Sezon urlopowy w pełni. W podróży, podczas wycieczki, czy relaksując się na słonecznej plaży, warto mieć przy sobie ciekawą i angażującą książkę – zrobić coś nie tylko dla ciała, ale i dla ducha. Co więc warto przeczytać tego lata? O literackie rekomendacje poprosiliśmy ekspertów. Prezentujemy pozycje, które mogą być szczególnie interesujące i pomocne osobom pracującym w branży HR.
Z dala od firmy, obowiązków, stresujących deadlinów, a jednocześnie z lekturą, która pozwoli nam inaczej spojrzeć na swój rozwój, życie zawodowe, karierę czy relacje w pracy, stanie się inspiracją do zmian, źródłem nowych pomysłów – takiego wypoczynku może życzyć sobie każdy pracownik!
Agnieszka Knoll, HR Manager w firmie Incessio, rekomenduje książkę o tytule: „Delivering Happiness” napisaną przez prezesa firmy Zappos – Tony’edo Hsieha:
– Na lato, zarówno HR-owcom, jak i menadżerom (choć bardziej liderom), polecam książkę, której światowa premiera miała miejsce cztery lata temu. Mimo to pamiętam ją doskonale, a jej „przekaz” nadal jest aktualny w temacie kultury i strategii firmy. To książka, która opowiada, jak powinno być i – choć brzmi idealistycznie – są firmy, którym udaje się wdrożyć zawarte w niej wskazówki. Jeśli więc ktoś podczas tych wakacji skorzysta z mojej rekomendacji, a przy tym napawa się słońcem, zrelaksuje, nabierze dystansu do siebie i innych, to kiedy wróci do „pracy”, spojrzy na firmę oraz pracujących w niej ludzi z nieco innej perspektywy. Tego Wam wszystkim życzę.
Dr Paweł Fortuna, psycholog i trener biznesu, zachęca by sięgnąć po książkę autorstwa Carol Dweck, pt. „Nowa psychologia sukcesu”:
– Autorka jest psychologiem poszukującym przez wiele lat odpowiedzi na pytanie, jak to się dzieje, że jednych ludzi porażka motywuje, a innych blokuje. Swoje pierwsze odkrycia poczyniła badając dzieci. Stwierdziła niezwykłą zależność, mianowicie taką, że sposób reagowania na niepowodzenia jest uzależniony od naszych przekonań dotyczących talentów. Psycholog szczegółowo opisuje dwa sposoby myślenia o własnych talentach. Znajdujemy wiele odniesień do życia codziennego i biznesu. Przemyślenia Dweck powinny być inspirujące dla specjalistów HR głównie z tego powodu, że stawiają pod znakiem zapytania kwalifikowanie ludzi ze względu na ich talenty oraz wpuszcza nowe światło do myślenia o procesie doskonalenia kwalifikacji. W książce znajdziemy praktyczne wskazówki, jak modyfikować swoje przekonania dotyczące talentów i jak mądrze kierować rozwojem osobistym. Książka Carol Dweck została wyróżniona przez Polskie Towarzystwo Trenerów Biznesu laurem „Książka dla Trenera 2013” w kategorii „Książka zagraniczna”.
Izabela Kielczyk, psycholog biznesu i coach kadry menagerskiej, poleca kilka pozycji:
– „Zen współczesnych” – to sztuka przyjmowania życia takim, jakim jest, uczy akceptacji rzeczywistości, przez co przestajemy walczyć ze sobą i światem.
„Sztuka zadawania pytań w coachingu” to ciekawa książka o samorozwoju dla coacha, trenera i każdego, kto pracuje z ludźmi.
„Myślenie pytaniami” – to natomiast bardzo ciekawe spojrzenie na nasze ograniczenia i przekonania. Autor pokazuje, jak za pomocą pytań sami możemy okiełznać swoje myśli, a dzięki temu możemy świadomie wpływać na przyszłość i na cel, który chcemy osiągnąć. Jednocześnie jest to książka, która uczy i pokazuje jak można słuchać siebie i innych bez wydawania osądów.
Jako ostatnią polecam „Cud uważności” – ta lektura uczy uwagi w życiu codziennym. Autor kieruje naszą uwagę na nas samych „tu i teraz”, uczy świadomości i samoakceptacji samego siebie.
Monika Sławińska – Sławecka, Jr MOD Project Manager w firmie Philip Morris Polska:
– „Getting Things Done, czyli sztuka bezstresowej efektywności”, autorstwa Allen David, jest ciekawą pozycją dla wszystkich, którzy chcą usprawnić organizację swojej pracy. Opisana została w niej metoda zarządzania napływającymi informacjami i porządkowania ich. W codziennej pracy jesteśmy bombardowani przez maile, telefony, rzeczy do zrobienia po spotkaniach, zadania przychodzą z różnych źródeł i często brak dyscypliny w ich systematyzowaniu może prowadzić do zagubienia się w morzu informacji i deadlinów. Dzięki metodzie opisanej przez autora, można w tym chaosie zaprowadzić porządek.
Kolejnym tytułem, który mogłabym zarekomendować wszystkim osobom chcącym rozwijać się jako HRowiec, jest „Coaching. Trening efektywności”. Jest to najbardziej znana na świecie książka dotycząca coachingu, która tak naprawdę wpłynęła na jego rozwój i obecną popularność. Autor, John Withmore, w jasny i precyzyjny sposób wyjaśnia, czym jest coaching oraz model GROW (podstawowy model prowadzenia rozmówcy – od definicji celu, który chce osiągnąć, do konkretnych działań, jakie w tym pomogą, poprzez zadawanie pytań). Nie trzeba być coachem, by stosować techniki coachingowe, a narzędzia opisane w książce mogą przydać się zarówno w życiu zawodowym, jak i prywatnym.
Katarzyna Klimek-Michno
Dziennikarka Dziennika Polskiego z sześcioletnim doświadczeniem w prasie codziennej. Z wykształcenia filolog. Laureatka nagrody „Phil Epistemoni – Przyjaciel Nauki”. Absolwentka studiów podyplomowych z zarządzania zasobami ludzkimi. Specjalizuje się w tematyce HR.