Grywalizacja albo gamifikacja, czyli wykorzystanie mechanizmu gier do modyfikowania i sprawdzania zachowań ludzkich w sytuacjach nie związanych z graniem, do tej pory wykorzystywana była przede wszystkim podczas szkoleń czy w kampaniach marketingowych. Jej zalety odkrywają jednak również rekruterzy, o czym rozmawialiśmy podczas ostatniego webinaru eRecruitera. Dowiedz się, jak grać z kandydatami by wgrać!
Wiele osób prosiło o podanie przykładów polskich firm, które stosują gry rekrutacyjne. Są nimi, między innymi, SII Polska czy Kompania Piwowarska. Pierwsza z nich stworzyła specjalną aplikację nazwaną SII Tech Challenge, druga grę zatytułowaną „Gra o Bro”, przy pomocy której rekrutowano pasjonatów piwa do pracy w portalu beerlovers.pl. W sieci można znaleźć dużo artykułów o plusach i minusach stosowania takiego rozwiązania oraz case study opisujące wspomniane pomysły, np. tutaj.
Filmy z gier rekrutacyjnych rzeczywiście potrafią zachęcić do wzięcia udziału w procesie rekrutacyjnym. Które polecacie i gdzie można je znaleźć?
Ciekawie do udziału w grze rekrutacyjnej zachęca L’Oreal. Gra ma tytuł „Reveal”. Pomysłowością wykazali się także twórcy społecznościowej gry Danone „Trust”. Aby przyciągnąć do siebie najcenniejszych inżynierów, firma Thales, specjalizująca się w dostarczaniu rozwiązań zabezpieczających dane w sieci, przygotowała z kolei grę, w której kandydat wciela się w obrońcę przed niebezpieczeństwem. Musi uchronić ludzkość przed zbliżającą się śmiercionośną kometą. Z jednej strony najlepsze pomysły można potraktować jako „benchmarki” przy swoich projektach, z drugiej należy pamiętać, że gra powinna być tak zaprojektowana, aby jak najlepiej oddawała specyfikę organizacji.
Jak można stworzyć oraz wykorzystywać gry rekrutacyjne w agencjach selekcji i rekrutacji pracowników, które rekrutują do realnych firm/branż?
Stworzenie gry rekrutacyjnej warto rozpocząć od precyzyjnego określenia celu oraz spisania założeń, które powinna spełniać gra. Gry rekrutacyjne w agencjach rekrutacyjnych nie są jeszcze zjawiskiem rozpowszechnionym, tym bardziej warto podejść do tematu kreatywnie. O pomoc w stworzeniu gry warto poprosić formowy dział marketingu, lub wesprzeć się pomocą agencji interaktywnej, która na podstawie przygotowanych założeń zaproponuje odpowiednie rozwiązanie oraz zajmie się jego produkcją.
Czy takie gry rekrutacyjne nie udzielają zbyt wielu informacji np. o procesach firmy?
Gry rekrutacyjne zbudowane świadomie i w zgodzie z polityką wizerunkową i komunikacyjną firmy nie udzielają więcej informacji niż oficjalna strona korporacyjna czy ogólnodostępne materiały, takie jak prasa czy raporty. Sama przejrzystość procesów rekrutacyjnych jest natomiast bardzo doceniana przez kandydatów i pozytywnie wpływa na employer branding firmy.
Rekrutacje niestandardowe, a do nich zalicza się wykorzystywanie gier rekrutacyjnych, nie są jeszcze bardzo powszechne, ale zdaniem rekruterów, którzy wzięli udział w badaniu Pracuj.pl „Wyzwania HR 2013”, są jednym z wyzwań, z którym będą musieli się zmierzyć w najbliższym czasie. Dlatego warto wiedzieć o nich więcej i śledzić naszego bloga, bo z pewnością jeszcze nie raz będziemy o nich pisać. A póki co warto zajrzeć tu.