Rekrutacja w Infolet ma dwa oblicza i obydwa równie przyjazne. Firma pomaga innym przedsiębiorstwom w rozwijaniu zespołów informatycznych i zatrudnia specjalistów do swego zespołu, dlatego wypracowanie wysokich standardów rekrutacji okazało się być kluczowe w prowadzeniu efektywnych procesów. Niedawno Infolet dołączył do Koalicji na rzecz Przyjaznej Rekrutacji i podzielił się z nami swoją wizją przyjaznego i profesjonalnego rekrutowania kandydatów.
Po pierwsze: określ swoje wartości i buduj na nich relację z kandydatami
Wartościami, którymi kierujemy się w firmie są: zasada fair-play, przejrzystość i otwartość, elastyczność i jakość, a także doskonałe relacje biznesowe, tzw. granie do jednej bramki oraz przyjazna atmosfera pracy. Wartości te mają przełożenie na proces rekrutacji – mówi Katarzyna Bodziony, HR Manager z Infolet. – Naturalną konsekwencją jest pracowanie nad Candidate Experience, które rozumiemy jako zbiór wrażeń i doświadczeń kandydata, które wynosi z kontaktu z naszą firmą – w tym także ze stroną firmową i z naszymi pracownikami, zarówno w komunikacji bezpośredniej jak i pośredniej – dodaje rekruterka.
Przejrzystość i otwartość to powiadamianie kandydatów na każdym etapie, jaki jest wynik procesu. Kandydaci, którzy dostają odmowną odpowiedź, są informowani dlaczego tak się stało i co mogą zrobić, by w przyszłości wynik był pozytywny. Rozmowy i spotkania są ustalane elastycznie, w zależności od możliwości kandydata. Gdy zajdzie taka potrzeba rozmowy przeprowadzane są telefonicznie oraz przez Skype’a. Spotkania prowadzone są przez wykwalifikowanych i doświadczonych specjalistów, co gwarantuje jakość prowadzonego procesu. A ta jest szczególnie ważna, kiedy relacje z kandydatami mają także przełożenie na relacje biznesowe.
Dbamy o pozytywne nastawienie kandydatów do nas. Nawet, jeśli w danym momencie nie udało nam się nawiązać współpracy, to zawsze możemy wrócić do rozmów po jakimś czasie, dlatego warto być przyjaznym zawsze. Owocuje to tym, że obecnie nasi dawni kandydaci lub pracownicy stają się naszymi partnerami biznesowymi – mówi Katarzyna Bodziony.
Po drugie: pokaż się
Budowanie wizerunku firmy jako pracodawcy to jeden z podstawowych elementów, o który należy zadbać, jeśli chcemy, aby spływały do nas aplikacje wartościowych kandydatów. Można to robić na różne sposoby, najefektywniej jest prowadzić takie działania tak jak w Infolet, czyli wielokanałowo: zarówno on-line, jak i offline.
Działalność firmy on-line to przede wszystkim:
- Ogłoszenia o pracę na wiodących portalach ogłoszeniowych w Polsce, prezentowane w indywidualnie przygotowanej szacie graficznej, spójne z identyfikacją wizualną firmy,
- Kampanie SEO, Adwords skierowane do potencjalnych kandydatów, linkujące do zakładki Kariera,
- Rozbudowana Strefa Kandydata w zakładce Kariera na stronie www, na bieżąco aktualizowana, zawierająca nie tylko niezbędne informacje dotyczące możliwości pracy w firmie, ale także wskazówki jak wygląda proces rekrutacji, jak się do niego przygotować, jak pisać CV i wiele innych,
- Obecność w biznesowych portalach społecznościowych, takich jak LinkedIn i GoldenLine – na umieszczonych tam profilach pracodawcy Infolet na bieżąco przekazuje informacje na temat firmy oraz publikuje najświeższe oferty pracy,
- Udział w Wirtualnych Targach Pracy, które pozwalają na interaktywny kontakt z kandydatami z całej Polski.
Firma prężnie działa także w tzw. realu:
- Jest obecna na stacjonarnych targach pracy organizowanych przez uczelnie, organizacje studenckie oraz firmy komercyjne. – Osoby odwiedzające są bardzo dobrym źródłem wiedzy o rynku i branży – takie spotkania pozwalają szybko zweryfikować, czy oferta jest odpowiednia i ew. wprowadzać zmiany, jeśli jest taka potrzeba – wyjaśnia Patrycja Pałacka – Wilk, Starszy Specjalista ds. Rekrutacji w Infolet.
- Stara się prezentować w wydawnictwach prasowych skierowanych do potencjalnych kandydatów,
- Organizuje akcje na uczelniach – prowadząc bezpłatne warsztaty dla studentów, podczas których mogą się dowiedzieć między innymi: jak przygotować się do rozmowy kwalifikacyjnej, jak napisać CV, jak przygotować się do pracy w międzynarodowej firmie i jak prezentować swoją osobę w Internecie za pomocą social media,
- Wspiera finansowo organizacje studenckie – poprzez sponsorowanie konferencji, podczas których często służy pomocą merytoryczną prowadząc wykłady czy warsztaty oraz sponsorowanie konferencji informatycznych,
- Kładzie duży nacisk na przebieg praktyk w działach IT oraz HR, bo jak tłumaczy Katarzyna Bodziony:- Podczas nich studenci biorą udział w aktualnych projektach realizowanych w firmie, przez co mają realny wpływ na ich ostateczny wynik.
