieniądz
Czas to według pracodawców drugi najważniejszy miernik skuteczności rekrutacji. O czym tutaj należy pamiętać?
- Nie przedłużaj procesu.
- Trzymaj się ustalonych terminów i tym samym szanuj czas kandydatów.
- Rozważ zastosowanie odpowiedniej technologii do zarządzania procesem rekrutacji.
Dzięki platformom rekrutacyjnym wymiana korespondencji między specjalistą ds. HR a osobami z biznesu zaangażowanymi w zatrudnianie jest łatwiejsza. Rekruter bowiem zamiast wymieniać setki e-maili z kierownikami działów, wszystkie informacje udostępnia na platformie i to właśnie tam następuje wymiana opinii i uwag. A sprawna komunikacja wewnątrz firmy to szybsza decyzja.
3. Zadbaj o candidate experience
Jako trzeci istotny miernik poziomu rekrutacji pracodawcy wskazali satysfakcję kandydata. A w praktyce to pochodna dwóch poprzednich elementów. Dbając o jakość i czas prowadzonych rekrutacji, walczymy o satysfakcję kandydatów. Ta będzie jeszcze większa, jeśli rekruter nie zignoruje żadnego z potencjalnych pracowników! Osoby, które poświęciły swój czas na wzięcie udziału w procesie rekrutacji, chcą wiedzieć, co się dzieje z ich aplikacją – dlatego dołóżmy starań, by taką informację na każdym etapie dostarczyć i to nawet osobom niezatrudnionym.
Kandydaci, o których pracodawca zadbał w procesie rekrutacji, m.in. dużo lepiej wypowiadają się na temat firmy oraz chętniej korzystają z jej produktów i usług. To w świecie nieustannej walki o zainteresowanie i zadowolenie klienta ma kluczowe znaczenia dla każdej organizacji i szans, które przed nią stoją – mówi Zyta Machnicka, założycielka Lightness i autorka bloga CandidateExperience.pl.
Rola działów HR rośnie i z pewnością będzie jeszcze ważniejsza w kolejnych miesiącach i latach. Już teraz rekruterzy są nie to tylko dostarczycielami odpowiedniej kadry, ale doradcami biznesowymi, którzy swoimi działaniami wspierają strategię firmy, dbają o rozwój talentów oraz odpowiadają na potrzeby biznesowe. Dlatego tak istotny jest proces weryfikacji i pomiaru efektywności i jakości procesów rekrutacyjnych.
Chcesz dowiedzieć się więcej o tym, jak rozwiązywać wyzwania dotyczące komunikacji w rekrutacji? Zapoznaj się z e-bookiem „Skuteczna komunikacja drogą do sukcesu w rekrutacji„.