Kontynuujemy wpis dotyczący programu aplikacji spontanicznych, który pomoże Ci pozyskiwać więcej CV kandydatów (pierwszy wpis możesz przeczytać tutaj). Tym razem wspólnie z naszymi ekspertami – Dominiką Miszke z Banku BPS S.A. oraz Pawłem Bechcińskim z SUEZ Polska zastanawiamy się, jak powinien wyglądać idealny formularz aplikacyjny, by nie odstraszał kandydatów, a jednocześnie pozwalał działowi HR szybko rozeznać się w umiejętnościach osób aplikujących. Dodatkowo postaramy się odpowiedzieć na pytanie w jaki sposób wyeksponować formularz na stronie, by był widoczny, kandydaci z niego korzystali i aplikowali do naszej firmy.
Przemyślany formularz aplikacyjny
Formularz aplikacyjny powinien zachować proporcje pomiędzy czasochłonnością wypełnienia go (nie chcemy zanudzić kandydata), a ilością ważnych dla rekrutera informacji. Celem rekrutera jest oczywiście zdobycie jak największej ilości danych na temat doświadczenia zawodowego i preferencji kandydata.
Dominika Miszke podkreśla, że dopiero przemyślany formularz aplikacyjny pozwala rekruterom efektywnie wykorzystać bazę kandydatów z aplikacji spontanicznych. Przemyślany, czyli jaki? Przede wszystkim formularz powinien być intuicyjny i prosty w obsłudze.
Tworząc formularz zadbaliśmy, aby nie ograniczać go jedynie do danych kontaktowych i dołączonego CV – tłumaczy Dominika Miszke. – Nas interesuje na przykład poziom wykształcenia, doświadczenia zawodowe, dodatkowe umiejętności i co ważne potrzeby kandydata, jego oczekiwania finansowe czy preferowane miejsca zatrudnienia.
Paweł Bechciński jest podobnego zdania. Uważa, że poza pytaniami o podstawowe kompetencje, jak poziom wykształcenia, obsługi komputera, znajomość języków czy posiadane prawo jazdy, ważne mogą być informacje dotyczące różnych preferencji kandydatów co do wykonywanej przyszłej pracy w firmie, takie jak:
- lokalizacja (np. Warszawa, Poznań),
- poziom stanowiska (np. stażysta, specjalista, menadżer)
- obszar merytoryczny (np. finanse, obsługa klienta, handel).
Warto dobrze przemyśleć pytania w kwestionariuszu pod kątem specyfiki firmy. Jakość tych pytań będzie stanowiła później o tym, czy kwestionariusz będzie zrozumiały, łatwy do wypełnienia dla osoby aplikującej oraz czy łatwo będzie nam wyszukiwać (filtrować) kandydatów w eRecruiter – dodaje Paweł Bechciński.
Poniżej możesz zobaczyć fragmenty formularzy wykorzystywanych w SUEZ Polska oraz Banku BPS S.A. (kliknij w obrazek, by go powiększyć):
Last but not least
Pamiętajmy, aby zgodnie z prawem zamieszczać w formularzu niezbędne klauzule o wyrażeniu zgody przez kandydata na:
- przetwarzanie danych osobowych kandydata zawartych w ofercie pracy dla potrzeb niezbędnych do realizacji tego i przyszłych procesów rekrutacyjnych Pracodawcy, zgodnie z ustawą z dnia 29.08.1997 r. o ochronie danych osobowych (Dz.U. z 2002 r. Nr 101 poz. 926 ze zm.)
- przetwarzanie przez Pracodawcę dodatkowych danych osobowych kandydata dla potrzeb rekrutacji, z podaniem informacji, że Pracodawca będzie mógł je przetwarzać wyłącznie w razie uzyskania dobrowolnej zgody kandydata.
O tym kiedy i w jakieś formie najlepiej informować kandydatów o przetwarzaniu ich danych osobowych w procesie rekrutacji, dowiesz się tutaj (klik).
Formularz i co dalej?
Kandydat zostawia swoje CV i nie wie, co się dzieje dalej z jego danymi? Brak komunikacji to poważny błąd. Co prawda badania pokazują, że odsetek firm, które dbają o komunikację z kandydatami na każdym etapie rekrutacji z roku na rok rośnie (kliknij by zobaczyć pełne badania). Nadal jednak ta sfera wymaga poprawy.
Wsparciem dla rekruterów w komunikacji z kandydatami są platformy do zarządzania rekrutacjami. Dominika Miszke, która korzysta na co dzień z systemu eRecruiter, opowiada, co dzieje się po wypełnieniu formularza aplikacyjnego w jej firmie:
Po złożeniu aplikacji każdy kandydat otrzymuje od nas potwierdzenie, że jego aplikacja trafiła do osób zajmujących się rekrutacją. Dajemy tym samym potencjalnemu pracownikowi sygnał, że jego aplikacja jest brana pod uwagę w toczących się procesach rekrutacyjnych.
Jak zwiększyć klikalność w formularz do aplikacji spontanicznych?
Jeżeli poświęcamy czas na budowę formularza do aplikacji spontanicznych, poświęćmy też chwilę na promocję programu. Jak tłumaczy Paweł Bechciński, kwestionariusz do aplikacji spontanicznych warto umieszczać nie tylko w zakładce na stronie internetowej firmy poświęconej ofertom pracy.
My umieszczamy link do aplikacji spontanicznych też na różnych profilach Grupy SUEZ. To ważne działanie employer brandingowe, które pozwala budować wizerunek organizacji przyjaznej kandydatowi i otwartej na rynek pracy – dodaje.
By zwiększyć zainteresowanie potencjalnych kandydatów do składania aplikacji spontanicznych można wykorzystać także własne media społecznościowe.
Ze swojej strony, jako marketingowca, dodam, że warto zadbać o dobrą widoczność formularza na stronie. Formularz powinien być tak wyeksponowany wizualnie, by kandydat, który wchodzi na naszą stronę Kariera, łatwo go zauważył. Można pokusić się o takie ustawienie elementów na stronie, by aplikacje spontaniczne znalazły się na kolorowej belce w prawym rogu strony lub jako osobna podkategoria menu. Szkoda by było naszej pracy na przygotowanie programu i formularza, gdyby kandydaci nie mogli z nich łatwiej skorzystać.
Powodzenia!