Po trzecie: informacja i komunikacja nie do przecenienia
Na co dzień specjaliści z Infolet dbają, aby kandydat miał dostęp do wszystkich informacji na temat rekrutacji, na każdym etapie. Podstawą jest strona internetowa, na której znajdują się aktualizowane codziennie oferty pracy oraz nowoczesna i intuicyjna wyszukiwarka. Dużą część serwisu stanowi rozbudowana Strefa Kandydata, gdzie można znaleźć dokładne informacje o tym jak wygląda proces rekrutacji w firmie, jakie oferuje benefity etc. Tam kandydat odnajdzie też cenne wskazówki jak przygotować się do rozmowy, informacje o formach zatrudnienia i poradnik jak założyć działalność gospodarczą. Może też przeczytać o kompetencjach miękkich i dowiedzieć się co zrobić by dobrze wypaść podczas rozmowy kwalifikacyjnej. Dobre relacje budowane od początku procesu rekrutacji owocują efektywną współpracą w sytuacji kiedy uda się zatrudnić kandydata. Pozytywne relacje z osobami, które nie otrzymały oferty pracy, skutkują poleceniami kolejnych kandydatów do procesu rekrutacyjnego.
Często wracamy do odrzuconych wcześniej kandydatów prezentując im inne oferty pracy – mówi Patrycja Pałacka – Wilk.
Kluczowym elementem przyjaznej rekrutacji w Infolet jest komunikacja z kandydatami. Wysyłanie odpowiedzi do wszystkich kandydatów zdecydowanie wyróżnia tę firmę na rynku pracy. Każdy kandydat otrzymuje indywidualną odpowiedź od rekrutera prowadzącego projekt, do którego aplikował.
Na początku rozmowy kwalifikacyjnej specjaliści przedstawiają plan (rozmowy w Infolet są rozmowami wieloetapowymi, podczas których weryfikowane są umiejętności miękkie, znajomość języka obcego i kompetencje techniczne). Na koniec kandydat może zadawać pytania, na które jeżeli rekruter akurat nie zna odpowiedzi, stara się sprawdzić daną informację i przekazać ją mailowo lub telefonicznie. Dla pewności kandydat po spotkaniu otrzymuje wizytówkę specjalisty z którym rozmawiał – zawsze może się do niego zwrócić jeżeli pojawiłyby się jakieś dodatkowe pytania lub wątpliwości. Rekruter ze swojej strony solidnie przygotowuje się do rozmowy – przede wszystkim zapoznaje się z aplikacją. Jeżeli wymaga tego projekt i kandydat był poproszony o przesłanie swoich prac, to przegląda jego portfolio. Weryfikując zapotrzebowanie managera sprawdza, co potencjalny pracownik będzie robił w projekcie i jakie kompetencje są w związku z tym koniecznie, a jakie mile widziane. – Tylko wtedy mamy szansę opowiedzieć kandydatowi o projekcie do którego aplikuje i jeszcze bardziej zachęcić go do tej pracy – tłumaczy Patrycja Pałacka – Wilk.
Kandydaci są także informowani, jeżeli proces rekrutacji się przedłuża, co jest bardzo dobrze przez nich przyjmowane. Informacja zwrotna po zakończonym procesie udzielana jest telefonicznie lub mailowo. Odpowiedź jest wysyłana także w przypadku kiedy kandydat np. z powodu niedopasowania profilu nie będzie zapraszany do kolejnych etapów rekrutacji – wówczas otrzymuje wiadomość o przyczynach ewentualnego niepowodzenia, a specjaliści z Infolet starają się doradzić, na jakim stanowisku ten odnalazłby się najlepiej.
W przypadku, kiedy firma decyduje się na współpracę z daną osobą, jest ona jak najszybciej zapraszana na spotkanie, by zapoznać się z ofertą zatrudnienia. Jeżeli nie może stawić się osobiście – otrzymuje ją mailowo. Zdarza się, że od momentu podjęcia decyzji do momentu formalnego zatrudnienia mija kilka tygodni. Wtedy kandydat otrzymuje promesę zatrudnienia, by mieć pewność że mimo przedłużających się formalności otrzyma tę pracę. Nowi pracownicy otrzymują „pakiety startowe” – zestaw informacji o firmie, przydatne kontakty, prezentacje, regulaminy itp.
Jak pokazuje praktyka, metody wypracowane przez Infolet zdają egzamin i wpisują się w trend przyjaznej rekrutacji
Niejednokrotnie nasi specjaliści otrzymują pozytywny feedback z procesu rekrutacji nie prosząc o niego. Staramy się także pytać, np. podczas podpisywania umowy, o wrażenia z procesu rekrutacji. Zdecydowanie najmilsze są sytuacje kiedy otrzymujemy wiadomości typu „nie dostałem się, ale wiele się nauczyłem, bardzo dziękuję, będę Was polecać” – dodaje Pałacka – Wilk, odpowiedzialna za rekrutację w Infolet.
Julia Urbańska
Koordynator ds. Marketingu B2B
eRecruitment Solutions
PS. A jak prezentuje się oblicze rekrutacji w Twojej firmie? Odwiedź stronę Koalicji na Rzecz Przyjaznej Rekrutacji i dowiedz się jak dbać o pozytywne relacje z kandydatami.